Annons

Canon 5D Mark III Funktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon5dMarkIII

Avslutat medlemskap
Hej! Har köpt en Canon Eos 5D Mark III. Och jag vill lära mej hur den fungerar. Kan börja med autofokusen.

Om man ska fotografera någon eller något och vill ha skärpa både på den eller det man fotograferar och samtidigt få skärpedjup.
Finns det då någon automatisk inställning i kameran för det utan att man behöver ställa in tid eller bländare själv?

Sen tycker jag det är bra om man hör ett pip-ljud som en bekräftelse på att skärpan är inställd. Hur gör man för att det ska höras ett pip-ljud när kameran ställt in skärpan på det man fokuserar på?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Stor bländare, alltså lågt bländartal ger kort skärpedjup. Liten bländare tvärtom.

Hur man ställer in pipljud står förmodligen i bruksanvisningen.
 

Canon5dMarkIII

Avslutat medlemskap
Stor bländare, alltså lågt bländartal ger kort skärpedjup. Liten bländare tvärtom.

Hur man ställer in pipljud står förmodligen i bruksanvisningen.
Tack för snabbt svar! Men det jag frågade efter var om det finns någon autofokusfunktion som ställer in en bra bländare och slutartid så man både får bra skärpa på både objektet man fokuserar på samtidigt som man får ett bra skärpedjup. Men förmodar att det inte finns någon sådan funktion.

Såg själv nu att kameran måste vara inställd på one shot för att det ska höras ett pipljud när kameran ställt in skärpan på det man fokuserar på.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Det finns ingen kamera som vet hur hur stort skärpedjup du vill ha, utan du får välja bländarförval (Av) för att bestämma hur stort skärpedjup du vill ha. Stor bländare ger litet skärpedjup och liten bländare ger stort skärpedjup.
Stor bländare litet tal och liten bländare stort tal, 2,8 är stor bländare och 22 är liten bländare.
 

Canon5dMarkIII

Avslutat medlemskap
60D batteri i 5D MarkIII?

Glömde att köpa något extra batteri till min 5D Mark III, så jag provade med ett batteri från min Canon 60D.

När jag sätter i 60D batteriet i 5D Mark III, får jag ett meddelande att kombinationen mellan kameran och batteriet inte är normal, följt av frågan om jag vill fortsätta, och 2 alternativ kommer upp: Avbryt eller OK. När jag valt OK går det att fotografera med batteriet från 60D I 5D Mark III.

Frågan är om det då är okej att använda batteriet från Canon Eos 60D till 5D Mark III?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hej! Har köpt en Canon Eos 5D Mark III. Och jag vill lära mej hur den fungerar. Kan börja med autofokusen.

Om man ska fotografera någon eller något och vill ha skärpa både på den eller det man fotograferar och samtidigt få skärpedjup.
Finns det då någon automatisk inställning i kameran för det utan att man behöver ställa in tid eller bländare själv?

Sen tycker jag det är bra om man hör ett pip-ljud som en bekräftelse på att skärpan är inställd. Hur gör man för att det ska höras ett pip-ljud när kameran ställt in skärpan på det man fokuserar på?
Nu kommer jag kanske vara lite väl hård här... Men har du verkligen köpt en så dyr kamera, för att sedan inte vilja lära dig att använda olika manuella inställningar? Det är väldigt lätt att lära sig grunderna, och när du blivit mer erfaren så kommer det sitta i fingrarna så du knappt behöver tänka. Börja med att läsa manualen, vad gäller autofokusen.

Vad gäller pipljud så är det det absolut bästa sättet att driva personer runtomkring dig till vansinne när du fotograferar, särskilt under t.ex en föreläsning, eller annan situation där de flesta sitter tysta. Du har en grön prick som lyser i sökaren när kameran har hittat fokus, pipet är helt onödigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns ingen kamera som vet hur hur stort skärpedjup du vill ha, utan du får välja bländarförval (Av) för att bestämma hur stort skärpedjup du vill ha. Stor bländare ger litet skärpedjup och liten bländare ger stort skärpedjup.
Stor bländare litet tal och liten bländare stort tal, 2,8 är stor bländare och 22 är liten bländare.
Jodå, med lite hjälp...
Har för mig att EOS3 kunde det.(har för mig att det var Canon som hade det. Jag har aldrig använt en kamera med funktionen.)
Man satte fokus 1.
Tryckte på en knapp.
Satte fokus 2.

Kameran ställde in lämplig bländare och fokus för att få allt i området i fokus.
 

Jerneskog

Medlem
Canon kallar funktionen A-DEP, vet dock inte om den finns på 5DmkIII. Lite tveksamt då man nog räknar med att en person som köper en kamera i den klassen har ett litet hum om vad hen sysslar med..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canon kallar funktionen A-DEP, vet dock inte om den finns på 5DmkIII. Lite tveksamt då man nog räknar med att en person som köper en kamera i den klassen har ett litet hum om vad hen sysslar med..
Jag är övertygad om att proffskamerorna hade haft funktionen OM den var tillräckligt tidseffektiv, det tror jag inte att den är i en stressad situation.
 

apersson850

Aktiv medlem
A-DEP är en senare funktion, som beräknar en bländare och avståndsinställning som försöker få alla avstånd som någon AF-punkt kan mäta inom skärpedjupet.

DEP var föregångaren, där man själv mätte närmaste och mest avlägsna avståndet, och sen räknade kameran ut resten.

Inget av detta finns på min 1DX, och säkert inte på 5D Mark III heller.

Det enda pipljud som jag funnit nyttigt är det som blixtarna 600EX-RT kan ge ifrån sig när alla är uppladdade. Rätt bra när man har några stycken igång samtidigt.
AF-pipet är nåt av det första jag stänger av om jag får tag i en ny kamera.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Ang batteri mellan 60D och 5D mk III så har ju båda modellerna batteri LP-E6 så det ska ju funka. Att du fick en fråga kan ju bero på att det batteriet är ett icke original batteri som kameran känner av.
Vilken batterimodell som hör ihop med reps kameramodell står ju i manualerna samt på div sajter på nätet. Rekommenderas!
 

Canon5dMarkIII

Avslutat medlemskap
Det finns ingen kamera som vet hur hur stort skärpedjup du vill ha, utan du får välja bländarförval (Av) för att bestämma hur stort skärpedjup du vill ha. Stor bländare ger litet skärpedjup och liten bländare ger stort skärpedjup.
Stor bländare litet tal och liten bländare stort tal, 2,8 är stor bländare och 22 är liten bländare.
Det förstår jag också att det inte finns, jag hade en analog kompaktkamera som jag köpte redan på 60-talet. På den var det bara att trycka ner avtryckaren sen skötte kameran sig själv och det blev bra bilder med bra skärpa.
 

Canon5dMarkIII

Avslutat medlemskap
Nu kommer jag kanske vara lite väl hård här... Men har du verkligen köpt en så dyr kamera, för att sedan inte vilja lära dig att använda olika manuella inställningar? Det är väldigt lätt att lära sig grunderna, och när du blivit mer erfaren så kommer det sitta i fingrarna så du knappt behöver tänka. Börja med att läsa manualen, vad gäller autofokusen.

Vad gäller pipljud så är det det absolut bästa sättet att driva personer runtomkring dig till vansinne när du fotograferar, särskilt under t.ex en föreläsning, eller annan situation där de flesta sitter tysta. Du har en grön prick som lyser i sökaren när kameran har hittat fokus, pipet är helt onödigt.
Att jag ställer frågor här om den här kameran beror på att jag vill lära mej fortare hur den fungerar, och vem vet det kanske finns saker på den som inte fungerar som det ska, och då kanske jag kan få reda på det här, för det lär nog inte instruktionsboken tala om för mej i så fall.

Jaså sitter du och fotograferar på föreläsningar? Det har jag aldrig gjort. Jag tycker det är bra att se att inställd fokuspunkt lyser rött och att det bekräftas med en pipton, och jag tycker det är enklare att se än den lilla gröna pricken nästan längst ner i det högra hörnet.
 

