Annons

Skärmtips

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena!

Ska köpa mig en extern skärm till min bärbara dator, som endast kommer kopplas in vid redigering. Jag är amatör så vill börja med något billigt och tänkte att det går att hitta en skärm som är okej för 2000kr.

vad söker man hos en skärm? Har ni tips på något?

Oerhört tacksam för tips!

Har fått erbjudande att ta över denna begagnade skärm av en vän men har som sagt ingen aning om vad ja söker efter, så ni kanske kan ta en titt om de är en ok första skärm för ändamålet?

https://www.philips.se/c-p/273E3LHSB_00/lcd-skaerm-led-bakgrundsbelysning-med-smartimage-lite/overblick
 
Senast ändrad:
Tjena!

Ska köpa mig en extern skärm till min bärbara dator, som endast kommer kopplas in vid redigering. Jag är amatör så vill börja med något billigt och tänkte att det går att hitta en skärm som är okej för 2000kr.

vad söker man hos en skärm? Har ni tips på något?

Oerhört tacksam för tips!

Har fått erbjudande att ta över denna begagnade skärm av en vän men har som sagt ingen aning om vad ja söker efter, så ni kanske kan ta en titt om de är en ok första skärm för ändamålet?

https://www.philips.se/c-p/273E3LHSB_00/lcd-skaerm-led-bakgrundsbelysning-med-smartimage-lite/overblick
Jag svarar som jag gjorde till dig på Facebook: Det där är ingen bra skärm. Du fick tips på en väldigt prisvärd skärm för din budget. Köp den.
 

asjohem

Aktiv medlem
Jag svarar som jag gjorde till dig på Facebook: Det där är ingen bra skärm. Du fick tips på en väldigt prisvärd skärm för din budget. Köp den.
Japp det fick jag och ja fick svar på denna skärm med. Men man är lite försiktig och vill gärna ha flera svar när man inte kan något alls om detta. :) Därav detta inlägg också. MVH
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om Magnus säger att den är bra.... bättre referens kan du inte få.
Finns väl få som har skrivit bättre information om färgflöden här på FS, från kamera till print.
 

HenryB

Aktiv medlem
Tjena!

Ska köpa mig en extern skärm till min bärbara dator, som endast kommer kopplas in vid redigering. Jag är amatör så vill börja med något billigt och tänkte att det går att hitta en skärm som är okej för 2000kr.

vad söker man hos en skärm? Har ni tips på något?

Oerhört tacksam för tips!

Har fått erbjudande att ta över denna begagnade skärm av en vän men har som sagt ingen aning om vad ja söker efter, så ni kanske kan ta en titt om de är en ok första skärm för ändamålet?

https://www.philips.se/c-p/273E3LHSB_00/lcd-skaerm-led-bakgrundsbelysning-med-smartimage-lite/overblick

Att ha i bakhuvudet;

* Kolla vilken upplösning ditt grafikkort kan hantera med extern skärm samt med vilken port.
* Du vill ha en IPS-panel för bra färgåtergivning.
* Du vill köra i "nativ resolution", dvs skärmens max-upplösning för bästa bild.
 

asjohem

Aktiv medlem
Att ha i bakhuvudet;

* Kolla vilken upplösning ditt grafikkort kan hantera med extern skärm samt med vilken port.
* Du vill ha en IPS-panel för bra färgåtergivning.
* Du vill köra i "nativ resolution", dvs skärmens max-upplösning för bästa bild.
Tack!

Vad jag får fram så finns det ingen port för extern skärm via grafikkortet utan den HDMI port jag har går via CPU och detta får jag fram då:

Max resolution HDMI 1.4: 3280x2000@60Hz
Max resolution DP: 3200x2000@60Hz

CPU: I5-4210U

Dock vad jag vet så har jag bara HDMI på min dator, inte DP
 
ANNONS