Annons

Vilken kamera passar min objektiv till, Har en Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Bara jag2

Medlem
Hej jag har en Nikon D60 med objektiven:nikon dx af-s nikkor 55-200mm 1:4-5,6 g ed, nikon af-s nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6g och tamron sp 10-24mm 1:3.54.5. Har nu lust att byta upp mej och har tittat på en Nikon d7000, men passar min objektiv till den, eller är det någon som har förslag på ett bra kamera som jag kan andvända mina objektiv på-

D7000 är najs. D90 hittar man till bra priser nu (ett litet tag till iaf). Nya D5100 verkar inte heller så dum.
Beror ju lite på varför du vill uppgradera och vad du upplever att du inte kan göra med din D60.

D7000 är riktigt fin. Jag har själv en och jag är jättenöjd. Jg gick upp från en D3000 (motsvarande till D60) och vilken skillnad det var! Bildkvalitet, grepp, tyngd, ISO 5000 utan problem, helt underbar skärm, stor och ljus sökare, två minneskortsplatser, sex bilder i sekunden, vädertätat metallhus, full HD-filmning med autofokus och mikrofoningång, 39 punkters knivskarpt af-system..... Jag kan hålla på och skriva hela dagen men min poäng är att D7000 har så mycket mer och är så mycket mer än sin föregångare D90. Väljer du D5100 så får du liknande hus (dvs litet grepp väääldigt få knappar och ingen vädertätning) som din D60 men prestandan är bra.

Vill du bara ha bättre prestanda? Eller vill du ha bättre hus? Eller bådeoch?
D5100 = bättre prestanda men liknande hus.
D90 = bättre hus men inte lika bra prestanda
D7000 = bäst hus och bäst prestanda.

Sen har vi ju det där med pris också... D90 är billigast (runt 5-6000), sen kommer D5100 (ca 6600 kr) och sist kommer D7000 med sina 9990 kr.

Det är upp till dig att välja, men jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig.

Tack

D7000 är riktigt fin. Jag har själv en och jag är jättenöjd. Jg gick upp från en D3000 (motsvarande till D60) och vilken skillnad det var! Bildkvalitet, grepp, tyngd, ISO 5000 utan problem, helt underbar skärm, stor och ljus sökare, två minneskortsplatser, sex bilder i sekunden, vädertätat metallhus, full HD-filmning med autofokus och mikrofoningång, 39 punkters knivskarpt af-system..... Jag kan hålla på och skriva hela dagen men min poäng är att D7000 har så mycket mer och är så mycket mer än sin föregångare D90. Väljer du D5100 så får du liknande hus (dvs litet grepp väääldigt få knappar och ingen vädertätning) som din D60 men prestandan är bra.

Vill du bara ha bättre prestanda? Eller vill du ha bättre hus? Eller bådeoch?
D5100 = bättre prestanda men liknande hus.
D90 = bättre hus men inte lika bra prestanda
D7000 = bäst hus och bäst prestanda.

Sen har vi ju det där med pris också... D90 är billigast (runt 5-6000), sen kommer D5100 (ca 6600 kr) och sist kommer D7000 med sina 9990 kr.

Det är upp till dig att välja, men jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig.

Tack för svaret ja valet blir nog en D7000, så då är det ju bara att sälja min D60 :)

Du Hannes ! Du får nog defeniera "knivskärpa" lite bättre ! Hadde det på min första dslr,en D40 och även på nuvarande D90 ! Trådskaparen ska nog även titta efter bättre objektiv samtidigt för det är där "skärpeförbättringen" ligger i de flesta fall.Kitoptik gör inget hus rättvisa ! MVH Jonas !

Du Hannes ! Du får nog defeniera "knivskärpa" lite bättre ! Hadde det på min första dslr,en D40 och även på nuvarande D90 ! Trådskaparen ska nog även titta efter bättre objektiv samtidigt för det är där "skärpeförbättringen" ligger i de flesta fall.Kitoptik gör inget hus rättvisa ! MVH Jonas !

Någon förslag på bättre objektiv? Och varför menar du att jag skall ha andra en dom jag har? är öppen för alla förslag jag :)

Kitoptik gör inget hus rättvisa ! MVH Jonas !

Jaså?
Vad gäller just skärpa levererar många "kitobjektiv" i nivå med betydligt dyrare objektiv. Det är en allmän vanföreställning att kitobjektiv är skräp.

Visst finns det ofta bättre objektiv, men det är inte alltid i just skärpan/upplösningen skillnaden ligger, utan i andra saker.

Är det trubbigt eller oskarpt eller vad på andra hus då menar du? Hur ser man hur skarpt AF-system man har?

Suck... Jag hatar när folk bara kritiserar utan att tillföra något. Skriv någit vettigt som trådakaparen har nytta av eller låt bli att skriva.

MVH någon som åtminstone försöker hjälpa...

Suck... Jag hatar när folk bara kritiserar utan att tillföra något. Skriv någit vettigt som trådakaparen har nytta av eller låt bli att skriva.

MVH någon som åtminstone försöker hjälpa...

Det är ju frågan om "D7000 är det enda som går att fota med och allt annat är skit!", vilket är kontentan av mer eller mindre alla inlägg du skriver i trådar där folk ska köpa ny kamera, är till så mycket hjälp.

D7000 är en bra kamera, visst, men det är inte något slags svar på världsfreden eller hungersnöden i världen och den stoppar inte den globala uppvärmningen heller.

Autofokussystemen blir bara bättre och bättre. Jag skrev inte att bilderna blir skarpare än andra eller att andra kameror har dåliga af-system.

Jag använde ordet "knivskarpt" för att belysa hur bra och precist det nya 39 punkterssystemet är. Ni får inte ta det så bokstavligt ;) dessutom var min mening att rabbla upp en massa positiva saker om D7000 och verkligen belysa hur bra den är. Därför använde jag ordet "knivskarpt".

Det är ju frågan om "D7000 är det enda som går att fota med och allt annat är skit!", vilket är kontentan av mer eller mindre alla inlägg du skriver i trådar där folk ska köpa ny kamera, är till så mycket hjälp.

D7000 är en bra kamera, visst, men det är inte något slags svar på världsfreden eller hungersnöden i världen och den stoppar inte den globala uppvärmningen heller.

Ja ja nu var det inte helt värdsproblem jag skulle lösa med att köpa nytt kamera, jag vill bara veta va som är bra, eller va folk tycker om olika kameror. Så som jag har skrivit förut, vill mer en gärna höra om olika märken :) och va dom är bra på, då jag skall köpa nytt kamera.

Nu börjar jag bli riktigt irriterad. Tillför något till tråden eller stick härifrån. Du förstör alla trådar genom att endast kritisera andra. Så fort du skriver i en tråd så är det för att kritisera andra som faktiskt försöker hjälpa TS.

TS uppskattade mitt inlägg, men jag tror knappast att han/hon kommer att uppskatta dina.

D7000 har tillfört mer i världen än vad du har gjort, det kan jag lova!

MVH en mycket irriterad Hannes

EDIT: nu ser jag att trådskaparen också tycker att dina inlägg är väääldigt onödiga.

Det finns nog ungefär 1000 trådar i ämnet, så det är bara att börja läsa.

D7000 är bra, som sagt. D90 är, för de flesta, mer eller mindre lika bra. Det är under vissa premisser som man kommer att märka att D7000 är bättre. Den snabbare seriebildstagningen och det bättre AF-systemet kommer till pass om man fotar mycket action, för att ta ett exempel. För det stora flertalet är det dock svårt att försvara att lägga dubbelt så mycket pengar på en D7000, IMO. Skillnaderna är inte ens i närheten så stora som man kan tro när man läser en del inlägg exempelvis här på fotosidan. En del verkar tro att det är någon som uppfunnit hjulet, liksom...

Hannes, det funkar inte att försöka ge en nyanserad bild av kameror och dess fördelar i trådar där du skriver. För så fort man skriver något annat än att D7000 är det bästa som finns så kommer det ett inlägg från dig där du skriver att den visst är det bästa som finns. Om du slutade att stånga huvudet i väggen och insåg att världen är LIIIIIITE mer än bara svart och vit och att det finns kameror som tom är avsevärt bättre än D7000 så kunde man kanske faktiskt skriva lite "nyttigare" inlägg.

Men för att göra dig nöjd:
Det är nog bäst att jag och alla andra slänger sina kameror och köper D7000 för annars kommer det inte att bli några bilder tagna.

(tack för att du tillför något, äntligen)

Jag kan köpa att skillnaderna för en del inte är värt priset, men jag ville bara förklara för TS vilka fördelarna med en D7000 är. Af-systemet, filmläget eller 6bps kan göra skillnaden för en del. Men vill man bara fota "vanligt" och aldrig använder ISO över 3200 eller fotar sport så är D90 en jättebra kamera.

Sen ÄR ju D7000 en bättre kamera, den kan ingen säga emot. Sen hur pass mycket bättre den är är upp till var och en att bestämma. För dig kanske den inte är en jätteuppgradering eftersom att du aldrig använder tex seriebildstagning. Men för mig är det guld värt och då är kameran mycket bättre än D90. Jag frågade TS i mitt första inlägg om hon/han behövde bättre prestanda (tex bra iso och 6bps) eller ett större hus. (TS har fortfarande inte svarat).

I forumet får alla uttrycka sina åsikter om olika kameror, då förstår du väl att man blir irriterad när någon kommer och hackar på åsikterna. Skriv dina egna åsikter istället (som du delvis har gjort nu) så får TS läsa och tolka själv.

Hannes, det funkar inte att försöka ge en nyanserad bild av kameror och dess fördelar i trådar där du skriver. För så fort man skriver något annat än att D7000 är det bästa som finns så kommer det ett inlägg från dig där du skriver att den visst är det bästa som finns. Om du slutade att stånga huvudet i väggen och insåg att världen är LIIIIIITE mer än bara svart och vit och att det finns kameror som tom är avsevärt bättre än D7000 så kunde man kanske faktiskt skriva lite "nyttigare" inlägg.

Men för att göra dig nöjd:
Det är nog bäst att jag och alla andra slänger sina kameror och köper D7000 för annars kommer det inte att bli några bilder tagna.

JAG SKRIVER HUR JAG, INGEN ANNAN, UPPLEVER D7000. JAG HAR ALDRIG SAGT ATT D90 ELLER NÅGON ANNAN KAMERA ÄR DÅLIG, OLIKA KAMEROR ÄR BRA FÖR OLIKA PERSONER. SKRIV HUR DU UPPLEVER D7000/D90 SÅ LOVAR JAG ATT JAG INTE SKA "KOMMA OCH SÄGA HUR BRA D7000 ÄR".

Får jag höra ett "nyttigt" inlägg från dig någon gång? Jag har ALDRIG hört ett "nyttigt" inlägg från dig.

Man får ju väldigt stor respekt för dig när du skriver omogna inlägg. (jag syftar på den senare delen av det citerade inlägget)

ANNONS
Götaplatsens Foto