Annons

Epson P800 - Error code 0x1A36

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Köpte en Epson P800 igår hos Kameradoktorn.
Gör en testutskrift allt är frid och fröjd.
Kopplar upp wi-fi och Epsons app i Apple iPhone gör en Firmwareuppgradering

Då vill inte skrivaren längre och ger ett felmeddelande utan lösning......

Synnerligen irriterade. Någon som har en lösning??
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Köpte en Epson P800 igår hos Kameradoktorn.
Gör en testutskrift allt är frid och fröjd.
Kopplar upp wi-fi och Epsons app i Apple iPhone gör en Firmwareuppgradering

Då vill inte skrivaren längre och ger ett felmeddelande utan lösning......

Synnerligen irriterade. Någon som har en lösning??
Du menar Epson SC-P800 antar jag. Jag har inte en SC-P800 utan lillasystern P600 (A3-skrivaren).

Jag antar att du har SC-P800:ans huvudanslutning mot en dator för du printar väl inte bara från telefonen eller hur? Om jag var i din situation, så skulle jag nog börja om från början och först göra en ny installation av skrivaren för datorn.

Jag fick själv ett liknande problem då jag redan hade min gamla skrivare (Epson WF-3620) riggad för printning över WIFI med min android-fån. Jag lyckades få SC-P600-installationen att vurpa då jag inte såg upp med WIFI-printningen i den installationen. Så numera har jag WIFI-printning bara till Work Force-skrivaren och den använder jag aldrig numera till fotoutskrifter eftersom jag nog vill ha bättre koll på utskrifterna än telefonen ger. Oftast printar i alla fall jag via RAW-konverterare eller andra printprogram som inte finns i fån-utförande. För mig är nog WIFI-printningen mest en lite kul leksak utan något vidare praktiskt värde.
 

Trued

Aktiv medlem
Du menar Epson SC-P800 antar jag. Jag har inte en SC-P800 utan lillasystern P600 (A3-skrivaren).

Jag antar att du har SC-P800:ans huvudanslutning mot en dator för du printar väl inte bara från telefonen eller hur? Om jag var i din situation, så skulle jag nog börja om från början och först göra en ny installation av skrivaren för datorn.

Jag fick själv ett liknande problem då jag redan hade min gamla skrivare (Epson WF-3620) riggad för printning över WIFI med min android-fån. Jag lyckades få SC-P600-installationen att vurpa då jag inte såg upp med WIFI-printningen i den installationen. Så numera har jag WIFI-printning bara till Work Force-skrivaren och den använder jag aldrig numera till fotoutskrifter eftersom jag nog vill ha bättre koll på utskrifterna än telefonen ger. Oftast printar i alla fall jag via RAW-konverterare eller andra printprogram som inte finns i fån-utförande. För mig är nog WIFI-printningen mest en lite kul leksak utan något vidare praktiskt värde.

Hur börjar man om från början när det hela tiden kommer Error code?
 

G-son

Aktiv medlem
Googlade på din Epson felkod.
På ett forum var det en i USA som fick samma felkod som dig. När han ringde Epson supporten fick han till svar att det var ett mekaniskt fel på skrivaren.
Blev ett DOA (dead on arrival) ärende så han fick en ny skrivare.
 

Trued

Aktiv medlem
Googlade på din Epson felkod.
På ett forum var det en i USA som fick samma felkod som dig. När han ringde Epson supporten fick han till svar att det var ett mekaniskt fel på skrivaren.
Blev ett DOA (dead on arrival) ärende så han fick en ny skrivare.
Intressant för Epson worldwide suport med indier som talar dålig engelska sa till mig idag att det kommit in virus i skrivaren via min mobiltelefon...... var får de allt ifrån. Jag åker till Epson i Nacka imorgon med skrivaren och tänker komma hem med en ny!
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag köpte en P800 för något halvår sedan via Dustin. Den körde hela intieringen med färgpatroner och allt och var sedan död med en felkod jag inte längre kommer ihåg. Fick en ny och skickade tillbaka min gamla i den nyas emballage.
 