Canon5dMarkIII

Avslutat medlemskap
Canon kallar funktionen A-DEP, vet dock inte om den finns på 5DmkIII. Lite tveksamt då man nog räknar med att en person som köper en kamera i den klassen har ett litet hum om vad hen sysslar med..
Vad är det du tycker är tveksamt? Tycker du inte man har något hum om vad man sysslar med om man frågar om hur det är med vissa funktioner på en dyr kamera man har köpt?

Visst finns det instruktionsböcker och google, men jag är nog långt ifrån den enda som tycker det kan vara svårt att förstå alla förklaringar som finns i instruktionsböcker, då tycker jag man bör kunna fråga t,ex på ett sånt här forum utan att få irriterade och provukativa svar...
 

Jerneskog

Medlem
Ta't lugnt och läs igenom inlägget igen.

Jag namngav funktionen jag tolkade att du sökte efter och att jag är tveksam att den funktionen du söker finns på 5DmkIII eftersom jag tror att Canon räknar med att om du köper en kamera i 20k-klassen kan du sköta det själv manuellt mycket lättare.

Att du sen väljer att tolka det som "irriterad och provukativa" svar för stå för dig.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Jodå, med lite hjälp...
Har för mig att EOS3 kunde det.(har för mig att det var Canon som hade det. Jag har aldrig använt en kamera med funktionen.)
Man satte fokus 1.
Tryckte på en knapp.
Satte fokus 2.

Kameran ställde in lämplig bländare och fokus för att få allt i området i fokus.
Ja, men då bestämmer du själv skärpedjupet genom att bestämma främre och bakre punkten för skärpedjupet, detta gör ju inte kameran automatiskt. Sedan ställer kameran rätt bländare där det möjligt.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Det förstår jag också att det inte finns, jag hade en analog kompaktkamera som jag köpte redan på 60-talet. På den var det bara att trycka ner avtryckaren sen skötte kameran sig själv och det blev bra bilder med bra skärpa.
Ja, med den tidens bildformat som låg på ca 8 x 12 cm. Med en kamera i 20,000 kr klassen behöver man lite mera kunskap för att använda, prova att ställa in en liten bländare, ca bländare runt 11 till 18 och iso 400 så kan du få bilder med stort skärpedjup och någotsånär snabba tider.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jaså sitter du och fotograferar på föreläsningar? Det har jag aldrig gjort. Jag tycker det är bra att se att inställd fokuspunkt lyser rött och att det bekräftas med en pipton, och jag tycker det är enklare att se än den lilla gröna pricken nästan längst ner i det högra hörnet.
Ironiskt nog, ja faktiskt! Ibland blir jag anlitad till att fotografera på diverse föreläsningar, och nu senast för bara några dagar sedan så gjorde jag det, och hamnade tyvärr bredvid en fotograf vars kamera pep precis hela tiden. Man kan säga att det var inte bara jag som vände blicken åt det hållet där det pep konstant...

Förlåt för off topic, åter till ämnet:
Hos 5DIII så kan du ställa in så att fokuspunkten lyser upp när du väljer punkt. Osäker på hur det är när den väl hittat fokus dock. Någon som äger kameran kan nog svara bättre på detta.
 

apersson850

Aktiv medlem
Mycket av det är ju likadant på 5D Mark III som det är på 1DX. På 1DX kan man ställa hur punkterna ska lysa ungefär hur man vill. Jag har dock inte använt 5D Mark III, så exakt hur det fungerar på den vet jag inte. Men i One Shot lär de nog blinka till i alla fall, om man vill.
 

martinot

Aktiv medlem
Det förstår jag också att det inte finns, jag hade en analog kompaktkamera som jag köpte redan på 60-talet. På den var det bara att trycka ner avtryckaren sen skötte kameran sig själv och det blev bra bilder med bra skärpa.
Testa P-läget så funkar din kamera ungefär som en liten kompakt P&S-kamera (dock bättre kvalitet, och normalt kortare skärpedjup pga större sensor).

När du blivit lite mer van så kan jag rekommendera dig att testa Av-läget där du väljer vilken bländare du vill ha (oftast så jag själv fotar, även om S och M förekommer).

Lycka till!
 
ANNONS