Annons

Vilken kamera passar min objektiv till, Har en Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Skriv dina egna åsikter istället (som du delvis har gjort nu) så får TS läsa och tolka själv.

Jag har avvaktat lite med det eftersom Winnie inte svarat på frågan som jag och några till ställt: "Vad är det du inte är nöjd med med din D60?".

Det är kanske så att D7000 är svaret. Kanske räcker det med en D3100. Kanske är D90 den kompromiss som är vettigast. Det är ju lite svårt att svara på utan svar på den frågan. Visst kan man köpa en D7000 (eller D3s för den delen) "bara för att", men de allra flesta har inte obegränsat med pengar och då är det dumt att köpa dyrare än man eg behöver.

JAG SKRIVER HUR JAG, INGEN ANNAN, UPPLEVER D7000. JAG HAR ALDRIG SAGT ATT D90 ELLER NÅGON ANNAN KAMERA ÄR DÅLIG, OLIKA KAMEROR ÄR BRA FÖR OLIKA PERSONER. SKRIV HUR DU UPPLEVER D7000/D90 SÅ LOVAR JAG ATT JAG INTE SKA "KOMMA OCH SÄGA HUR BRA D7000 ÄR".

Isf får du nog fundera lite över hur/vad du skriver, för du framställer det hela som sanningar.

Jag har avvaktat lite med det eftersom Winnie inte svarat på frågan som jag och några till ställt: "Vad är det du inte är nöjd med med din D60?".

Det är kanske så att D7000 är svaret. Kanske räcker det med en D3100. Kanske är D90 den kompromiss som är vettigast. Det är ju lite svårt att svara på utan svar på den frågan. Visst kan man köpa en D7000 (eller D3s för den delen) "bara för att", men de allra flesta har inte obegränsat med pengar och då är det dumt att köpa dyrare än man eg behöver.

Jag vill ha en kamera/objektiv som fungerar bara i ridhus, där motivet är ett stycke i från och ljuset är dåligt, fotar en del natur och givetvis djur. Är en del på hästtävlingar, där motivet givetvis inte står still, va skall jag köpa för kamera/objektiv?

Jag vill ha en kamera/objektiv som fungerar bara i ridhus, där motivet är ett stycke i från och ljuset är dåligt, fotar en del natur och givetvis djur. Är en del på hästtävlingar, där motivet givetvis inte står still, va skall jag köpa för kamera/objektiv?

Då KAN det vara befogat med en D7000. Du har bättre AF med D7000 och ISO-prestandan är aningen bättre med D7000 än med D90. Men! (Nu kommer det)
Du skulle även ha VÄLDIGT stor nytta av ett ljusstarkare teleobjektiv. Har du råd att köpa en D7000 och exempelvis Sigma 70-200/2.8 så är det helt klart det bästa. Om det högre priset på D7000 gör att du inte har råd med ett ljusstarkare objektiv så är det bättre att köpa en D90, för skillnaden du kommer att få både var gäller brus och AF-hastighet/säkerthet med ett bättre objektiv är större än skillnaden är mellan D90 och D7000. Det som objektivet INTE väger upp, däremot, är ju seriebildshastigheten. Nu är ju inte hästsport riktigt lika "snabbt" som hockey eller fotboll, så det är kanske inte nödvändigtvis en dealbreaker i detta fallet.

Utan att Dumbo lägger sig i så skulle jag vilja säga att D7000 är bäst lämpad för detta, men D90 ligger inte långt efter. Det som D90 faller på och D7000 är väldigt bra på är ISO. Du kan höja ISO till minst 4000 utan problem. 6bps kan också underlätta. Objektiv till detta så är ett 70-200 f/2,8 väldigt bra lämpad. Bländare 2,8 är ett måste när ljuset tryter. Ett zoom med små bländare (tex ett 70-300 f/4,5-5,6) fungerar inte i mörka ridhus.

Ställ in dig på att du måste ha ett 70-200 2,8 för ca 8-10 000. Kolla sen hur mycket du har över till en kamera. D90 ligger på ca 6000 och D7000 på 9990.
Sigmas 70-200 utan OS (bildstabilisering på sigmas språk) ligger på ca 8000 kr nytt. Nikons egna med VR ligger på ca 20 000. Tamrons skulle jag inte rekommendera pga ganska långsam af.
Nikons "gamla" 80-200 2,8 tvådelad ringzoom ligger på ca 8000 beg. Finns ej ny längre.

