Annons

Från Canon FF -> Fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det någon på forumet som lämnat sina stora klunsiga FF hus bakom sig och bytt till Fujifilm? Jag läser om allt fler fotografer som "gått över" och de flesta verkar säga samma sak: "skulle ha gjort det tidigare"

Jag har länge haft ögonen på ett par XT-2 som ersättare till mina Canon fullformatare men hela tiden vänt i dörren. Vågar man? Håller dom måttet för långa arbetspass? Hur är supporten? Står dom pall väder och vind? Är autofokusen så snabb och exakt som det sägs? Och ergonomin? Jag testade XT-1:an en gång men tyckte den var lite krampaktig att hålla i (och jag har inga stora händer)

Det går ingen nöd på mig rent fototekniskt. Jag fotar med 5D4 och 6D2. Men känner att man inte blir yngre och de långa bröllopspassen tar ut sin rätt. Mindre och lättare vore inte dumt.

Men ovanstående frågetecken ligger kvar... och det faktum att man går till ett mindre sensorformat. Jag har gjort några testförsök ibland med Canons APS-C (70D och 7D2) men aldrig riktigt kännt att det var rätt.

Men bilderna man ser från Fujifilm ser onekligen "snyggare" ut. Dels färgmässigt (såklart) men även karaktären.

Tankar?

Edit: Ser nu att det finns en identisk ny tråd några snäpp nedanför så om ni svarar här eller där låter jag er bestämma :)
 

sunyata

Ny medlem
Hej,
Använt Canon 5D mk2 + 24-105 + 50/14 + 85/1.8 några år och köpte en beg x-Pro1:a förra året och en ny X-T2 nyligen, eftersom jag inte orkar bära med mig Canonprylarna ut i naturen.
Gillar kameraupplevelsen med riktiga reglage och färgerna Fuji ger. Tycker dock det är svårt att få det lika skarpt som med min Canon. Kanske kan det bero på att jag blev van vid Canons IS vilket gjort att jag kunde skjuta med långa tider handhållet. Och mina bästa bilder gjorts med blixt tidigare. Har inte köpt några Fuji OIS gluggar än. Har Fuji: 18/2, 23/2, 35/2. 23 och 35 ger tillräckligt snygg bokeh. Har ännu inte kommit upp i den skärpa jag är van vid från Canon.

/Lars
 

Sabud

Aktiv medlem
Har en Canon 5DMkIII och Fujifilm X-T1 samt en nyinförskaffad X-T20. Använder Canonen främst till fågel - sport/action och där är enligt min mening Fujifilm helt odugliga. Min nya X-T20 med samma AF som X-T2 är nog ok i bra ljus men fortfarande helt underlägsen min `gamla´ 5D MkIII när det börjar skymma.

Om du sysslar seriöst med bröllopsfotografering och har investerat en massa pengar i ett Canonsystem förstår jag inte riktigt varför du ställer denna fråga. Jag skulle hyra en X-T2 med 2-3 gluggar och testa på ett bröllop för att få svar på mina funderingar.

Beträffande att Fujifilm-bilder generellt ser bättre ut än motsvarande från Canon så håller jag inte med. Jag tycker bilders utseende är helt avhängiga fotografen och inte minst hans kunskaper i bildbehandling.

/Stephan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
.... Mindre och lättare vore inte dumt.

Men ovanstående frågetecken ligger kvar... och det faktum att man går till ett mindre sensorformat. Jag har gjort några testförsök ibland med Canons APS-C (70D och 7D2) men aldrig riktigt kännt att det var rätt.
Kör två flugor i en smäll. Bytt upp dig rent bildkvalitetsmässigt från Canon FF till Sony FF samtidigt som du får ner både vikt och storlek.

Under övergången mellan kameramärkena så kan du lindra fallet med att köra dina gluggar på Sonyn med adapter.

/stefan
 

hbengtss

Ny medlem
Canon APC till Fujifilm APC

Jag funderar om samma gäller mer på amatörnivå, att byta från Canon 60D till Fujifilm X-E1 tex. Tycker bildkvaliten verkar ungefär likadan men Fujifilm betydligt mindre och smidigare?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Allmänt, den du kanske bör konferera med är Mats Alm ("Flash Gordon") som ju bytte från just Canon till Fujifilm och av allt att döma är jättenöjd med det bytet.

Jag funderar om samma gäller mer på amatörnivå, att byta från Canon 60D till Fujifilm X-E1 tex. Tycker bildkvaliten verkar ungefär likadan men Fujifilm betydligt mindre och smidigare?
Spegelfria kamerahus är generellt mindre och lättare, men skillnaden är inte så jättestor. Ser du till hela paketen (kamera + objektiv) så handlar skillnaderna till största delen om vilka objektiv du väljer och vilken nivå av ljusinsamling (dvs kombinationen sensorstorlek och optikens maxbländare) sm du väljer att lägga dig på.

