Annons

OK, det blir Olympus E-520, men vilket paket?

Produkter
(logga in för att koppla)

QuickFlash

Aktiv medlem
Skrev nyligen ett inlägg under handla tråden där jag tog upp idén att kanske överge Olympus när jag skall ersätta min stulna E-510 och fått pengar på försäkringen. Men efter att bl.a. ha läst att E-520 är bättre på dynamiskt omfång och högre ISO, så känns det ändå som att jag blir Olympus trogen. Ville egentligen inte byta, men man måste ju testa gränserna... ;-)

Frågan är då bara i vilket paket jag skall köpa kameran? Blixt, väska, filter och lite annat är redan bestämt (tror på FL36R i blixtväg - bra?)

Hade tidigare E-510 med 14-40 och 40-150. Är nu frestad att köpa 14-40 70-300 paketet istället. Kommer jag att sakna 40-150 linsen (närgränsen på 40mm då)? Från adorama.com i USA kan man faktiskt köpa ett paket med 14-40, 70+300 och för 100$ extra också 40-150 linsen. Är detta ett alternativ, eller blir det för mycket överlapp?

Sedan tänkte jag lägga till några slantar och köpa något godis till. Det som står på önskelistan är 12-60mm och 50mm macro linserna och eventuellt en extender EX-14 eller 20. Klart är dock att jag inte har råd till allt. Högst en lins och kanske en extender. Är förresten 12-60mm macroegenskaper så goda att man kanske inte behöver 50mm (tror inte det va?)?

Så linser i potten för att sammanfatta är:
14-40 70-300 kit ev med 40-150 också
50mm
12-60mm
ex 14 eller 20

Vad blir överlapp, vad kan jag vara utan? I vilken ordning skall jag köpa grejerna om jag måste (vilket jag måste) prioritera. 14-40 blir ju helt klart överflödig om jag köper 12-60, men den kan ju vara bra att skicka med om jag skall sälja huset någon gång och bara behålla de bättre linserna.

Självklart avgör tycke och smak, men jag skulle ändå gärna vilja höra era funderingar!
 

vitamin

Avslutat medlemskap
Jag har inte läst den tidigare tråden så jag vet inte vad dina motivområden är, men så här ser mina prioriteringar ut:

1. Objektiv som avbildar min upplevelse - brännviddsområde ca 15-30mm. Om det inte vore för tyngden och priset så skulle 14-35/2,0 vara ett optimalt objektiv. I ditt fall så skulle jag nog satsa på 12-60. 14-42 är bra att ha på hyllan när du tappat 12-60 i betonggolvet eller vill ha lättare packning.

2. Saker som är för små för att jag skall se dem detaljerat. Zuiko 50/2 ligger närmast ett köp idag, men det ska ju dyka upp ett 100mm-makro från Olympus i år. Det kan vara skönt att kunna få samma avbildningsskala utan att ligga dikt an mot motivet.

3. Saker som är för långt borta för att jag ska kunna se dem detaljerat. Jag köpte 40-150-zoomen i kit med min e410, men sålde den eftersom jag inte tyckte att jag kom tillräckligt "långt bort" med den för att den. Jag skulle definitivt ha satsat på 70-300 istället.
 

henq

Aktiv medlem
Jag hade handlat i denna ordningen:

1. 12-60, ett riktigt kanonobjektiv! Prova macro-möjligheterna innan du köper 50mm. Du får ändå inte mer än 1:2 med 50mm. 12-60 ger lite bättre än 1:4.
60mm i teleläget räcker rätt långt och de 2mm extra i vidvinkelläge gör stor skillnad!
(ja satte det före huset ;-)

2. E520 + 14-42 (kostar väl i princip inget extra med 14-42). Även 40-150 om det nästan ingår.

3. FL-36R

4. 70-300 (hellre 50-200 om du har råd)

Sen 50mm eller Sigma 105mm macro (eller om det nu kommer ett 100mm macro från Oly nångång).

Angående EC-14/20, vad ska du ha dem till? Det blir riktigt små bländare med 70-300...
 