Då KAN det vara befogat med en D7000. Du har bättre AF med D7000 och ISO-prestandan är aningen bättre med D7000 än med D90. Men! (Nu kommer det)
Du skulle även ha VÄLDIGT stor nytta av ett ljusstarkare teleobjektiv. Har du råd att köpa en D7000 och exempelvis Sigma 70-200/2.8 så är det helt klart det bästa. Om det högre priset på D7000 gör att du inte har råd med ett ljusstarkare objektiv så är det bättre att köpa en D90, för skillnaden du kommer att få både var gäller brus och AF-hastighet/säkerthet med ett bättre objektiv är större än skillnaden är mellan D90 och D7000. Det som objektivet INTE väger upp, däremot, är ju seriebildshastigheten. Nu är ju inte hästsport riktigt lika "snabbt" som hockey eller fotboll, så det är kanske inte nödvändigtvis en dealbreaker i detta fallet.

Tack för svaret, och tro mej det var till STOR hjälp. Men att hästsporten inte är snabb, hmm har du varit och sett på maratonkörning? :) Men du är det något annat kamera märke du tror jag skulle ha haft stor glädje av?

Hehe, du hann före dumbo ;)

Precis som robert säger så satsa på ett 70-209 2,8 och köp sedan den kamera du har råd med efter det. D90 med 70-200 2,8 är bättre än D7000 + 70-300 4,5-5,6. Har du råd med både D7000 och 70-200 2,8 så har du ett bra utgångsläge för fina hästbilder ;)
Men som sagt, prioritera 70-200 2,8.

Sorry att tråden spårade ut innan. Jag hoppas att du förlåter :(

EDIT: Canons 7D med Canon 70-200 2.8 är en underbar (men ganska dyr) sportkombo.

Hehe, du hann före dumbo ;)

Precis som robert säger så satsa på ett 70-209 2,8 och köp sedan den kamera du har råd med efter det. D90 med 70-200 2,8 är bättre än D7000 + 70-300 4,5-5,6. Har du råd med både D7000 och 70-200 2,8 så har du ett bra utgångsläge för fina hästbilder ;)
Men som sagt, prioritera 70-200 2,8.

Sorry att tråden spårade ut innan. Jag hoppas att du förlåter :(

EDIT: Canons 7D med Canon 70-200 2.8 är en underbar (men ganska dyr) sportkombo.

Ingen fara, ni får spåra vart ni vill, bara vi kommer till baks till mitt spår och alla är glada när vi komme fram :)

Ingen fara, ni får spåra vart ni vill, bara vi kommer till baks till mitt spår och alla är glada när vi komme fram :)

Lägg pengarna på ett D90 hus,5490kr på Cyberphoto.Lika "bra" som D7000 och du har då pengar över till tex 35/1.8 och 50/1,8 som är helt underbara objektiv ocg går tillsammans för omkring 3000 kr ! MVH.

Ska du filma är det inte Nikon som gäller utan S*** !

Lägg pengarna på ett D90 hus,5490kr på Cyberphoto.Lika "bra" som D7000 och du har då pengar över till tex 35/1.8 och 50/1,8 som är helt underbara objektiv ocg går tillsammans för omkring 3000 kr ! MVH.

Fina objektiv men TS ville ha ett ljusstarkt zoom till hästsport. Och hon/han har aldrig nämnt filmning... Men s*** är bra på det.

Tack för svaret, och tro mej det var till STOR hjälp. Men att hästsporten inte är snabb, hmm har du varit och sett på maratonkörning? :) Men du är det något annat kamera märke du tror jag skulle ha haft stor glädje av?

För att svara på frågan så har jag inte varit på maratonkörning (tror jag), men det jag syftade på är att om man fotar tex fotboll så kanske man vill tajma så att man får en bild precis när foten träffar bollen, tex och där inbillar jag mig att det inte är lika svårt att tajma tex en häst som hoppar över ett hinder (exempelvis). Det är ett långsammare skeende som är lättare att förutsäga.

Något annat kameramärke är eg inte så nödvändigt att titta på. Visst finns det alternativ bland konkurrenterna, men jag skulle säga att ingen av dem är så bra att inte en D7000 hänger med bra. Ska man ha något jämförtbart med D7000 hos Canon så är väl 7D den som ligger närmast. Resterande tillverkare har väl inte några direkta motsvarigheter så, eg.
Det du möjligen skulle vinna ännu lite mer på är ju att skaffa en D700, men jag skulle säga att skillnaden i brus är så liten att det är svårt att motivera priset jämfört med D7000, särskilt som att du kommer att få byta ut alla dina objektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto