Annons

Inställningsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Gottsunda

Aktiv medlem
Så då tänkte jag ställa en fråga, jag har ju bara fotat ute djur & kryp

I går skulle jag fota inne i en sporthall

Bilderna va katastrof färgen va bra, ljuste va bra golvet va blåt o fint men spelarna såg ut som spöken.. hur ställer man in kameran inomhus utan blixt

Jag körde på M och 1/50 och iso 400
Om de har någon betydelse har jag en 400D med 18/200 objektiv

Tack på förhand
 

Jeppe

Aktiv medlem
Med tanke på frågeställningen och undran över varför bilden blir svart så skulle jag rekommendera att vrida programvalsknappen till Tv och skippa M. Ställ in största bländaröppning och ISO800-1600. Dina objektiv är inte de mest lämpade för sportfoto inomhus. Jag brukar använda f/3.2 och ISO1250 för att få ~1/320. I ditt fall med f/5.6 innebär detta ISO3200 eller ISO1600 med 1/160.

Som ett tillägg kan sägas att en bok i fotografins grunder kan vara ett bra lästips. det blir så otroligt mycket roligare om man vet vad som händer, när man ändrat något på kameran.
 

Gottsunda

Aktiv medlem
Jeppe skrev:

Som ett tillägg kan sägas att en bok i fotografins grunder kan vara ett bra lästips. det blir så otroligt mycket roligare om man vet vad som händer, när man ändrat något på kameran.
Precis de va därför jag skrev till dig för en vecka sedan och undrade om du kunde ge ett bra tipps på en bra bok.. men jag fick som inget svar ;)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Visst tusan... Det där mailet är uppflaggat. Ska se vad jag har i bokhyllan därhemma.
 

dJb

Aktiv medlem
Börja med att läsa igenom artiklarna här på fotosidan om du inte gjort det. Fototeknik 1 - Kamerans funktion skulle besvara några av de problem du nämner:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

När det gäller fotoböcker så funkar det med i princip de flesta som tar upp fotografins grunder. Den skiljer sig inte mellan analog och digital fotografi så det går även med en gammal bok. Det mest fundamentala för fotografi är "treenigheten" mellan slutartid, bländare och ljuskänslighet (iso). Ändrar man det ena så påverkas de andra och därför kan man inte säga att man "ska ha" en viss inställning utan det beror helt och hållet på vilka ljusförhållanden som gäller. Detta tas upp i Fototeknik 1 så läs igenom den artikeln. Sen håller jag med Jeppe om att inte fota manuellt, åtminstone så länge du inte vet vad som händer. Sen är det ingalunda så att det går att fota under alla förhållanden; sport inomhus äger t ex ofta rum i rätt mörka hallar som ofta kräver ljusstarka objektiv.
 

Gottsunda

Aktiv medlem
Tack ska läsa dessa.. men en ett boktips skulle önskas.. dock ingen pocketbok utan en bok som tar upp de mesta.. som går att köpa i dag.
 

Gottsunda

Aktiv medlem
Och när vi endå håller på ;)

Efter som mitt objektiv inte va så bra för foto inomhus!

För då är väll min andra inte heller så bra inomhus Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro?

Ett tipps på ett objektiv för inomhus foto Fotboll
inte allt för dyrt.. Tipps

Och en bok ;)
 

ArneB

Aktiv medlem
Gottsunda skrev:
Så då tänkte jag ställa en fråga, jag har ju bara fotat ute djur & kryp

I går skulle jag fota inne i en sporthall

Bilderna va katastrof färgen va bra, ljuste va bra golvet va blåt o fint men spelarna såg ut som spöken.. hur ställer man in kameran inomhus utan blixt

Jag körde på M och 1/50 och iso 400
Om de har någon betydelse har jag en 400D med 18/200 objektiv

Tack på förhand

Läs gärna Tage Olsins rekommendationer för kockeyfotografering, de är tämligen allmängiltiga för sportfoto inomhus:
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm
 
ANNONS