Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträt bilder som blir mörka

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
När jag fotar ute i solljus så blir mina porträt bilder mörka ansikten men det övriga blir ljusare. Kameran (Nikon D50) inställd på spot mätning. Vad gör jag för fel?????????
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När jag fotar ute i solljus så blir mina porträt bilder mörka ansikten men det övriga blir ljusare. Kameran (Nikon D50) inställd på spot mätning. Vad gör jag för fel?????????
Du ljusmäter dåligt och spotmäter troligtvis på fel ställe. Prova centrumvägd mätning och mät på ansiktet.

Och att en viss del av bilden skulle vara mer eller mindre exponerad än en annan är bara inbillning.

Varje horisontell linje i bilden ÄR lika belyst.

Slutaren är som en rullgardin och det som kan gå fel är att hastigheten varierar och därmed ger en ojämn exponering över bilden. Men det ser du enkelt genom att fota en jämnt belyst yta. Och då är det fel på slutaren.
 

Freddie Boy

Aktiv medlem
..........Du ljusmäter dåligt och spotmäter troligtvis på fel ställe. Prova centrumvägd mätning och mät på ansiktet........

Jag spotmäter på ansiktet och då borde väl ljuset bli bra eller?

Är det sådan stor skillnad på spot och centrumvägd mätning menar du?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Om modellens ansikte är belyst av solen så är det konstigt. Har modellen ryggen mot solen är det helt naturligt att bakgrunden blir ljusare än ansiktet, eftersom det är så i verkligheten.

När du spotmäter ( för exponeringen , inte skärpan ) borde du få ett korrekt exponerat ansikte och en överxponerad bakgrund. Att ansiktet blir mörkt kan bero på att du råkat använda använda exponeringskompensation, att du underexponerar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
..........Du ljusmäter dåligt och spotmäter troligtvis på fel ställe. Prova centrumvägd mätning och mät på ansiktet........

Jag spotmäter på ansiktet och då borde väl ljuset bli bra eller?

Är det sådan stor skillnad på spot och centrumvägd mätning menar du?
Svaret kanske låter taskigt men det är inte menat så.

"ljusmäter dåligt" måste inte betyda att MAN är dålig.

Med spot får man helt olika exponeringar om man mäter på näsans skuggsida eller solsida. Små variationer betyder mycket. Centrumvägd mätning är mer förlåtande.

Ett annat sätt är att mäta på ngt som du alltid har med dig, din egen hand. Enkelt att mäta på sol, skuggsida eller i skugga. Det är bara att fylla sökaren med handen och vända runt handen för att mäta det förhållandet man vill ha. Används med fördel i manuell mode.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Om kameran generellt överexponerar de delar av bilden man exponerar efter, så kan man kompensera för detta med exponeringskompensation.
Slå upp det i manualen. Finns säkert en utförligare förklaring där.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Kanske är jag ute och "cyklar" nu.....
Men jag får sällan några porträtt utomhus utan att använda en sidomonterad blixt med en hemmagjord "bouncer".
Framförallt när jag plåtar porträtt i solljus.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jo precis, för porträtt i motljus där bakgrunden oxå ska vara korrekt exponerad krävs extra ljus från blixt eller reflexskärm för att ansiktet ska synas.

Jag brukar ha med mig ett paraplyer till kamera-blixtarna.De är lätta att ha med sig. Svårt att få tillräckligt med kraft i blixtarna med paraplyer och softboxar dock.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Om du mäter på ansiktet med spotmätning så måste du se till att du behåller ditt mätresultat om du komponetrar om bilden. AE låset brukar fixa detta. Många glömmer bort att du får ett nytt mätresultat när man komponerar om bilden i sökaren.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Kameran utgår från att det du ljusmäter på motsvarar ett 18% gråkort. Vill du ha ansiktet ljusare än denna standardnivå kameran försöker skapa kan du använda tex exponeringskompensation för att ljusa upp (du har ju fått tips om +2/3 till +1 steg i sol). Kameran vet ju inte om att det är ett ansikte som du vill ha ljust. På något vis måste du tala om för kameran så att den gör som du vill ha det, i annat fall får du 18% grått. Alla kameror utgår från detta värde.
 

digitell

Aktiv medlem
Om den centrumvägda mätningen mot högra ansiktet ger visat resultat är det fel på kameran. Rätt ungefärlig tid borde vara 1/250 - 1/500. Vad visar kamerans histogram? Som någon sa, tror jag att Du låst tiden mot himlen och sedan tagit bilden.

Detta inlägg skall komma in direkt efter inlägg 18, annars blir det lite tokigt.

per
 
Senast ändrad:
ANNONS