QuickFlash

Aktiv medlem
OK, så du tycker att 12-60 skall prioriteras före 50mm... Tänkte att man kanske kunde leva ett tag med 14-40, vore kul att ha en ljusstark fast glugg (50mm). Men jag kanske skall omvärdera det och lägga pengarna på 12-60:an som ju fått goda omdömen av många. Vilken ju även 50mm fått skall tilläggas. Många verkar ju vara lite kära i det objektivet. 100mm macro som kommer - i vilken prisklass kan man förvänta sig att det ligger? Och då tappar man ju lite i ljusstyrka också antar jag? Tänkte att 50mm också kunde få fungera som utväg vid ljussvaga tillfällen.
 

henq

Aktiv medlem
Jag köpte Sigma 30/1.4 istället, den är ännu ljusstarkare och med en mer användbar bildvinkel (tycker jag, förutom för porträtt).

Det är inget fel på 14-42 men det bästa med den är väl dess litenhet.
 

QuickFlash

Aktiv medlem
Då har jag efter en del velande kommit till skott och inhandlat ny utrustning. Finns många inhandlingsalernativ alltefter bekvämlighet och risk. Hittade en E-bay försäljare i UK (MapCamera), som fått många goda omdömen. Därifrån köpte jag ett paket med E-520 + 12-60 + 70-300 för 1030£ inkl frakt och fraktförsäkring. Rätt OK pris och paket eller (förutsatt att jag får grejerna)?

Sedan ville jag ha lite smått och gott som inte fanns hos denna försäljare, så jag letade upp en tysk sida DigitFoto.de där jag beställde följande:

1 x SANDISK CF-Card Extreme III 4GB
Einzelpreis: 29,90 EUR

1 x LOWEPRO Fastpack 350
Einzelpreis: 87,60 EUR

1 x HAMA 005014 KUGELGELENK
Einzelpreis: 15,51 EUR

1 x HAMA UV-390-Sperrfilter (O-Haze) 58mm
Einzelpreis: 12,20 EUR

1 x HAMA UV-390-Sperrfilter (O-Haze) 72mm
Einzelpreis: 26,10 EUR

1 x METZ 44-90 Mecabounce
Einzelpreis: 11,90 EUR

1 x METZ 48 AF1 Olympus / Panasonic
Einzelpreis: 177,00 EUR

1 x OLYMPUS RM-1 Fernbedienung
Einzelpreis: 24,50 EUR

1 x PIXO MEDIA BLM 1 für OLYMPUS
Einzelpreis: 15,20 EUR

1 x UNIROSS Encore Akkuset LR6 AA 4x 2700mAh
Einzelpreis: 9,98 EUR

1 x CARAT Schnell-Ladegerät mit LCD
Einzelpreis: 17,70 EUR

1 x JOBY Gorillapod GP3 grau/schwarz
Einzelpreis: 37,50 EUR

1 x LUMIQUEST LQ-871D Pocket Bouncer
Einzelpreis: 30,40 EUR

Warenwert: 495,49 EUR
Versandkosten: 17,90 EUR
Gesamtkosten: 513,39 EUR

==========
Jokern i leken är väl att jag beställde en Metz 48 blixt istället för en Olympus FL36R... Gillade FL36:an som jag hade till min tidigare (nu stulna) E-510, men saknade lite styrka och zoom-omfånng ibland. Men den var liten och nätt, vilket kanske inte Metz-en är. Men eftersom jag ju nu ändå givit avkall på smidigheten genom överge kitobjektiven och satsa på tyngre kolosser till objektiv, tänkte jag att då kunde jag lika gärna brassa på lite med blixten också. Logiskt? - vet inte. Nu fattas det bara att jag byter upp mig till en E-3:a så har jag övergett alla ursprungliga orsaker till att jag valde Olympus, nämligen vikten och storleken...

Får se hur jag trivs när (och om...) jag får mina grejer.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Det var många fina prylar i din digra lista, till bra priser och inom EU dessutom.

Lowepro serien Fastpack verkar mångsidig enligt videosnuttarna på deras hemsida.

