Annons

Canon 5D Mark III Funktioner?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej där,

Jag måste hålla med någon tidigare här att du gör lättast i att lära dig att använda det manuella läget, då det egentligen inte är så svårt. Jag började med manuellt läge för knappt två månader sedan, då jag själv köpte en proffskamera (Nikon D4) för några veckor sedan, och har redan lärt mig de mesta grunderna. Det är egentligen bara roligt och en av dina största fördelar när du är ute i fält och ska fota att känna dig trygg med exponeringsfunktionerna.

Med det sagt kan du ställa in kameran på läge P och därtill även lägga till auto-ISO om du vill styra så lite som möjligt. För att åstadkomma skärpan både i förgrund och bakgrund som du talar om måste du ha ett litet bländartal (liten bländaröppning) men gärna också ett kort objektiv, vidvinkel. Objektivets längd påverkar ju skärpedjupet. Likaså hur nära du står det du ska fotografera.

Hoppas det löser sig
Vh Henrik

Jag håller inte med.

Jag förstår inte rekommendationen att en, som jag uppfattar TS, ren nybörjare ska ställa in manuellt läge. Jag förespråkar i stället att ställa in bländarförval, dvs det läge som på Canon heter Av. Vänta med manuella läget och vänta med auto-ISO.

Välj lämpligt ISO, ex utomhus i bra ljus 100-200, vid mulet kanske 200-400, och inomhus högre. Givetvis beroende av objektivets ljusstyrka. Ställ in en bländare utifrån önskat skärpedjup, håll koll på vilken slutartid kameran väljer och justera vid behov ISO. Framför allt om slutartiden blir så lång att du riskerar skakningsoskärpa.

Fota på, och om bilderna inte blir som du tänkt dig, kasta inte bara bort dem, utan fundera på hur du skulle ha gjort för att de skulle bli bra. Olika fel löses på olika sätt, och här är det absolut nödvändigt att åtminstone ha järnkoll på samspelet mellan bländare, slutartid och ISO.

Sen är det faktiskt så att litet bländartal är en stor bländaröppning...
 
Sen är det faktiskt så att litet bländartal är en stor bländaröppning...
Det beror på vad man menar med bländartal. Bländartal är ingen vedertagen fotografiskt term (jag har bara stött på den här på Fotosidan, tror jag), men om man med bländartal menar en bländarangivelse i stil med f/n (där f står för objektivets brännvidd och där n brukar vara ett tal i serien ... 1.4, 2.0, 2.8, 4, 5.6 ...) så motsvarar ett mindre bländartal en mindre bländaröppning. Om man med bländartal menar nämnaren i bländarbråket så blir det tvärtom.

Jag föreslår att man håller sig till vedertagna begrepp som bländare och bländaröppning för att minska förvirringen för alla (men främst för nybörjare).
 
Bländartal brukar avse nämnaren, men om det sedan minskar förvirringen är oklart. Kruxet är att kameror ofta inte visar hela bråket. Jag tittade på min GR nu och trots att den visas ett F så visas inte ett bråk. Det står helt enkelt "F 2.8" och det är ungefär likadant på min D700 om jag minns rätt. Jag orkar inte ta fram den just nu, GR låg på bordet framför mig. :)
 
Bländartal brukar avse nämnaren, men om det sedan minskar förvirringen är oklart. Kruxet är att kameror ofta inte visar hela bråket. Jag tittade på min GR nu och trots att den visas ett F så visas inte ett bråk. Det står helt enkelt "F 2.8" och det är ungefär likadant på min D700 om jag minns rätt. Jag orkar inte ta fram den just nu, GR låg på bordet framför mig. :)

Det är inget större problem. Man behöver ofta bara nämna/visa nämnaren i bråket efter brännvidden är given av vilket objektiv man monterar. Att räkna ut storleken på bländaren är oftast inte heller nödvändigt, utan det räcker att veta hur stor den är relativt brännvidden.

Att jag tjatar lite om det här beror på att jag tycker mig se förvirring uppstå ibland i trådar där nybörjare ber om råd och hjälp. Jag tycker att det är viktigt att ha en stringent terminologi i sådana sammanhang så att man underlättar inlärningen för den som vill lära sig fototeknik.
 
Jag håller inte med.

Jag förstår inte rekommendationen att en, som jag uppfattar TS, ren nybörjare ska ställa in manuellt läge. Jag förespråkar i stället att ställa in bländarförval, dvs det läge som på Canon heter Av. Vänta med manuella läget och vänta med auto-ISO.

Välj lämpligt ISO, ex utomhus i bra ljus 100-200, vid mulet kanske 200-400, och inomhus högre. Givetvis beroende av objektivets ljusstyrka. Ställ in en bländare utifrån önskat skärpedjup, håll koll på vilken slutartid kameran väljer och justera vid behov ISO. Framför allt om slutartiden blir så lång att du riskerar skakningsoskärpa.

