Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW-konverterare till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! jag har läst lite om Nikon capture NX som skall ge så fantastiskt bra resultat med D300/D3. jag har också läst om att det skall vara långsamt och ibland få datorn att bli sämre. Nu undrar jag om någon vet om någon annan RAW-konverterare som passar för främst D3 RAW-filer. Jag har jobbat en del med ACR och DPP. Jag tyckte att ACR var rätt stort och lite småkrångligt, däremot var DPP ett enkelt smidigt program för såna som mig som endast gör mindre justeringar innan jag öppnar Photoshop. Nu fungerar ju inte D3 RAW-filer i DPP. Men finns det något annat hyfsat enkelt och bra program som lirar ihop med D3. Tacksam för svar från någon som vet.
 

ektober

Aktiv medlem
Jag använder Capture One 4 LE (tillv. Phase One) till Nikon D200 och är jättenöjd.

Med Capture NX får du många unika funktioner, läste till exempel att D3 /D300 i kameran kan ta bort kromatisk aberration, informationen sparas som en tilläggsfil till Raw-filerna och bara Capture NX kan använda den informationen vid processandet av Raw-filen. Capture NX är även kraftfullt för att korrigera distorsionen hos vissa Nikon-objektiv.
 

Rawshooter

Aktiv medlem
Pga kamerabytet till D300 kan jag inte längre använda Rawshooter och det har blivit ett elände tycker jag. Inget av de program jag provat flyter särskilt bra, den där rappa realtidskänslan när man drar i kranarna i rawshooter finns inte.

Har provar Capture One 4. Funkade inte alls. Supporten kunde inte lösa problemet. Köpte ny vass dator för en månad sen, blåskärm efter 5 minuters lekande med senaste ver av CO4 och den avinstallerades för gott.

Nya datorn har 4 kärnor och 3 gig minne. Capture NX som jag fick med kameran flyter väl så där tycker jag, men jag avskyr gränsnittet. Funkar bra på enstaka filer men soppa igenom 300 NEF med finjustering av exponeringen på 150 av dom gör jag bara inte i CNX.

För närvarande kör jag Wiew NX. Minimalistiskt är en underdrift men den funkar bra när jag ska soppa igenom 300st NEF. 99% av mina justeringar är små justeringar av exponeringen och då räcker Wiew NX. Den senaste versionen som kom häromdagen är snabbare och uppiffad på flera punkter.
 

Rawshooter

Aktiv medlem
Ska nämna också att en viktig anledning till att jag använder Wiew NX är att den är 100% kompatibel med Nikons NEF. Alla justeringar/inställningar jag gjort i kameran slår igenom också vid NEF-framkallningen, bla den unika croma-reduktionen, vilket inte funkar automatiskt på icke nikonmjukvaror.Färre justeringar behöver göras i datorn.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Rawshooter skrev:
Ska nämna också att en viktig anledning till att jag använder Wiew NX är att den är 100% kompatibel med Nikons NEF. Alla justeringar/inställningar jag gjort i kameran slår igenom också vid NEF-framkallningen, bla den unika croma-reduktionen, vilket inte funkar automatiskt på icke nikonmjukvaror.Färre justeringar behöver göras i datorn.
Är det så att View NX är lite mindre program och kanske något snabbare än Capture NX?
 

-CL-

Avslutat medlemskap
Nu vet jag inte om den gör de absolut bästa Rawkonverteringarna, men sparar desto mer tid i arbetsflödet. "ADOBE Lightroom"

Är kalasnöjd med Lightroom, då det går så fort att gå igenom stora mängder, och sedan exportera det jag ska använda.

Ganska trevliga justeringar för svart/vita bilder också. Då det är enkelt att justera varma respektive kalla toner.

Jag brukar bara stega genom materialen med piltangenten, och sedan svartflagga med X, när något kasst dyker upp. Sedan filtrerar jag bara svartflaggat och kastar bort allt skräp.

Sedan justerar jag en bild, kanske en med vitbalanskort, och synkar resten av bilderna med den justerade. VIPPS! Var det klart....
 