Metz-blixten 48 AF-1 med nya f/w 2.0, som stöder Olympus protokoll för fjärrstyrning är också mycket intressant. Berätta gärna om dina erfarenheter med den så småningom.

P.S.
I dagsläget finns det bara E-3 (E-1) om man önskar en miljötålig kamera till ett FT-system. Kanske kommer också en E-30 snart? Dessa går nog in i en Fastpack också skulle jag tro.
 

QuickFlash

Aktiv medlem
Har jag gjort bort mig?
har inte fått mitt E-520 + 12-60 + 70-300 kamerapaket ännu, men börjar redan tveka om det var rätt köp...

Gjorde "misstaget" att läsa dpreviews granskaing av E-520 igår och det var inte bara upplyftande. Rätt kritisk faktiskt. Har jag köpt på mig ett kamerasystem som är på väg in i en återvändsgränd?

Läste om den nya Nikon D-90, och frågade mig ånyo om jag satsat på fel häst? Har tyckt det var kul att välja ett annat märke Nikon/Canon, men kanske är det ett fåfängt motstånd? Varför köpa ett mindre bilmärke när man kan köpa Toyota? Då vet man att man får bra kvalitet, tillgång till service och reservdelar... Är Olympus ett entusiastmärke, likt som för människor som är med i "Alfa Romeo" klubben?
 

vitamin

Avslutat medlemskap
Visst finns det ett ganska stort mått av supportermentalitet i kameravärlden. Många som väljer Olympus och Pentax gör nog det för att inte gå mainstream (nikon/canon). Det gäller även mig, men det betyder inte att Olympus är fel val rent objektivt sett. Jag uppskattar små, snygga och smidiga kameror med utmärkt bildkvalitet.
För din del så skulle jag också tro att du inte behöver ångra dig. E510/520 är det ergonomiskt bästa digitala kamerahus jag kännt på (och jag har provat de flesta Nikon) och eftersom du verkar vara lite tele-människa så kommer nog ryggen och axlarna vara glada att du inte burit omkring på motsvarande Nikon-utrustning vid dagens slut.

Rent bildkvalitetsmässigt så verkar Nikon ha ett klart övertag i dagsläget (jämfört med ALLA andra) när det gäller brus och dynamiskt omfång. Frågan är bara vilket utslag den skillnaden gör för oss amatörer. Jag har provskjutit lite med en kompis D300 och (gasp!) den bränner också ut högdagrarna ibland.

Jag tror alltså att du hade varit nöjd vilket av märkena Nikon eller Olympus du än hade valt, men av olika anledningar. Nikon har oöverträffad kvalitet på bilderna från sensorn, vilket ger dem många poäng i tester. Olympus stora fördel i bärbarhet och hantering av långa brännvidder ger dock inte lika stort utslag poängmässigt i testerna, kanske för att det alltid är proffessionella fotografer, som är vana att kånka omkring på tiokilosutrustning, som testar kamerorna.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Du får nog ta och läsa en objektivare/positivare test i så fall.
Ta t.ex. denna på svenska: Förädlad vinnare - Bild & Ljud
Ta t.ex. den från grannlandet i väster: Olympus E-520 - digit.no

Oppsummert helhetsinntrykk
Når man ser hva Olympus E-520 har å by på og hvor kompetent det er i bruk, er det merkelig at det ikke har større markedsandel i forhold til billigmodellene fra Canon og Nikon, som dominerer markedet. Om vi ser bort fra størrelsen, som mange vil mene taler til E-520s fordel (i enda større grad E-420), er det knapt et eneste punkt hvor E-520 har dårligere ytelser enn tilsvarende kameraer fra de nevnte merkene. Olympus har fortsatt markedets mest effektive system for støvfjerning fra bildebrikken og den innebygde bildestabilisatoren synes å fungere minst like godt som optiske løsninger (pluss at i E-520 vil bildestabilisatoren fungere på alle objektiver).