Fota på, och om bilderna inte blir som du tänkt dig, kasta inte bara bort dem, utan fundera på hur du skulle ha gjort för att de skulle bli bra. Olika fel löses på olika sätt, och här är det absolut nödvändigt att åtminstone ha järnkoll på samspelet mellan bländare, slutartid och ISO.

Sen är det faktiskt så att litet bländartal är en stor bländaröppning...

Nu vet jag inte om TS ifråga var en "ren nybörjare", säkert hade han knappat av en och annan bild med en tidigare kamera, men oavsett skulle jag fortfarande rekommendera denne att lära sig det manuella läget. Ju tidigare desto bättre utav den enkla anledningen att det krävs en del experimenterande innan det blir rätt. Det är i det manuella läget som du på allvar kan förstå samspelet mellan bländaren och slutartiden helt enkelt därför att du tvingas tänka själv över möjliga kombinationer som ger önskat resultat, tekniskt som kreativt. Felexponeringar kan oftast, räddas i Adobe i efterhand såvida det inte är alltför överexponerat osv.

Sen vet jag inte riktigt vad du vill bevisa eller uppnå med din sista kommentar med att ett litet bländartal är en stor bländaröppning, jag tror du förstår var jag menar varvid jag anser den vara onödig. I folkmun brukar man ofta tala om små bländartal när man i själva verket talar om små bländaröppningar och således stora bländartal, men det beror snarare på en olyckligt formulerad formel för att räkna fram dessa bländartal vilka inte ofta skapar förvirring.
 
Nu vet jag inte om TS ifråga var en "ren nybörjare", säkert hade han knappat av en och annan bild med en tidigare kamera, men oavsett skulle jag fortfarande rekommendera denne att lära sig det manuella läget. Ju tidigare desto bättre utav den enkla anledningen att det krävs en del experimenterande innan det blir rätt. Det är i det manuella läget som du på allvar kan förstå samspelet mellan bländaren och slutartiden helt enkelt därför att du tvingas tänka själv över möjliga kombinationer som ger önskat resultat, tekniskt som kreativt. Felexponeringar kan oftast, räddas i Adobe i efterhand såvida det inte är alltför överexponerat osv.

Sen vet jag inte riktigt vad du vill bevisa eller uppnå med din sista kommentar med att ett litet bländartal är en stor bländaröppning, jag tror du förstår var jag menar varvid jag anser den vara onödig. I folkmun brukar man ofta tala om små bländartal när man i själva verket talar om små bländaröppningar och således stora bländartal, men det beror snarare på en olyckligt formulerad formel för att räkna fram dessa bländartal vilka inte ofta skapar förvirring.

Vi har tydligen helt olika åsikter här, men så kan det ju vara.

Det där med bländare och bländaröppning kan onekligen skapa en viss förvirring för den som inte har klart för sig hur systemet fungerar.

Jag håller med PMD: "Jag föreslår att man håller sig till vedertagna begrepp som bländare och bländaröppning för att minska förvirringen för alla (men främst för nybörjare)."

Min kommentar kring bländartal emanerar ur att du skrev: "måste du ha ett litet bländartal (liten bländaröppning)", vilket jag inte tycker är helt glasklart.
 
Vi har tydligen helt olika åsikter här, men så kan det ju vara.

Det där med bländare och bländaröppning kan onekligen skapa en viss förvirring för den som inte har klart för sig hur systemet fungerar.

Jag håller med PMD: "Jag föreslår att man håller sig till vedertagna begrepp som bländare och bländaröppning för att minska förvirringen för alla (men främst för nybörjare)."

Min kommentar kring bländartal emanerar ur att du skrev: "måste du ha ett litet bländartal (liten bländaröppning)", vilket jag inte tycker är helt glasklart.

Jag förstår din åsikt och tycker att vi kan glädjas åt att i yttrandefrihetens namn kunna besitta olika åsikter utan att känna något tvång över att uppnå konsensus.

Ha en bra dag
 
Har tanken någon gång slagit herrn att det kanske inte är lika logiskt för en nybörjare?
Jajamensan.

Ditt inlägg är som gjort för att inte begripas eller missförstås.

När man tittar på skärpedjupet så har man inte en susning om hur långt objektivet var som bilden togs med. 10 cm eller 4m långt.

Du menar heller inte längden i ditt inlägg. Du syftar på brännvidden men det skriver du inte. Och det är det som gör det komiskt.

Nej jag har inte tänkt att rätta ditt inlägg. Jag är övertygad om att det blir bäst om du gör det själv.
 
Jajamensan.

Ditt inlägg är som gjort för att inte begripas eller missförstås.

När man tittar på skärpedjupet så har man inte en susning om hur långt objektivet var som bilden togs med. 10 cm eller 4m långt.

Du menar heller inte längden i ditt inlägg. Du syftar på brännvidden men det skriver du inte. Och det är det som gör det komiskt.

Nej jag har inte tänkt att rätta ditt inlägg. Jag är övertygad om att det blir bäst om du gör det själv.