Rawshooter

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Är det så att View NX är lite mindre program och kanske något snabbare än Capture NX?
Den är ungefär dubbelt så snabb på att konvertera. Ca 15 NEF/minut på min dator. Sedan är redigeringen också snabbare, den lilla redigering man nu kan göra. Exponering, vitbalans och picture controll. Att den är gratis gör den till ett bra komplement till Capture NX.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Rawshooter skrev:
Den är ungefär dubbelt så snabb på att konvertera. Ca 15 NEF/minut på min dator. Sedan är redigeringen också snabbare, den lilla redigering man nu kan göra. Exponering, vitbalans och picture controll. Att den är gratis gör den till ett bra komplement till Capture NX.
Picture control, är det saker som vignettering, distortion och CA. Det du nämnde räcker för mig. Resten kan jag göra i photoshop.
 

Rawshooter

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Picture control, är det saker som vignettering, distortion och CA. Det du nämnde räcker för mig. Resten kan jag göra i photoshop.
Picture controll är dom där paketinställningarna för skärpa, mättnad, kontrast mm som kallas: standard, neutral och vivid i kameran. I programmet kan du välja några D2x lägen också eller göra egna.
Vinjettering och dist fixar Wiew inte, CA fixar den automatiskt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Rawshooter skrev:
Picture controll är dom där paketinställningarna för skärpa, mättnad, kontrast mm som kallas: standard, neutral och vivid i kameran. I programmet kan du välja några D2x lägen också eller göra egna.
Vinjettering och dist fixar Wiew inte, CA fixar den automatiskt.
Låter ju super. jag som jobbat md DPP fixar inte hundra möjligheter, eller orkar inte. jag vill ha det enkelt snabbt men samtidigt ganska så bra. View NX blir nog bra och det följer väl medvid köp av kamera. Tack så mycket för svaret.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Rawshooter skrev:
Picture controll är dom där paketinställningarna för skärpa, mättnad, kontrast mm som kallas: standard, neutral och vivid i kameran. I programmet kan du välja några D2x lägen också eller göra egna.
Vinjettering och dist fixar Wiew inte, CA fixar den automatiskt.
Hur är det förresten med brusreduceringen. Den skall ju vara så bra med NX. Fungerar den lika med view NX
 

Rawshooter

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Låter ju super. jag som jobbat md DPP fixar inte hundra möjligheter, eller orkar inte. jag vill ha det enkelt snabbt men samtidigt ganska så bra. View NX blir nog bra och det följer väl medvid köp av kamera. Tack så mycket för svaret.
Den brukar följa med kamera på CD men den är alltid gammal. Vid uppdatering laddar man ner en fullständig version från Nikon och behöver inte CD:n. Bara tanka ner och installera, inga villkor.

Jag är inte heller så förtjust i att vara kreativ i mörkrummet, varken digitalt eller förr när man slabbade med kemikalier, vill bara framkalla och det gör Wiew bra. Kvaliten från Wiew NX är så vitt jag kan bedöma så bra den kan bli. Jag kan inte se någon skillnad mot Capture NX.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Rawshooter skrev:
Den brukar följa med kamera på CD men den är alltid gammal. Vid uppdatering laddar man ner en fullständig version från Nikon och behöver inte CD:n. Bara tanka ner och installera, inga villkor.

Jag är inte heller så förtjust i att vara kreativ i mörkrummet, varken digitalt eller förr när man slabbade med kemikalier, vill bara framkalla och det gör Wiew bra. Kvaliten från Wiew NX är så vitt jag kan bedöma så bra den kan bli. Jag kan inte se någon skillnad mot Capture NX.
Tack för tips och hjälp.
 

Rawshooter

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
OK, det var ju synd.
Så är det, men... rätta mig om jag har fel men jag tror att brusreducering och många andra saker som inte kan påverkas direkt i Wiew NX läggs på i programmet ändå om dom var aktiverade i kameran vid fototillfället. Så har jag uppfattat det. Wiew NX klarar alla funktioner och inställningar som kameran har. Man kan bara inte ändra dom i efterhand. Man skulle kunna kalla Wiew NX som kamerans inbyggda NEF-konverterare, fast i datorn, och lite bättre och några funktioner till.
 
ANNONS