Annons

Olympus 850 eller 790?

Produkter
(logga in för att koppla)

jossan81

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag tänkte köpa en Olympus för att kunna fota under vattnet. Vet dock ej om jag ska köpa mju 790 eller 850. Är det någon som vet vilken skillnad det är på dem, förutom aningen högre megapixel? Är det någon skillnad på bildernas kvalitet? Såg att det endast skiljde ca 500 kr i pris. Finns det någon som har tagit nån bild med mju 850 som kan bifoga bilden så att man kan se bildkvaliten?

Hälsningar Jossan
 

hrspicar

Aktiv medlem
790 är en utgående modell. 850 skall vara lite tåligare. Men observera att detta är kameror för snorkling och att de bara tål 3 meters djup. Vill du dyka på riktigt så finns det bättre kameror som i kombination med uv-hus kostar från 4000 kr.
 

jossan81

Avslutat medlemskap
Jo det är snorkling jag är ute efter, har inte dykcert, så det räcker med 3 meter. Blir bilderna bra med kameran?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Lägg på några hundralappar så får du Olympus 1030 istället -- som har vettig vidvinkel (motsvarande 28 mm) och klarar 10 m.

Ett annat alterantiv som inte heller blir så förskräckligt dyrt är nån av Canons kompaktkameror. Det finns bra uv-hus (40 m) till många av Powershot- och Ixusmodellerna för 1800 kr.
 

hrspicar

Aktiv medlem
Jag har ingen sådan Olympuskamera så jag kan inte svara så exakt på din fråga. Kameran är säkert likvärdig med andra ultrakompakta kameror. Hur bra bilderna blir har nog mer att göra med vilka motiv du väljer, om vattnet är klart och sådant. Du kan inte räkna med att ha någon nytta av blixten annat än för närbilder på 5-30 centimeters avstånd.

Här finns ett test:
http://www.thinkcamera.com/news/article/mps/uan/699
 
ANNONS