Det kommer en jämn ström av kameror ut på marknaden och de lite dyrare som lanserats de senaste veckorna ser verkligen trevliga ut. Tänk om man kunde få alla leksaker man pekade på, fast man skulle säkert tröttna på dessa efter en vecka eller två dessutom. Förhoppningsvis har man vuxit upp, men visst känns reflexerna från barnaåren igen, när man ser något nytt och flashigt. Försöker själv se minimalistiskt och analytiskt på behoven och kontrollera impulserna. Låter dock impulserna få utlopp emellanåt, vilket också är viktigt. Själv resulterade ett sådant i införskaffandet av en E-3 med 12-60mm objektivet i fjol.

Du kommer att finna att 12-60mm är ett alldeles utmärkt objektiv, samt att bildkvaliteten hos E-520 är snarlik den från E-3. Vad jag sen har läst om just 70-300mm, så förstår jag att det är ett mycket allsidigt objektiv. Med 300mm på en Four Thirds kamera, så kommer du dessutom mycket långt med telezoomen, vilket många visat med sina fina fågelbilder. En fördel med E-520 är att man förmodligen inte köper på sig ett batterigrepp, eftersom det inte finns som original. För de som verkligen vill ha ett, så finns ju det från OwnUser i alla fall. De flesta sparar nog en slant här.
 

QuickFlash

Aktiv medlem
Tack Olympusvänner! Det var den terapin jag behövde! Eftergranska redan gjorda köp är en ovana jag har, istället för att glädja mig åt inköpet...

Men om jag nu blickar framåt istället mot ankomsten av mitt kamerasuperpaket :) och ställer några frågor:

Enligt DPreview så är det inte mycket att hämta extra i att fota raw med E-520 (och E-3). Vad anser ni och hur gör ni? Ser det som både positivt och negativt om det inte är någon mening att fota raw.

Batterigrepp... har aldrig förstått denna längtan många tycks ha över att få hänga på en tung klump på kameran. Specielt på en liten kamera som Oly. Varför inte bara ha ett extra batteri i kameraväskan? Eller är det mest för att man känner sig proffsig när man går omkring med en mindre glasslåda på magen? Ok, stabilitet och extra utlösarknapp kanske är ett argument, men är det inte egentligen mest en imagegrej? Som att sätta på dubbla kromade avgasutblås på sin Fiat Bravo...? ;-)
 

vitamin

Avslutat medlemskap
Batterigrepp känns helt meningslöst för mina behov också. Vad gäller råformatet så tycker jag nog också att det bara är bra om man slipper. Det förenklar ju flödet från bild till utskrift. På min e410 har jag haft problem med en minst sagt opålitlig vitbalans. Enligt de tester jag läst så har detta förbättrats avsevärt i eX20-serien, så jag hoppas att jag skall kunna ta jpeg-bilder oftare om/när jag uppgraderar mitt hus.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Enligt DPreview så är det inte mycket att hämta extra i att fota raw med E-520 (och E-3). Vad anser ni och hur gör ni? Ser det som både positivt och negativt om det inte är någon mening att fota raw.
Skillnaden mellan jpg och raw är minimal ocm man bara trycker på öppna knappen och sedan på spara som jpg. Ofta är jpg direkt ur kameran bättre än en sådan raw konvertering.
Om man däremot drar lite i kontrollerna har man MYCKET större möjligheter med raw. Mycket.
Jag använder Lightroom och det programmet behandlar .jpg och .orf lika snabbt men med mycket större kontroll och mycket större möjligheter i raw så jag ser ingen mening med att fota i jpg.
 

QuickFlash

Aktiv medlem
Hämtade ut kameran (E-520) och linserna 12-60 och 70-300 på posten igår. De sändes från England, men verkar vara privatimport från kina, då garantitiden bara var ett år och manualerna på kinesiska (liksom defaultspråket på kamerna - tog ett tag att leta sig fram i menyerna på kinesiska så att det kunde ändras). Men sådant får man väl räkna med för priset jag fick det till (ca 12 500kr).

