Annons

Porträt bilder som blir mörka

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
centrumväg mätning på högra ansiktet f.5.6 1/2000 iso 200
Menar du centrumvägd eller spot?
Med centrumvägd kan jag mycket väl tänka mig att det blir så här.
Centrumvägd mätning innebär att kameran mäter ljuset över hela bilden men lägger större vikt på ljuset i mittpartiet än i kanterna. Här har du ganska mycket himmel och moln i mitten och digitalkameror lägger oftast exponeringen för att bibehålla högdagrar. Hade du använt spotmätning så mäter kameran bara precis på den centrala delen i bilden, kanske 5% av bildytan, vilket innebär att kameran skulle mätt på killens mörka kostym med den komposition bilden har och brudparet hade blivit ljusare men himlen förmodligen helt vit. OM du nu spotmätt mot ansiktet och låst exponeringen och komponerat om, så verkar det vara ngt knas med din kamera. Har du trots allt använt centrumvägd mätning är resultatet väntat.

I din andra bild (som jag tycker är mycket bra för övrigt) så är kontrasten inte så stor mellan tjejen och bakgrunden så oavsett vilken mätmetod du använder så bör du få ganska likvärdiga tider.
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Tror Ragnar sade nått som du borde prova eller vara säker på men jag säger det igen, eller lite tydligare kanske...

Tänk på att kameran hela tiden mäter ljuset oavsett vad du har ställt in på och avsett om du håller avtryckaren halvvägs nere och är fokuserad.

Använder du spot och fokusera samt mäter på ansikter, sen komponerar om så att du får ansiktena i bilden där du vill ha dem så ändras mätningen, råkar du då få din "spot" nånstans i himlen mäter kameran efter det istället när du tar bilden. Där finns en knapp som heter AF/AE lock (eller nått liknande, kommer inte ihåg vad det står på D50). Tryck in den knappen när du håller och mäter på ett ansikte, eller nån annanstans för den delen och flytta sedan kameran. slutartid och bländare ska inte ändras i kameran mer då om värdena är låsta.
Tänk även på att AE/AF lock knappen är inställningsbar, du kan ändra hur den ska beté sig, ibland är den inställd på att ett tryck låser mätning och ibland att du måste hålla inne den för att göra samma sak.

Säg till om jag inte lyckades förklara tillräckligt bra...
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Jupp det borde va ok om du spotmätte på ansiktet, och på rätt sida ansiktet om det var olika ljus.

Och du är säker på att du verkligen låste AE/AF så du inte bara tryckte på den en gång och sen stängde den av sig?

Låter som om kameran skulle mäta fel annars men tvivlar på det, blir dina andra exponeringar bra?
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Jupp jag ser att de blir bra.

Ett test, hur blir det om du spotmäter mot något stort? Tex en stor tegelvägg eller en stor enfärgad filt eller liknande?
 

Rasmus M

Aktiv medlem
Hmmm, prova att ta på mindre föremål och se så att de blir bra, prova innomhus tex. Prova även att spotmäta ut genom ett fönster och se så att det utanför blir bra, allt innomhus borde bli mer eller mindre mörkt.

Kolla även så att du helt säkert spotmäter och inte centrummäter. Tänk även på att när du spotmäter så mäter kameran precis på den lilla lilla fokuspricken i mitten av kameran så det är verkligen viktigt att du mäter precis där du vill.
 
ANNONS