Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon Spegellöst hus
- Trådstartare Kronbergs
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Nej, spegeln används ju endast ihop med sökaren. Möjligen kan bilderna i vissa situationer bli skarpare, eftersom den rörliga spegeln brukar bidra till kameraskakningarna.Okej. Ingen kvalitetsförlust i bilderna?
Den borde också bli tystare, då spegeln låter mycket. Och så slipper man det dyra och tunga prismat.
Olle
xrp
Aktiv medlem
Vad är grejen med spegellöst hus? Jag har botaniserat lite, men hittar inget direkt intressant. Är det någon fördel med spegellösa systemkamerahus?
Jag tror att de som designar dessa och talar sig varma för principen inte fotograferar särskilt mycket, åtminstone inte seriöst eller professionellt. Jag tycker nämligen att din fråga inte är riktigt rätt ställd utan att man i stället skall fråga "vad är nackdelen?"
Svar: Ingen optisk sökare. Endast live-view på displayen på baksidan, eller möjligen i en elektronisk sökare, och sådant har inte imponerat på mig hittills.
Spegellösa systemkameror känns för mig ungefär lika upphetsande som Zeiss-optik på mobiltelefoner.
matti
Aktiv medlem
Spegellösa systemkameror känns för mig ungefär lika upphetsande som Zeiss-optik på mobiltelefoner.
Leica-fotografer tenderar kanske tycka annorlunda ;-)
http://www.kenrockwell.com/leica/m9.htm
matti
Aktiv medlem
Aha, hoppas Canon byter ut till spegellöst helt då. Låter kanon.
Canon gjorde ju faktiskt en Leica-kopia på 60-talet. Om de skulle våga gå den vägen idag...med en bra digital mätsökarkamera med fullformatsensor...så skulle nog marknadsavdelningen på Leitz darra lite i brallorna ;-)
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Förutom att Ken är en uppmärksamhetstörstande sopa (min helt subjektiva åsikt) så har Leica-kamerorna en optisk sökare. Nu går ju det att peta in en sådan i alla spegellösa kameror, men tyvärr är det elektronisk sökare som är vanligast när japanska ingenjörer tar bort spegeln.
matti
Aktiv medlem
Förutom att Ken är en uppmärksamhetstörstande sopa (min helt subjektiva åsikt)
Ja...han har en förmåga att reta upp folk...inte för jag förstår varför...har svårt att bli uppretad över tekniska prylar och folks synpunkter därom ;-)
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Ja...han har en förmåga att reta upp folk...inte för jag förstår varför...har svårt att bli uppretad över tekniska prylar och folks synpunkter därom ;-)
Där håller jag dig fullständigt - honom blir jag aldrig uppretad på. Uppretad blir jag av dammsugare som inte smidigt följer mig över tröskeln när jag drar i slangen, det där plastlocket på juiceförpackningar man ska riva av i en snygg strimla och som alltid sprätter lite juice på händerna när det släpper, eller dåligt byggda vägbulor som skrapar i underredet på bilen.
Jag försökte läsa det han skriver på hemsidan tidigare, men tröttnade. Jag tyckte helt enkelt att han inte hade något att komma med. Ungefär lika givande som Aftonbladets "10 tips som gör din dator snabbare". Fast det känns som att det kanske inte hör till tråden.
xrp
Aktiv medlem
Ehem... Nu har jag ju ingenting alls emot att digitala mätsökarkameror existerar, det är toppen för de som gillar mätsökarkameror. Men det är ju vad jag vet ingen av dem som presenterat sk. spegellösa systemkameror på sista tiden som gjort just en digital mätsökarkamera (med undantag av Leica).
Det de gör är kameror helt utan optiska sökare, och det är det jag inte trivs med. Jag är fö. inte alldeles förtjust i mätsökarkameror heller, vare sig de är digitala eller ej, men det räknar jag mer som en personlig preferens på min sida. Fullständig avsaknad av OVF däremot tycker jag är tokigt tänkt i största allmänhet - när men ser dem som ersättare till en dslr.
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, det beror på vad man tycker är "tillräckligt". Lika snabb och högupplöst som verkligheten kan en EVF aldrig bli.Den dagen det kommer tillräckligt bra EVF så kommer de spegellösa kamerorna ha alla fördelar från mätsökarsystemen, men inga av nackdelarna.
Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Nja, det beror på vad man tycker är "tillräckligt". Lika snabb och högupplöst som verkligheten kan en EVF aldrig bli.
Det tror jag de kommer bli. Inte i teorin, men väl i praktiken. Så länge sökaren har högre upplösning än mina ögon spelar det ingen roll för mig om det är optiskt eller elektriskt. Fast vi är långtifrån där nu.
matti
Aktiv medlem
Uppretad blir jag av dammsugare som inte smidigt följer mig över tröskeln när jag drar i slangen, det där plastlocket på juiceförpackningar man ska riva av i en snygg strimla och som alltid sprätter lite juice på händerna när det släpper, eller dåligt byggda vägbulor som skrapar i underredet på bilen.
LOL
Inser att jag inte heller har sån självkontroll som jag låter påskina...genom sig själv känner man andra ;-) Har en gång i vredesmod kastat ut en trilskande kopiator genom ett fönster på 2:a våningen...den skulle i sanningens namn snart skrotas ändå...men det kändes vääääldigt skönt just då ;-)
Senast ändrad:
matti
Aktiv medlem
Ehem... Nu har jag ju ingenting alls emot att digitala mätsökarkameror existerar...
Trodde jag inte heller...vara bara tvungen att "märka lite ord"...billig poäng, sorry ;-)
Med Canon's finaste fullformatsensor och bildprocessorer...bäva månde Leica :-D
Bilagor
Senast ändrad:
matti
Aktiv medlem
Nja, det beror på vad man tycker är "tillräckligt". Lika snabb och högupplöst som verkligheten kan en EVF aldrig bli.
"Aldrig" är ett vanskligt ord i detta teknologins tidevarv. Men du har helt rätt i att lika bra som "verkligheten" kan en EVF aldrig bli....men väl fullt troligt så bra som det mänskliga ögat kan tillgodogöra sig...eller rättare sagt så bra som de flesta normalkonsumenter är beredda att acceptera...och då kommer tillverkarna styra utvecklingen dit (för där finns marginalerna)..."jo jast vajt and si" ;-)
ErlandH
Aktiv medlem
Behöver nog inte "vajta", vi är redan där! Se bara på alla 4/3-kameror, som finns med eller utan EVF -- men bara undantagsvis har optisk sökare som tillbehör. En halvhyfsad EVF är givetvis mycket billigare att tillverka än en acceptabel slr-lösning....eller rättare sagt så bra som de flesta normalkonsumenter är beredda att acceptera...och då kommer tillverkarna styra utvecklingen dit (för där finns marginalerna)..."jo jast vajt and si" ;-)