Annons

Z50 II eller D7500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Er0x

Medlem
Hej,
Jag funderar på ett nyköp, jag har idag en D90 och ett gäng objektiv till den.

Jag är ingen fena på fotografering så oftast är det "autoläge" som gäller, mest semesterbilder/natur och lite porträtt då och då.

Men ska jag satsa på en Z50 II eller en D7500?

Z50 II paketet jag isf köper är
det som inkluderar objektiven Z DX 16-50mm och Z DX 50-250mm.
Jag köper isf även till adaptern för att kunna använda de objektiv jag redan har.

Eller ska jag köpa enbart ett D7500 hus och vara nöjd?

Hur ska jag tänka?
D7500 börjar kännas lite gammal och spegellöst känns lite mer "modernt" och lite smidigare att bära med sig (?).

Mvh

Hej,

Jag är ingen fena på fotografering så oftast är det "autoläge" som gäller, mest semesterbilder/natur och lite porträtt då och då.

Jag köper isf även till adaptern för att kunna använda de objektiv jag redan har.

Hur ska jag tänka?
D7500 börjar kännas lite gammal och spegellöst känns lite mer "modernt" och lite smidigare att bära med sig (?).

Mvh
Kolla denna länk

Nu har jag inte provat Z50II men jag har haft första generationen. Den var mycket trevlig. Hos Kameradoktorn kostar ett 7500 hus lika mycket som din föreslagna kombination. För mig skulle valet vara lätt. Z50II alla gånger.
Dessutom har man släppt en ljusstark normalzoom under 2025. Visserligen saknar huset VR men det går utmärkt att fotografera ändå.
Z50II använder inte Nikons standardbatteri utan ett lite mindre. Det är väl den största nackdelen gentemot 7500 och de större spegellösa syskonen. Men, igen, inte en avgörande nackdel enligt mig. Att byta batteri då och då är inte hela världen. En annan nackdel är att spegellösa har klart kortare batteritid än en DSLR. Det märks särskilt nu när det är lite kallare. Fast inte helt avgörande om man inte räknar med att göra långa skidturer på vintern.

Håller med Johan, Z50 II alla gånger.
Jag ser det så här, lite förenklat.
DSLR = har nått vägs ände. Blir ingen mer utveckling.
Nikon Z = system för framtiden.

Jag har själv gått från DSLR (D700, D810, D850) till Nikon Z (Z5, Z7 och snart även Zf) och ångrar det inte en sekund.

Jag använder bl.a. Z50II+Z Dx 16-50/2,8 VR tillsammans med de båda kitobjektiven som du nämner. Har tidigare haft D7500+div F-objektiv. D7500 bytte jag bort mot en D500 (som jag har kvar för evigt) på grund av att D7500:ans AF var för klen på långa brännvidder, dessutom ganska långsam i övrigt.
På TS fråga vill jag tveklöst rekommendera Z50II då den i jämförelse har en överlägsen AF. Detta kan vara en tillgång i TS fall då han gärna fotar i läge Auto!

Senast ändrad:
Har inte provat Z50 II men har haft både Z50 och D7500 och jag instämmer - Z50 II alla dagar i veckan. Den ENDA fördelen D7500 har enligt mig är sökaren men allt annat är så mycket bättre att det väger upp.

En trevlig fördel med spegellöst är att du inte behöver fokuskalibrera objektiven eftersom skärpan mäts på sensorn.

Jag får tacka för alla svaren, det får helt enkelt bli en Z50 II, vem vet kanske kan jag hitta en begagnad D7500 i framtiden bara för att. :)

Har någon använt Z50 II och en Nikon Mount Adapter FTZ II?

Är det något som "försämras" (bortsett från lite mer "klumpighet")?

Tack för snabba och bra svar!

Jag tycker ändå man kan fundera lite över vad man vill ha ut av bytet. En D7500 bör väl gå att hitta prisvärd begagnad?

Du skriver autoläge och semesterbilder, vill du fota fåglar som i den länkade blog-posten så antar jag Z50 II är bättre men till det mesta kommer även D7500 att fungera.

Tänker du dig att använda dina gamla objektiv på den nya kameran om du köper Z50 II? Nikons adapter är ganska dyr och objektiven blir rätt klumpiga med den på.

Med det sagt så gjorde jag bytet från D7200 till Z5 för några år sedan. Jag tycker till skillnad från Micke_O att elektronisk sökare är mycket bättre. Jag gillar också att kunna använda äldre manuella objektiv med adapter på ett enkelt sätt. Men mina gamla AF-S-objektiv använder jag inte speciellt mycket, inte pga funktionen utan pga klumpigheten med adaptern. Det som var sämre i mitt byte var autofokus men det bör ju vara på en bättre nivå med Z50 II.