Trued

Aktiv medlem
Jag köpte en P800 för något halvår sedan via Dustin. Den körde hela intieringen med färgpatroner och allt och var sedan död med en felkod jag inte längre kommer ihåg. Fick en ny och skickade tillbaka min gamla i den nyas emballage.
Intressant att SEIKO-EPSON har sådana kvalitetsproblem..... De bilder jag sett komma ut från Epsons skrivare blir otroligt fina men att de skall strejka vid uppstart känns inte förtroendeingivande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressant att SEIKO-EPSON har sådana kvalitetsproblem..... De bilder jag sett komma ut från Epsons skrivare blir otroligt fina men att de skall strejka vid uppstart känns inte förtroendeingivande.
Ja det är ju inte bra om det nu är så och det låter ju konstigt att det skulle vara ett "mekaniskt problem" om man läser vad en del också skriver på Luminous Lansdscapes möte i frågan:

http://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=118537.0

Det inlägg jag menar är detta:

"
SethGoodwin
Newbie
*
Offline Offline
Posts: 2


Re: P800 error code 0x1A36

« Reply #4 on: September 26, 2017, 04:41:58 PM »


Just got the same error code and issue with my P800 for the first time today. Happened while using 17x22 fine art paper in the front fine art feeder. Tried to troubleshoot. Interestingly, the exact same paper in smaller size was fine when loaded the exact same way. Updated firmware, restarted printer, restarted computer - still no luck. Called Epson. They said it was a mechanical issue and printer needed to be replaced. Offered a refurb, but not with a new warranty. Frustrated, I discovered what seems to be a decent workaround. Bypass the front fine art feed altogether, which I've never liked very much. Use the sheet feeder for 17x22 fine art paper, use a matte paper media setting, adjust paper thickness to 5mm, choose wide platen gap, and use your normal color management. It seems to work. So, I'm left to assume that the mechanical issue, if indeed there is one, has to do with the poorly designed front fine art feeder and 17x22 cut sheets on the P800. "


Han pratar alltså om en "decent work around" och att han kan skriva ut under vissa premisser (där han använder arkmataren) istället för den för tjockare papper. För mig låter det inte enbart som ett "mekaniskt problem".

Du kanske skulle testa det också om det nu inte är gjort innan du åker tillbaka med skrivaren. Det vore ju tråkigt om du fick en ny med exakt samma problem.

På "printerforums står detta att läsa:

https://www.printerforums.net/threads/epson-surecolor-p800-error-code-0x1512.65111/

"
My Epson SureColor P800 won't start it gives an error code of 0x1512 and says "shutdown and restart". But then the same thing ....

Vic3334, Jan 21, 2017

#1

Vic3334


Hans Gille

Joined:May 30, 2017Messages:2Likes Received:0

Today, the same problem occurred with my printer. Have you found any solution?


Hans Gille, May 30, 2017

#2




robinhood

Joined:Sep 10, 2013Messages:17Likes Received:1Location:prescott, arizona

Did you try unplugging it from the wall..wait 10min. plug it back on and see what happens.
My Epson r3000 did this it was a loose connection on the FFc panel.



robinhood, Jun 8, 2017

#3

.


Hans Gille

Joined:May 30, 2017Messages:2Likes Received:0

I usually turn off the power to printer during the night and when I restarted the following day, the error message was gone. Thank you for your tips that may also be useful to others"


Jag vet inte om detta är till någon hjälp men det vore ju tråkigt för de som eventuellt släpar tillbaka sina skrivare om det faktiskt inte är några allvarligare fel på dem (de är ju både skrymmande och tunga). Du skrev ju att det var WIFI-printen som ställde till problem först och jag var ju också drabbad av problem vid den installationen. Det jag tipsade om som hjälpte mig var att jag avinstallerade skrivaren i operativet och gjorde om den utan WIFI-print. Jag har inte haft några problem efter det och kör bara via USB med min SC-P600 numera.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja då är den nog en DOA, så då är det väl bara att ta omaket att byta eländet. Tråkigt. Inte bra för Epson för de hade ju stora problem med R3000 tidigare också men då var det väl mest läckande skrivhuvuden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Erfarenheten av alla de som drabbades av läckande Epson 3000 skrivare är att man inte skall ha problem med deras produkter. Deras support är en katastrof. Deras inställning till att hjälpa kunder med problem är också mycket tråkig.
De verkar gör allt för att komma undan att ta sitt ansvar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja jag har nog haft tur trots allt. Min R1800 gick trots allt i 7-8 år innan den gav upp och min SC-P600 har jag haft i några år nu utan några problem som inte kunnat fixas med en nozzle check och clean. Jag är faktiskt fortfarande väldigt nöjd med både driftsäkerhet och inte minst utskriftskvalitet som jag tycker är rätt enastående. Vi hade trots allt en väldigt torr sommar och det om något brukar ju påverka inte bara människor utan även skrivare. Det har funkat fast jag inte printar helt regelbundet och särskilt ofta men jag försöker göra en nozzle check då och då för att hålla systemet igång.

Men R3000 problemen förskräckte verkligen och inte minst den taffliga felhanteringen som mest verkade fokusera på Epsons egen skadebegränsning istället för att de adresserade användarproblemen. Jag var på vippen att köpa en R3000 själv, men just då kom lyckligtvis SC-P600 så det avgjorde mitt val. Det man undrar är ju hur stor andel av dessa A3000 som fick problem och om det var några som inte hade problemen, för det problemet verkade ju vara "by design".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Epson gör bra grejer för det mesta. Jag köpte t4rots allt en Epsså on 3880 efter problemen med R3000.
Fast om det skiter sig så finns det inte mycket hjälp att få från deras after sales support.
Det är märkligt att Epson har en sådan urusel hantering av kunder som får problem.
Den är nog den sämsta supporten av alla jag haft kontakt med.
Det är ganska typsikt av dem att man blir omhändertagen av en person i Indien som talar pgeon english och påstår att det är ens eget fel att något krånglar.
Virus från mobiltelefonen som gör att skrivaren inte fungerar. Jo jag tackar. Hur sannolikt är det?

Det finns en support för Europa som sitter i Holland. Prova att kontakta dem. DE har personal som talar svenska. Kanske de är lite mer seriösa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man undrar ju om ingen i det bolaget har tänkt tanken kring hur mycket det kostar dem i andra änden med folk som faktiskt köper något annat istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Måste man prata med Epsons "support" i utlandet? Duger det inte att reklamera skrivaren där man köpte den?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Måste man prata med Epsons "support" i utlandet? Duger det inte att reklamera skrivaren där man köpte den?
Men problemet har ju varit att en del inte upplevt att de fått någon adekvat hjälp från den svenska organisationen. Alla skrivare har kanske inte haft garantitid kvar heller för skrivhuvudproblemen kom inte direkt för många utan efter några års användning. Det finns en tidigare tråd kring detta när problemen var som värst med R3000.

Någon drabbad får väl förtydliga.
 

PMD

Aktiv medlem
TS problem är en allmänt ofungerande helt ny skrivare. Några specifika skrivarhuvudproblem kan jag inte se att han har.
 

28704

Avslutat medlemskap
Måste man prata med Epsons "support" i utlandet? Duger det inte att reklamera skrivaren där man köpte den?
Helt rätt, man skall reklamera varan där man har köpt den.

Konsumentköpslagen:
"Reklamera felaktiga varor
Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter tre år från det att du har tagit emot varan har du förlorat din rätt att reklamera."
 
ANNONS