Nu väntar jag bara på att sändingen från Tyskland skall komma också... och däri ligger minneskortet! Så jag har alltså kameran, men kan inte börja fota :-( Skrev till tyskarna idag och frågade varför det dröjer. Misstänker att det var för att minneskortet jag beställde inte fanns i lager för tillfället. Men jag hade en del saker att göra i helgen, så det kanske var bra att jag inte fick alla grejerna. Skulle nog varit svårt med disciplinen då.

Men jag har laddad upp batteriet och "torrknäppt" lite bilder (de visas på displayen åtminstone). Det känns lite ovant med de tunga linserna när jag är van vid 14-42 och 40-150. Gillade deras vikt. Men bra optik väger sa någon till mig en gång och så är det väl. Får väl komplettera med en pannkaka om jag vill vara lättvikt någon gång.

Har annars sprungit på goda rescensioner av både linser och kamera det senaste, vilket känns skönt. Senast idag köpte jag den danska tidningen Zoom, där E-520 testades och fick goda omdömen. Vidare fick ju E-3 an EISA utmärkelse för bästa avancerade kamera eller vad det var (suveräna bilder etc). Och då bildbehandlingen är snarlik i E-520 bådar det gott. Tror DPreview var lite kinkiga bara. Men det har jag märkt att de har en tendens att vara när de testar andra kameror också. När K200 rescenserades och jämfördes med E-520 verkade de nästan tycka om Olympus ;-)

Jag har naturligtvis fortsatt att räkna på om jag gjorde en god affär (kan inte låta mig vara nöjd så lätt), men hur jag vrider och vänder på det så ser det rätt bra ut. Jag betalar lite drygt 17000 med kameran från England+tillbehör från tyskland. Lekte på Cyberphoto och plockade ihop motsvarande paket och det skulle gå på lite drygt 24500.

OK, får återkomma när jag fått alla mina prylar. Priset man får betala när man beställer på nätet är ju att vänta, men det känns lite som att vänta på tomten :)
 

QuickFlash

Aktiv medlem
...Laddade dessutom ner engelska manualer från olympus hemsida för både kamera och linser, så det var inget problem där.
 

QuickFlash

Aktiv medlem
OK, idag fick jag så äntligen försändelsen från Tyskland, där bl.a. minneskortet ingick och jag kunde gå igång och fota. Och vad kunde vara ett bättre tillfälle att premiärfota än när det danska regentparet kom till den lilla byn Nakskov där jag bor (jag hade dessutom nöjet att spela i en orkester på kvällen nere vid Dannebrogen - det kungliga skeppet.

Men vad är så mina spontana rekationer med min E-520 med 12-60 objektivet + 70-300 istället för E-510 och de båda kitobjektiven som jag hade innan jag blev av med det i Berlin för några månader sedan. Ja en viss ovana infinner sig helt klart. Men det är väl naturligt med nya verktyg antar jag. Det jag noterade var att 12-60 objektivet skuggar den inbyggda blixten om man inte zoomar in ganska mycket (även med motljusskyddet av). Sedan saknade jag lite 40-150 objektivets smidighet när man skall smygfota folk (vilket jag tycker är väldigt kul). 70-300 är lite klumpigare och 70mm istället för 40mm som minsta brännvid ger en viss begränsning. När jag verkligen skulle utnyttja långtelen för att fota regentparet när de avseglade med Dannebrogen, så ville det inte låsa fokus (skymning). Eller det låste fokus när jag tryckte ner halvvägs, men när jag skulle ta fotot fick den fnatt och började jaga. Antar att jag får fixa någon inställning som gör att den inte skall börja omfokusera när jag trycker ner slutaren helt, utan ta bilden oavsett vad den tycker om skärpan.

Men som sagt en viss ovana. Lite större grejer, skuggning av den inbyggda blixten (hade inte hunnit ladda min Metz-blixt då den kom idag), och ovana att inte kunna ha 40-150mm området vid foto av folk på lagom avstånd. Någon som känner igen sig?

Sedan har jag lite tankar och frågor kring jpg/raw/autogradation/Olympus Studio inställingar, men det får bli en annan tråd senare.
 
ANNONS