God afton

Låt mig underrätta dig om att denna tråd inte är startad för att du skall bedriva någon slags besserwissertävling i att få rätt. En sådan tävling kan vi bedriva utanför tråden. Min enda avsikt har varit att hjälpa TS och jag beklagar å det djupaste om jag av enskilda individer uppfattats som otydlig, men det som är tydligt för mig är kanske inte helt tydligt för dig. Sådan är den värld vi lever i. Men jag blir både besvärad och oroad när du börjar utgå ifrån att saker och ting skall vara logiska för en nybörjare när de i själva verket inte alltid är det.
 
Men jag blir både besvärad och oroad när du börjar utgå ifrån att saker och ting skall vara logiska för en nybörjare när de i själva verket inte alltid är det.
Det har jag inte skrivit.
Jag skrev att läser man det DU har skrivit så blir det komiskt.

Att jag har roligt åt dina texter är knappast en besserwissertävling.
 
Jag känner inget behov av att gå på en foto och filmutbildning för att lära mig de grundläggande sakerna om fotografering och filmning. Men om du stör dig på att folk på ett fotoforum ställer frågor om avancerade kameror de nyligen köpt till andra som har erfarenhet av att använda och fotografera med samma kameror, då tycker jag du bör tänka om.

Och om du skrev det i välmening eller ej vet du nog bara själv, men jag skulle inte skriva så till någon som ställer hyggliga frågor om en avancerad systemkamera, om jag hade önskat mig ett snällt bemötande från den som frågade.

Jag stör mig inte det minsta. Däremot gav jag dig ett välmenat råd. Om du uppfattar det på ett negativt sätt kan jag bara beklaga det.

Om du lär dig grunderna så kommer du utan problem att kunna hantera de funktioner i kameran som du efterfrågar. Det är därför du får det råd du får av mig.
 
Ett stort steg

Hej! Har köpt en Canon Eos 5D Mark III. Och jag vill lära mej hur den fungerar. Kan börja med autofokusen.

Om man ska fotografera någon eller något och vill ha skärpa både på den eller det man fotograferar och samtidigt få skärpedjup.
Finns det då någon automatisk inställning i kameran för det utan att man behöver ställa in tid eller bländare själv?

Sen tycker jag det är bra om man hör ett pip-ljud som en bekräftelse på att skärpan är inställd. Hur gör man för att det ska höras ett pip-ljud när kameran ställt in skärpan på det man fokuserar på?


Hej

Efter att ha läst din fråga och dina senare inlägg så tror jag att du behöver nån kunnig att prata och fota rent handgripligt tillsammans med.
Om du inte vill läsa instruktionsboken så blir de ju inte direkt enklare att läsa svaren som skrivs här ;-)

Låter som du hoppat lite väl högt i "utrustningstegen", går man från analog kompaktkamera till digital proffskamera bör man ha skaffat sej tillhörande kunskap.
Ungefär som att ha kört Volvo 245 å sen köpa sej en Ferrari med alla dess finesser å inställningar.

Hoppas du hittar nån som kan följa med ut på en fototur.

ThomasR
 
Hej

Efter att ha läst din fråga och dina senare inlägg så tror jag att du behöver nån kunnig att prata och fota rent handgripligt tillsammans med.
Om du inte vill läsa instruktionsboken så blir de ju inte direkt enklare att läsa svaren som skrivs här ;-)

Låter som du hoppat lite väl högt i "utrustningstegen", går man från analog kompaktkamera till digital proffskamera bör man ha skaffat sej tillhörande kunskap.
Ungefär som att ha kört Volvo 245 å sen köpa sej en Ferrari med alla dess finesser å inställningar.

Hoppas du hittar nån som kan följa med ut på en fototur.

ThomasR

Ja,Thomas du "snodde" min analogi med en bil. Fast jag skulle vilja säga att för att köra bil krävs en grundläggande kunskap – den man får när man tar körkort. Då kan man köra de flesta personbilar t ex en Volvo 245. För att kunna utnyttja racingprestandan i en Ferrari eller F1-bil krävs inte bara kunskap utan en massa erfarenhet.

Förr fanns inga genvägar tillerfarenhet – i dag finns massor av kurser och instruktionsfilmer på nätet och IRL från personer som gärna delar med sig av sin erfarenhet som hjälper en bit på vägen sen är det trial and error som gäller...

Men återigen om manualen är för tjock... Så kolla iaf igenom QuickStart Guiden...
 
För att få hyfsad skärpa på videoklipp behöver materialet efterskärpas i t.ex Adobe Premiere Pro. I kameran bör du då skapa en profil där är alla reglage är dragna så långt åt väster det går, alltså bort med kontrast, skärpa etc. Lägger du sedan på dessa parametrar i post kan du få ett skapligt resultat. Om du inte vill skapa en egen profil kan du ladda ner Technicolors CineStyle profil och ladda in i kameran.

www.technicolor.com/en/solutions-services/cinestyle

Eller så kör du med någon befintlig profil och kollar om det duger
 
ANNONS