Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur länge kommer 12mp och 4 år gammal teknik att räcka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej gott folk

Ska ta steget över till FX och sneglar på en begagnad d3s.
Det som känns lite sådär är att lägga så pass mycket pengar på en så pass gammal kamera...
Idag kanske en d3s funkar, men hur länge kommer 12mp och 4 år gammal teknik att räcka?

Kamera ska användas till naturfoto, porträtt och bröllop. Räcker en d600/700?
Överskattar jag d3s:ens iso-förmåga jmft. med en d700 t.ex.?

(har idag en d300 och ett 70-200/2.8 vr ii med en tc-20 iii)

Skulle vara grymt att höra era tankar kring mitt "problem"

Trevlig helg!

Hej gott folk

Det som känns lite sådär är att lägga så pass mycket pengar på en så pass gammal kamera...
Idag kanske en d3s funkar, men hur länge kommer 12mp och 4 år gammal teknik att räcka?

Trevlig helg!

En D3s kommer ju inte få lägre upplösning med tiden så den kommer orka så länge som du vill.

Men om du nu ändå ska köpa nytt, varför inte köpa en D800? Ska du fota bröllop behöver du två kameror.

(jag har också en 70-200 ii med tc-20 iii, tycker inte det blir riktigt skarpt)

nä, såklart, 12 mp är ju alltid 12 mp :)

En D800 kanske kan vara ett alternativ? Dock känns det som att den ger för stora bildfiler. Då måste jag nog köpa ny dator också om jag ska efterbehandla.

Nu kör jag Canon men visst är en D3s en riktigt fin kamera.
Strunta i antal mpix, en D3s levererar högkvalitativa bilder.

Det är ibland roligt att läsa alla kommentarer att den och den kameran har gammal teknik, den
har bara X antal mpix, vänta med köp till nästa år då den nya modellen kanske kommer, bla bla bla.

Den bästa kameran är den du har med dig!!!

Så utan tvekan, köp du en D3s, den ger dig glädje och fantastiska bilder under många många år.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

"Idag kanske en d3s funkar, men hur länge kommer 12mp och 4 år gammal teknik att räcka?"

Som andra svarat, så räcker den så länge du vill - och tills den går sönder.

Den lär klara av en A2, eller A3 utskrift galant - och dessa behov lär inte ändras än på ett tag.

Dock, lider man av G.A.S eller utsätter man sig för en sådan miljö (fotoforum) så räcker den inte långt.

*G.A.S. Gear Acquisition Syndrome.

Hej!

Jag har D800 och D700 och förvånas varje gång hur bra D700 står sig med sina 12 mp.

//Lasse

Hej gott folk

Trevlig helg!

Som de flesta andra skriver så är en D3s en fantastisk kamera och den räcker lääänge till.
Känner en fotograf som köpte en D4 men lämnade tillbaka den då det var så lite skillnad på den och D3s. Jag drar lätt upp 70x50 förstoringar som är fantastiska.
Bättre kamera till de priset som nu finns att få är det svårt att slå!
Iso tålig och fantastisk auto fokus mm mm. Tyst läge i kyrkor är inte dumt och tålig och stark.
Använder den dagligen och den sviker aldrig :)

Med vänlig hälsning, Kenneth

Hej gott folk

Trevlig helg!

mp hysterin fortsätter, hur stora bilder ska du skriva ut?
Det som en D3s/D700 levererar räcker gott i mina ögon. Må det vara så hänt att tekniken utvecklas och vi sitter framför våra datorer och skrollar in för att titta på minsta detaljerna som är knivskarpa men på ett tex foto i en ram på en vägg ser man det inte ändå för våra ögon kommer aldrig någonsin bli utvecklade till något mer än version 1.0

Det är min syn på det hela

Som folk säger, megapixlar behövs av två anledningar. Den första är utskrift och 12 räcker som sagt till A3/A2 och det klarar man sig på. Det andra är om man har lite "kort" optik och gör beskärning av t ex djurbilder för att isolera djuret i bild. Då ger såklart mer megapixlar i originalet även mer megapixlar i beskäringen. Vilket såklart är bra om du ska fota utan "rätt" optik och sen skriva ut i A3/A2.

Annars är det inget fel på "bara" 12 megapixlar :)

Hej!

Jag har D800 och D700 och förvånas varje gång hur bra D700 står sig med sina 12 mp.

//Lasse

Jag fotoshoppar nästan dagligen D700 och D800 (och D4) och så fort man ska göra något med bilden så blir det rätt mkt brus från D700-bilderna.

Där jag körde lägsta ISO förut kan jag nu köra köra ISO800.

TS: Bildfilerna är förstås större så datorn blir långsammare men den slutar ju inte funka. Köp en SSD.

mp hysterin fortsätter, hur stora bilder ska du skriva ut?
Det som en D3s/D700 levererar räcker gott i mina ögon. Må det vara så hänt att tekniken utvecklas och vi sitter framför våra datorer och skrollar in för att titta på minsta detaljerna som är knivskarpa men på ett tex foto i en ram på en vägg ser man det inte ändå för våra ögon kommer aldrig någonsin bli utvecklade till något mer än version 1.0

Det är min syn på det hela

Eftersom skärmar och utskrifter blivit större utan att betraktningsavståndet ökat krävs högre upplösning idag än för bara, säg, 4 år sedan.