Jag får tacka för alla svaren, det får helt enkelt bli en Z50 II, vem vet kanske kan jag hitta en begagnad D7500 i framtiden bara för att. :)

Har någon använt Z50 II och en Nikon Mount Adapter FTZ II?

Är det något som "försämras" (bortsett från lite mer "klumpighet")?

Tack för snabba och bra svar!
Inget försämras med FTZII, förutom "klumpigheten". Tvärtom, F-objektiven ger i allmänhet bättre resultat med denna på en Z-kamera!

Håller helt med ovanstående kommentarer om af på spegellöst. Ett av mina älsklingsobjektiv är AFS 58/1.4 som ofta kräver mycket finjustering av fokus på dslr men sitter som en smäck på Nikon Z med FTZ-adaptern. Helt fantastiskt.

Nu vet inte jag vilka objektiv du redan har.
Men i mina öron låter det som att du inte behöver köpa nya kitobjektiv utan FTZIIadaptern räcker fint.

Troligtvis bättre att fundera på vilken brännvidd som är din mest använda och viktigaste och bränt pengarna till Z-objektiv där.
Objektiven ger bildkvalitén.

Hej, jag har Z50ll och du får vad du betalar för. Autofokus är inte på Z8/9-nivå (oavsett vad youtube-influerade vill få oss att tro) trots samma processor. Detta främst beroende på att sensorn i Z50ll läser av bilden mycket långsammare. Med det sag så är af ändå bra mycket bättre än i din nuvarande kamera.
Ang f-objektiv så funkar det utmärkt med Nikon-objektiv. Om det är sådana du har så finns inget att oroa sig för, förutsatt att det är någorlunda moderna versioner. Med tredjepartsobjektiv kan det variera ganska mycket. I vissa senare modeller går det att uppgradera programvaran för Z-systemet men inte i många lite äldre objektiv.
Jag hade t ex Tamron 15-30 2.8 första versionen (G1) vilket funkade bra med såväl Z7 som Z8 men inte alls med Z50ll.

Hej,

Hur ska jag tänka?

Mvh
Jag skulle, som ovanstående kommentatorer, definitivt gå på Z50II + adaptern – missa inte den!!! Själv har jag sedan ett antal år tillbaks en Z6 med adapter. Oftast kör jag med mina gamla 1967–2000) Nikkor-objektiv, men till en resa förra våren köpte jag (begagnat från Cyberfoto) "världens minsta och lättaste zoomobjektiv till Nikon Z – Nikon NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3." Helt suveränt! I dagens läge är jag övertygad om att de två kit-objektiven har en optisk kvalitet som är fullt tillräcklig för 99% av oss amatörfotografer.

PS. Kit-objektiven gör kombon lätt att bära och att använda. MEN, nöjet att också kunna använda dina gamla objektiv – inte att förglömma tillgången till äldre begragnade F-Nikkor-gluggar som kan fresta dig framöver – så säger jag köp till FZ-adaptern.

Hej,

Hur ska jag tänka?

Mvh
Jag tror du står inför ett vägval.

Om du vill fortsätta med den typ av fotografi som du beskriver, tycker jag att du ska köpa en mobiltelefon med en bra kamera. Jag använder en iPhone 16 och är jättenöjd. Det finns säkert lika bra eller kanske bättre Androidtelefoner.

Om du vill utveckla ditt fotografi är det Z50ii som gäller. Skit i gamla DSLR kameror.

Jag har en Z fc, som är nästan samma kamera som Z50. Jag använder 12-28/3.5-5.6 och 50-250/4.5-6.3. Tycker jag får jättefina bilder. 16-50 är också ett fint objektiv.

Bilagor

• _DSC0300-Edit.jpg
    4 MB · Visningar: 10
Det finns många tester där ute men en sajt som jag gillar är

De har testat många Nikon Z objektiv, även DX.

Inget försämras med FTZII, förutom "klumpigheten". Tvärtom, F-objektiven ger i allmänhet bättre resultat med denna på en Z-kamera!

Inget försämras, men du får inte AF på äldre objektiv som inte har inbygd fokusmotor. AF-S och AF-P objektiv fungerar dock minst lika bra på en Z50 som på en D7500.

Håller annars med att Z50 II är bättre än D7500.

Köpte Z50ii för ett år sedan. En fantastisk kamera, men då jag var van vid proffshus saknade jag vissa saker. Bl. a. bara en kortplats, inte vattenskydd plus lite andra förenklingar.
Men kan man acceptera detta så får man en mkt avancerad kamera.
/lm

ANNONS
Götaplatsens Foto