Just Fujifilm har ju designat sina X-kameror helt utifrån APS-C-sensorer och även dimensionerat objektiven till att passa ihop storleksmässigt med objektiven. Lite svepande och i genomsnitt förlorar du ju runt ett steg i ljusinsamling på att byta från småbild till APS-C, och sedan kan den sillnaden bli lite större/mindre beroende på vilken optik du idag har ch vilken du väljer till en Fujifilm-kamera.

Ett förslag för dig om du vill få ned vikten du bär runt på är ju att - beroende på vad du nu har för objektiv - växla ned lite i maxljusstyrka på objektiven du använder. Har du t.ex. f/2,8-zoomar kan du ju byta ut dem mot lite ljussvagare varianter och på så sätt f ned vikt och storlek på det du bär runt på.

Men jag skulle rekommendera att prova Fujifilm, det är alltid ul att prova nya saker :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej,
Använt Canon 5D mk2 + 24-105 + 50/14 + 85/1.8 några år och köpte en beg x-Pro1:a förra året och en ny X-T2 nyligen, eftersom jag inte orkar bära med mig Canonprylarna ut i naturen.
Gillar kameraupplevelsen med riktiga reglage och färgerna Fuji ger. Tycker dock det är svårt att få det lika skarpt som med min Canon. Kanske kan det bero på att jag blev van vid Canons IS vilket gjort att jag kunde skjuta med långa tider handhållet. Och mina bästa bilder gjorts med blixt tidigare. Har inte köpt några Fuji OIS gluggar än. Har Fuji: 18/2, 23/2, 35/2. 23 och 35 ger tillräckligt snygg bokeh. Har ännu inte kommit upp i den skärpa jag är van vid från Canon.

/Lars
OK, jo är man van vid stabilisering så blir det nog en övergång att anpassa sig till. Men är det bara skakningsoskärpa du upplever, eller har du svårt att sätta fokus med Fuji-kamerorna?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Har en Canon 5DMkIII och Fujifilm X-T1 samt en nyinförskaffad X-T20. Använder Canonen främst till fågel - sport/action och där är enligt min mening Fujifilm helt odugliga. Min nya X-T20 med samma AF som X-T2 är nog ok i bra ljus men fortfarande helt underlägsen min `gamla´ 5D MkIII när det börjar skymma.

Om du sysslar seriöst med bröllopsfotografering och har investerat en massa pengar i ett Canonsystem förstår jag inte riktigt varför du ställer denna fråga. Jag skulle hyra en X-T2 med 2-3 gluggar och testa på ett bröllop för att få svar på mina funderingar.

Beträffande att Fujifilm-bilder generellt ser bättre ut än motsvarande från Canon så håller jag inte med. Jag tycker bilders utseende är helt avhängiga fotografen och inte minst hans kunskaper i bildbehandling.

/Stephan
Jo, fotar i princip aldrig sport så det skulle i sådana fall inte vara någon större fara. Desto värre är det du skriver om fokus i sämre ljus. Det har jag nog inte råd att offra. Jagar den eller blir det lite allmänt "off"?

Jag skall hyra en X-T2, ville mest kolla om någon annan på forumet gjort samma resa och hade feedback.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Kör två flugor i en smäll. Bytt upp dig rent bildkvalitetsmässigt från Canon FF till Sony FF samtidigt som du får ner både vikt och storlek.

Under övergången mellan kameramärkena så kan du lindra fallet med att köra dina gluggar på Sonyn med adapter.

/stefan
Det vore egentligen en logisk och smidig övergång, absolut. Men hjärtat säger Fuji :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Allmänt, den du kanske bör konferera med är Mats Alm ("Flash Gordon") som ju bytte från just Canon till Fujifilm och av allt att döma är jättenöjd med det bytet.

Ett förslag för dig om du vill få ned vikten du bär runt på är ju att - beroende på vad du nu har för objektiv - växla ned lite i maxljusstyrka på objektiven du använder. Har du t.ex. f/2,8-zoomar kan du ju byta ut dem mot lite ljussvagare varianter och på så sätt f ned vikt och storlek på det du bär runt på.

Men jag skulle rekommendera att prova Fujifilm, det är alltid ul att prova nya saker :)
Just ja, det minns jag att han skrev i någon tråd.

Jo, jag har iofs rätt tunga objektiv. 2.8 zoomar, 85L etc men är nog inte villig att kompromissa där så länge jag har potentialen i fullformatet. Iofs så köpte jag nyligen 85/1.8 och det är ju märkbart lättare än 1.2:an (förstås)

Jag får vela ett tag till. Hyra en X-T2 blir en bra start.
 

sunyata

Ny medlem
Af är snabb på xt2. Kanske att jag kört mycket på öppen bländare och skärpedjupet kombinerat med mjukare fokus kan upplevas som mindre skarpt.

OK, jo är man van vid stabilisering så blir det nog en övergång att anpassa sig till. Men är det bara skakningsoskärpa du upplever, eller har du svårt att sätta fokus med Fuji-kamerorna?
 

PMD

Aktiv medlem
Just Fujifilm har ju designat sina X-kameror helt utifrån APS-C-sensorer och även dimensionerat objektiven till att passa ihop storleksmässigt med objektiven.
Vilken väl Canon också har gjort med sina EOS M-kameror med APS-C-sensor.

Fördel för Fuji tror jag är objektivutbudet. Canon har färre objektiv som är konstruerade för att används i deras spegelfria APS-C-kameror. Å andra sidan får man bra funktionalitet med alla Canons EF-objektiv på en EOS M-kamera, fastän man tappar storleksfördelen.
 

Johan M T

Medlem
Jag tycker det beror väldigt mycket på vilka objektiv du vill använda (och andra tillbehör som blixt)
Om du vill använda säg 16-55mm, 55-140mm, 56mm o.s.v. så är ju de inte direkt lätta eller små, och då undrar jag om inte upplevelsen med Canons, f2.8 eller f4 zoomar eller 35, 50 och 85mm objektiv kan vara bättre ergonomiskt för händerna.
Batteritiden är solklar nackdel Fuji.

Siktar du däremot på de lättare fujiobjektiven och har möjlighet att byta batteri vid behov så tror jag fujikameran kan vara en bra idé vikt och ergonomimässigt.

De andra punkterna är väl hur bra X-trans bilderna passar in i ditt arbetsflöde. För mig som amatör med få bilder att ta hand om och ytterst modesta kvalitetskrav är det inget problem men jag har hört en del andra som menar att det vore väldigt tidskrävande att byta aller köra två system.

Ytterligare en sak jag skulle testa först är blixtens AF-hjälplampa (och annat blixtrelaterat). De flesta fujikompatibla blixtar tycks ha lagt sig till med en vitaktig lysdiod som en del upplever som mycket mer störande än rött ljus, vore det störande för ditt fotograferande (tänker mörkt dansgolv, fest m.m.)?

Å andra sidan har Fuji rimligen bättre möjlighet till tyst foto om det vore till hjälp.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Precis som Per skriver så skulle jag också lägga Fuji-vikten hos deras objektivutbud. För ett APS-C system har Fuji täckt upp i princip alla vanligt förekommande brännvidder och tycks ha gjort ett bra till riktigt bra jobb med objektivens optiska prestanda. Men det ska också tilläggas att några av deras äldsta, och fortfarande populära, X-objektiv är i stort behov av modernisering.

Det jag upplever vara den mest logiska inriktningen med ett Fuji-system vore att spela på dess nätta formfaktor och köra på deras moderna, vädertätade och fulsnygga F2-objektiv. En XT1/2 med en 35mm F2 väger inte många gram. Inte att glömma förmågan att använda den elektroniska slutaren, där det är lämpligt, och kunna kombinera ett nätt litet system med heltyst slutare. XT2:an filmar ju också med fin bildkvalitet, som en bonus.

Jag tror man bör se Fuji-systemet som ett komplement till ett småbildsystem. Att satsa helt på Fuji tror jag är ett misstag - om det inte är just formfaktorn man så starkt värderar, förstås. Själv har jag XT1, XT2 och några enstaka objektiv. Det finns en ständig lockelse att skaffa fler objektiv till systemet i chans om att det där nästa inköpet får mig att klicka med systemet. Men den tanken skjuts ständigt fram när jag varit ute med min gamla D800. Helt olika handhavanden och bildkvalitet - till i detta fallet Nikons stora fördel.

Ta bara en sådan sak som hur komplicerat det upplevs att hitta ett bra redigeringsprogram för Fujis RAW-filer. Prova att söka på det så räcker det nog för att väcka en riktig funderare. Lightroom 6.7 upplevde jag som rätt kass med Fuji-filerna medan Capture One fungerar rätt bra. Men det finns alltid den där känslan av att man missar något oavsett vilket program man använder. Eller att det där andra programmet folk pratar om kanske får bilderna att bli det där extra steget bättre. Som bäddat för onödig osäkerhet.

Man bör också syna de stora påståendena om systemet och dess JPG-motor samt färger som ständigt rabblas upp som en sådan där snackpunkt och säljargument. Något jag inte har någon förståelse för alls. JPG-bilderna ser som bäst OK ut och färgerna ingenting som jag någonsin reagerat på och som jag tror mest blivit en sorts meme. Något folk säger för att de hört andra säga det. Värt att göra ordentlig forskning i innan man plundrar kontot, med andra ord.

Kortversionen:
Försök hålla köpdjävulen stången. Min stora rekommendation är att försöka hyra en av Fujis nyare kameror och ett eller ett par objektiv inom brännvidsspannet som du tänkt använda mest. Annars är risken att man köper sig besviken då snacket om Fuji X är höjt till skyarna till att bitvis liknas vid en religion. Kanske inte här på Fotosidan - men på många andra platser.
 
ANNONS