Och när bilder visas på paddor etc, zoomar betraktaren ofta numera, ett relativt nytt beteende som höjer kraven.

Hej gott folk

Trevlig helg!

Behåll din D300 för djurfoto och som backup, kör D600/D800 för bröllop och porträtt. Ett betydligt sundare sätt att blåsa ~20 lopp på, i mina ögon.

Är du orolig för att datorn ska knäa, googla "D800 RAW samples", ladda hem en bunt och provjobba med dom innan du bestämmer dig!

Så länge du tänker skriva ut på papper räcker 12 megixel lika bra idag som i morgon.

Datorskärmar håller dock på att gå upp i storlek och/eller pixeltäthet. Ser vi på moderna mobiltelefoner så har de en pixeltäthet på ibland över 400 ppi, och utvecklingen har redan
börjat smitta över på datorskärmar med t.ex. Apples nya högupplösta laptops och plattor, och som någon skrev så är det nog vanligare att folk zoomar på platta än på dator, men även zoom beteendet kan nog komma att flyttas över till datorn efterhand som windows 8 gör att pekskärmar blir vanligare även på mer traditionella datorer

Så jag hade nog satsat på en D600 istället för en D3s eller en D800 om du behöver en robustare kamera. Möjligtvis är D800 med sina 4 bilder/sekund aningen långsam för snabba naturfotomotiv. Visserligen kan du skrämma upp den i 6b/s i DX mode med rätt batteri, men då är vi nere på 16 megapixlar vilket inte är mycket bättre än 12.

Så länge du tänker skriva ut på papper räcker 12 megixel lika bra idag som i morgon.

...

Det beror väl på hur stor utskriften är snarare än att materialet är papper :)

På jobbet har de precis skrivit ut en rad 3x2 METER stora utskrifter på canvas. Ursnyggt. Att få gammaldags "normalt" betraktningsavstånd är omöjligt.

Eftersom skärmar och utskrifter blivit större utan att betraktningsavståndet ökat krävs högre upplösning idag än för bara, säg, 4 år sedan.

Och när bilder visas på paddor etc, zoomar betraktaren ofta numera, ett relativt nytt beteende som höjer kraven.

Jag förstår inte riktigt det argumentet. Är det något jag missat? När jag zoomar på en bild i iphone räcker 12mp gott. När man skickar filer eller visar bilder i webbläsaren förminskar man ändå eftersom inläsningen tar längre tid annars. Vill man ha en flera mp kan man alltid lägga ihop flera bilder. Detta blir naturligtvis svårare om det är människor med som rör sig.

Menar du ex att det ligger en högupplöst bildfil på server där kunden kan zoomar sig fram? Kan du exempel på bilder och användning där 12mp inte räcker? En annan fråga: äts inte fördelarna på högre iso upp av att D800 kräver kortare tider? Ursäkta min okunskap.

Skall man vara lite elak så är det inte kameran som är begränsningen. 12 Mp räcker till nästan allt och de sista lite klicket i bättre ISO-prestanda kan man också leva utan. MEN håll det borta ifrån denna sidan om du vill vara nöjd - för det finns en svårtartad prylsnobbism som går långt utanför vad folks verkliga behov är. Ett till batteri och fota mer gör mer för bilderna än dyrare utrustning....

Det beror väl på hur stor utskriften är snarare än att materialet är papper :)

På jobbet har de precis skrivit ut en rad 3x2 METER stora utskrifter på canvas. Ursnyggt. Att få gammaldags "normalt" betraktningsavstånd är omöjligt.

Ja, men 3x2 metersutskriften kommer att se likadan ut idag som imorgon. Vill du göra sådant behöver du fler megapixlar redan idag om du ska titta på den på riktigt nära håll (vilket man sällan gör). Sedan är väl canvas ganska förlåtande, så det har goda förutsättningar att bli snyggt. Vi har skrivit ut på papper och canvas ett tag, och jag tror inte vi kan vänta oss några stora revulutioner på det området de närmaste åren som gör att vi behöver fler megapixlar då än vad vi gör nu.

Hej gott folk

Trevlig helg!

D3s ligger fortfarande som klar världsetta vad gäller lågljusegenskaper hos den utmärkta Sensor-sajten DX0 Mark.

"Idag kanske en d3s funkar, men hur länge kommer 12mp och 4 år gammal teknik att räcka?"

Som andra svarat, så räcker den så länge du vill - och tills den går sönder.

Den lär klara av en A2, eller A3 utskrift galant - och dessa behov lär inte ändras än på ett tag.

Dock, lider man av G.A.S eller utsätter man sig för en sådan miljö (fotoforum) så räcker den inte långt.

*G.A.S. Gear Acquisition Syndrome.

Till viss del är det så. Jag jobbar själv med D700, och har inga konkreta planer på att byta ut den. Hoppas kunna köra på tills den rasar. Dock kan det komma en dag då kunderna börjar undra varför ens filer är så små, eller varför de är brusiga. Det händer nog senare än vi tenderar att tro, men det kom en dag då det blev svårt att leverera vettigt och tillräckligt brusfritt från D200, för att andra fotografer höjt standarden med hjälp av D700. För press, även flådiga magasin, vill jag påstå att 12 mpx är ganska perfekt med det tryck som finns idag. Stora utskrifter, där kan det märkas skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto