Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Serienummer

Produkter
(logga in för att koppla)

Thesse85

Avslutat medlemskap
Hej alla fotokunniga.

Har en fråga angående serienummer på min Nikon coolpix p520.
Är det serienummer som står under kameran och på lådan jag köpt den i ett specifikt nummer för just min kamera. Så om den skulle bli stulen kan jag identifiera min kamera genom detta.


Mvh
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
ja
Du kan registrera dina Nikonprylar på Nikons websida.
Skulle de bli stulna så kan Nikon vägra att reparera den. Sen om Nikon gör det i praktiken är en annan sak.
 

Thesse85

Avslutat medlemskap
ja
Du kan registrera dina Nikonprylar på Nikons websida.
Skulle de bli stulna så kan Nikon vägra att reparera den. Sen om Nikon gör det i praktiken är en annan sak.
Så serienumret är ENBART min kameras? Nikon kan väl inte ett batchnummer som bara talar om från vilken leverans varan kommer under kameran?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett serienummers poäng är att det är unikt, annars är det inget serienummer.
Den är sedan byggd av komponenter som tillverkas/köps i batcher.
Gör man jobbet fullt ut så kan man spåra från vilken gruva materialet kommer till din serienumrerade kamera.
Tittar vi på bilindustrin så återkallar de ibland vissa serienummer av kunderna. Det beror på att en viss batch av komponenter har blivit felaktig. kanske en billigare krängningshämmare som var klenare i materialet o senare visar sig att den inte håller i längden.
Det är dyrt att återkalla. Därför håller man koll på exakt vilka bilar man måste återkalla.
Likadant med kameror.
Och det kostar inte bara pengar, det dyraste kan ibland vara förtroendet.
 

Thesse85

Avslutat medlemskap
Ett serienummers poäng är att det är unikt, annars är det inget serienummer.
Den är sedan byggd av komponenter som tillverkas/köps i batcher.
Gör man jobbet fullt ut så kan man spåra från vilken gruva materialet kommer till din serienumrerade kamera.
Tittar vi på bilindustrin så återkallar de ibland vissa serienummer av kunderna. Det beror på att en viss batch av komponenter har blivit felaktig. kanske en billigare krängningshämmare som var klenare i materialet o senare visar sig att den inte håller i längden.
Okej, tack så mycket.
Min kamera är nämligen stulen och har hittat en kamera på blocket med samma serienummer som på lådan jag har här hemma. Då har jag alltså hittat min egen kamera.
 

Thesse85

Avslutat medlemskap
Polisanmäl direkt och fråga polisen om de är intressade att ta tjuvar.
Jag har kollat på nikons hemsida vart serienumret ska sitta både på lådan och kameran och det stämmer. För jag kan väl inte förväxla det med batchnummer eller nått liknande. Det ska väl bara sitta serienummer där nikons sida säger och inget annat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Serienummer är serienummer, unika.
Vill du vara helt säker. Ring Nikon imorgon!
Polisen direkt.
Går säkert att chatta med polis.
Egentligen är polisen inte intresserad av ditt enskilda fall. Men om det finns en sak som är stulen så kan det finnas fler.... Och många brott kan nystas upp på en gång...
 

Thesse85

Avslutat medlemskap
Serienummer är serienummer, unika.
Vill du vara helt säker. Ring Nikon imorgon!
Polisen direkt.
Går säkert att chatta med polis.
Egentligen är polisen inte intresserad av ditt enskilda fall. Men om det finns en sak som är stulen så kan det finnas fler.... Och många brott kan nystas upp på en gång...
Tjuven är fast!
 
ANNONS