Annons

s/v-film till porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Orelle EFS

Aktiv medlem
SV/V FILM

Jag kör personligen med tmax100 i både småbild och mellanformat.
Annars finns en suverän 25 iso kodakfilm som jag inte kan komma på namnet på men jag tror den är en architecturfilm eller ngt liknande xpan kanske???
hjärnan funkar inte idag verkar det som. Jag tror att det beror på kaffebrist i hjärnan.
Inget korn(knappt) och helt underbar!
 

Romulus

Medlem
På fotokursen jag går använder vi uteslutande Rodinal som framkallare och med t ex Tri-X blir bilderna grymt korniga. Det är iofs inget fel med kornighet men för porträtt tycker jag inte att det är lika bra. Jag har testat fota porträtt med Tmax 100 och Rodinal som framkallare och det blev mindre kornigt jämfört med Tri-X men dock kornigt.

Jag kanske skulle försöka ge mig på den iso 25 filmen också eftersom det tyvärr inte blir nåt annat än Rodinal som framkallare, allt för att minska kornet.
 

gbjerne

Aktiv medlem
Alternerar mellan tre olika filmer.

Grund filmen när det gäller SV är Tri-X. Ibland pressad till 800asa.
ExTri-X pressad till 800

En finkornigare film med trevliga toner är ilford delta 100. Är underbar att använda till finkorniga porträtt.

ExIlford delta ex

Den tredje filmen är Ilford delta 3200. Grovkornig om du framkallar med ex rodinal och agiterar kraftigt.
Passar till "hårdare porträtt" eller när ljuset är kasst!

Ex: Ilford delta 3200asa ex


Prova dig fram. Och lycka till
 

Emil-G

Aktiv medlem
Har någon provat Fujis nya Acros 100? Den har enligt nåt test jag läste hälften så stort (litet?) korn som T-MAX 100.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Japp, Acros är en suverän film. Testerna är inte fel ute, den har verkligen fint korn.

Jag har inte testat den så mycket mer än att jag har tagit fram soppningstider för den, har inte använt den seriöst än. Tyvärr är den ju lite dyr, så jag kör vidare med TMX.
 

Walle

Aktiv medlem
Denna bild är tagen med Fuji Neopan 400. Jag blev nöjd med resultatet.

Ska härnäst prova Kodak Portra 160 BW, köpte 5 rullar här om dagen. Den framkallas i vanlig C41
 

littos

Aktiv medlem
Tjenis!

Några av mina favoriter har jag tagit med EFKE R100, en 120-film av "ålderdomlig typ". Finns ockso son 35mm film. 120filmen funkar bar i Rodinal 1:25 för mig, kornen finns där, men med mellanformat känns de inte besvärande för mig. Jag kan tänk amig att det kan vara värre med småbildsvarianten. En STOR fördel med denna film (och framkallare) är det facila priset. Ett 10 pack film har jag för mig kostar 220 spänn på Photax. Billigt det. Och en mycket trevlig film.

Annars är det HP5+ som gäller i mellanformat för mig. HP5 tycker jag är hyfsat lik TriX vad gäller korn mm.

För småbild är ju inte TMX100 fel, fast jag gillar korn ibland och då blir det TriX.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag gillar också Efke:s filmer. Laddade precis upp ett testporträtt där jag använt Efke 100. Visserligen bladfilm 6,5 x 9. Efke 100 har en mycket fin gråskala, som jag gillar.

Efke 25 och 50 är förstås finkornigare, och de har dämpad känslighet för rött, vilket ger mer detaljerade hudtoner. Efke 25 och 50 var mycket omtyckta som porträttfilmer på 50-60-talen, då de gick under namnet ADOX.

Kodak Technical Pan tycker jag inte passar till porträtt. Filmen ger mycket ljusa hudtoner. Men en del gillar filmen, så det handlar mest om smak.

Kodak Plus-X är också en omtyckt film för många studiofotografer.

Kodak Tri-X är förstås kornigare, men exponerad efter 200 ASA och framkallad ca 30% kortare tid än rekommenderat för 400 ASA, så har Tri-X mycket fin tonskala.
 

pej

Aktiv medlem
Jupp... jag väljer också gärna en gammalkornig film för porträtt (så långsam som ljuset tillåter).
 

Ingemansson

Aktiv medlem
T-max 100 framkallad i FX-39 blir mycket finkornig och med fin tonskala, väldigt nöjd.

För lite hårdare porträtt funkar Tri-X och Acutol utmärkt.
 
ANNONS