Annons

Filter till 7Hi

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Hade för mig att det fanns en tråd om detta tidigare men....

Min fråga är vilken typ av filter som passar i praktiken utan att vinjettera ens på full vidvinkel ? Har sett att cyberphoto rekommenderar Soligor - någon som provat om dom fungerar ?
 

sagan

Avslutat medlemskap
jag tycker INTE soligor 49mm fungerar..köpte B&W istället..funka perfa..ingen vinjettering.
 

.Z.

Aktiv medlem
Har en 7i på gång & undrar därför:

Jag har ett antal filter med 52mm gänga (bla pol)+ en stepup ring 49-52. Har även en cokinhållare 52mm, jag undrar om mina filter går att använda med stepupringen eller kommer vinjetteringen att bli kraftig? Är jag tvingad att köpa en uppsättning 49mm-filter?

Sedan så undrar jag om man till 7i ska använda Cirkulära eller linjära polfilter, har aldrig kunnat hålla isär det där?

Larsa
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
larsaz skrev:
Sedan så undrar jag om man till 7i ska använda Cirkulära eller linjära polfilter, har aldrig kunnat hålla isär det där?
Om det råder någon tvekan så använd alltid cirkulära. De ger samma effekt som linjära men har ett extra lager som gör nåt fiffigt med ljuset så de funkar ihop med kameror som har polarisationsfilter eller halvgenomskinliga speglar i AF-systemet eller exponeringsmätningen.
 

.Z.

Aktiv medlem
Tack för ditt svar Jim. Någon som kan svara på mina övriga frågor ang. 49-52 stepupring + 52mm filter, kommer det att vinjettera? Har bla en Cokinhållare 52mm som jag tillsammans med stepupringen tänkte använda med avtonat gråfilter, vinjettering?

Larsa
 

sagan

Avslutat medlemskap
Cokinhållare 52mm, skulle bli mycket förvånad om det inte fungerar utan vinjettering..eftersom det fungerar med 49mm ;-)
 

.Z.

Aktiv medlem
Tänkte mer på att stepup ringen som bygger på, skulle kunna ge vinjettering?.

Larsa
 

RolandM

Aktiv medlem
Funderar på om man behöver andra filter än polorisationsfiltret med tanke på att kameran är digital och alla pixlar kan efterbehandlas i datorn, så att oönskade färger kan tas bort eller vad nu filtren har för verkan. Reflexer är jobbiga att släcka i datorn, så där gör ju polirsiationsfiltret nytta i mitt tycke.

Funderar på om samma resonemang kan göras på vanlig film, där filmremsan sedan skannas. Har en Minoltaskanner som kan läsa in ofiltrerade bilder som är lätt blåaktigt kyliga i tonen. Har för mig att detta normalt fixas med ett skylightfilter vid fotograferingstillfället. Nåväl, efter att ha hittat funktionen pixelpolish i den medföljande programvaran och låtit den analysera bilden efter "förgstick" så polerades pixlarna till ett mer neutralt skick enligt någon automagisk formel. Sen kan man ju alltid köra bilderna på papper eller rent av på ny diafilm rätt exponerat, med hjlp av lämpliga manicker..
 

.Z.

Aktiv medlem
Jag använder mest polfilter men även ett avtonat gråfilter, självfallet så kan man fixa mycket i datorn men just det avtonade gråfiltret känns oumbärligt.

Införskaffade mig en 7i i lördags & bytte även in mitt 52mm pol mot ett 49mm dito, undrar om jag borde byta tillbaks pga att 49:an är oanvändbar under 50mm brännvidd. Vid 28mm så vinjetterar den fruktansvärt. Kanske borde behållit 52:an & kört den med stepupring?

Finns här någon som fått ett 49mm polfilter att funka vid 28mm brännvidd?

Larsa
 

Arleklint

Aktiv medlem
I 28mm läge vinjetterar tjocka filter. En lösning är att montera filter med större diameter via en tunn stepup-ring.

En annan lösning kan vara att använda Cokin-filter
 

sagan

Avslutat medlemskap
jag tvivlar på att det räcker med 52mm polfilter..62mm funkar nog bättre..eller cokin som sagt.
 
ANNONS