Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med att använda blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristobal

Aktiv medlem
Hej!
Har aldrig fotat med någon annan blixt en den inbyggda.
Nu när fotointresset börjar ta fart till nåt annat än bara ”minnesbilder” så förstår jag ganska snabbt att en blixt kan vara något att ha och lära sig använda.
Men det uppstår ju en del frågor och tankar.
Jag använder inte den inbyggda blixten för att jag tycker de bilder jag tagit med den blir förskräckliga. Blixten mitt i nyllet på den man fotograferar, vars drag helt förvinnet och det ser ut som personen i fråga har vaselin i hela ansiktet.
Men när jag tittar på andras bilder som fotats med blixt upplever jag inte samma resultat. Är det enbart för att fotot då förmodligen är taget med en blixt som studsat på något vid sidan tex? (Svår fråga eftersom ni inte vet vad jag kollat på kanske)
Men även när jag tittade på nån video på youtube så hade fotografen en stor jäkla strålkastare till blixt som givet är starkare än den inbyggda och ändå så blev hans porträtt mjukt och vackert med kontraster i ansiktet. Kan iofs bero på att de gånger jag använt blixt har varit med auto funktion, ofrivilligt, när jag fotat inomhus i svagt ljus. Då är det heller inte så konstigt att dragen suddas ut. Utomhus är ju helt andra förhålllanden.

Kollat på Canon Speedlite 480ex. Billig begagnad att lära sig med, en grej jag undrar över är om det går att sänka blixtens kraft? Är lite fundersam på hur man kommer åt det svaga vackra ljuset som inte slår ut alla kontraster och texturer. Men det kanske är bouncer som krävs för det?

Varsågoda, världens rörigaste och flummigaste inlägg som till råge på allt kanske besvarade sig självt i skrivande stund. =)
 

cardazio

Aktiv medlem
Slår du blixten rakt framifrån så fyller du i med ljus där de flesta karaktärsgivande skuggorna finns. Genom att inte ha blixten på kameran kan du välja hur definierade ansiktsdragen ska vara t.ex så här https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/28119046217/in/dateposted-public/

Tror även du är ute efter mjukt ljus (ej underexponerat) och då är det större ljusformare som gäller. Den ska få vara stor relativt modellen dvs. Har du en enorm ljuskälla på stort avstånd t.ex. solen så blir det ett hårt ljus med snabba övergångar mellan ljust och mörkt, men tvärtom om du tar en 120 cm brollybox och håller nära.

Du kan vrida ned styrkan till 1/128 del på många blixtar, men för utomhusbruk hade jag rekommenderat minst 200Ws och gärna 600Ws för att inte sakna kräm. Tänk på att high speed sync gör att du tappar styrka i blixten väldigt snabbt (när du är under 1/200s-1/250s cirka).

Kör helt manuellt. Både på kamera och blixt så att du är i kontroll och kör dig hantera blixten snabbare.

1. Sätt iso till basiso
2. Sätt bländare för skärpedjup
3. Sätt slutartid för hur mörk eller ljus din bakgrund ska vara
4. Montera ljusformare på blixten och sätt vinkel på denna.
5. Placera den på det avståndet från modellen för du får rätt nivå av mjukt ljus
6. Sätt blixtstyrka så att modellen blir korrekt exponerad (jag brukar kolla på bilden i kameran och hamnar hyffsat rätt).

Rör sedan inte iso och bländare. Justera bakgrundsexponeringen endast med slutartiden och blixtexponeringen med styrka på blixten och dess avstånd från modellen.

Några tips. Skuggplacering är viktigt för att få djup i bilderna.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Spot on!
Så skönt att bara slänga ut sig hur man inte får ihop det och att någon förstår hur man menar. =)
Kan man säga att ha en vinklad blixt på kameran är mer en nödlösning, optimalt vore att rigga en ljuskälla från sidan när man vill åt den här typen av bilder?
Då behöver jag en blixt som kan operera utan att sitta på kameran. Funkar ovan nämnda blixt till det? Läst specen men hittar inte (förstår inte) hur det ligger till.
 

Kristobal

Aktiv medlem
”3. Sätt slutartid för hur mörk eller ljus din bakgrund ska vara”

Så det är med slutartiden jag kan få en mörk bakgrund? Skulle vilja kunna fota och mörka bakgrunden tex i ens vardagsrum för att framhäva objektet.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Och jag tänker att det kanske inte är just en blixt jag behöver till den typen av bilder jag är sugen på att lära mig utan en ljuskälla vilken som helst? Funkar tex en lampa med ett lakan framför?
Gillar idén att veta lite mer vad man vill ha och behöver innan man köper på sig diverse saker.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är jättelätt att ta fantastiska fotografier med blixt.

Du behöver:

+ En billig blixt, typ Yongnuo för 500:-
+ Ett stativ att sätta blixten på, 500:- till
+ En radiosändare som triggar blixten, 500:-
+ Ett paraply som modifierar ljuset så att du ser ut som ett proffs, 250:-

Sätt kamera i manuellt läge. Exponera för bakgrunden.

Sätt blixten i manuellt läge och sätt effekten så att förgruden ser bra ut.

Fota!

Om du följer dessa enkla råd så kommer det att se ut ungefär så här:
 

Bilagor

Kristobal

Aktiv medlem
Om du slår blixten i taket eller en vägg så får du ett mycket mjukare ljus och mjukare skuggor.
Ok så då är det möjligt att fota barnen i vardagen och ändå få något av djupare resultat, utan att behöva rigga upp en massa. Enda utrustning kamera med blixt studsande på vägg eller tak? I så fall tänker jag att en blixt kan vara bra att ha i alla fall.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Det är jättelätt att ta fantastiska fotografier med blixt.

Du behöver:

+ En billig blixt, typ Yongnuo för 500:-
+ Ett stativ att sätta blixten på, 500:- till
+ En radiosändare som triggar blixten, 500:-
+ Ett paraply som modifierar ljuset så att du ser ut som ett proffs, 250:-

Sätt kamera i manuellt läge. Exponera för bakgrunden.

Sätt blixten i manuellt läge och sätt effekten så att förgruden ser bra ut.

Fota!

Om du följer dessa enkla råd så kommer det att se ut ungefär så här:
Toppen tack för info!
Detta blir spännande!
Googlar vidare på produkterna du föreslog.
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag kan verkligen rekommendera trådlös blixtstyrning. :D 6872708742_e13068b56b_z.jpg

Nej men skämt åsido, en blixt som du kan vinkla uppåt/sidledes monterad på kameran kommer du ganska långt på precis som tipsats om ovan. Att kunna studsa blixtljuset i taket/väggar gör att det blir mycket mjukare ljus än om du använder inbyggd blixt rakt på motivet.

Det blir givetvis ännu bättre om du riggar upp extern blixt på stativ med paraply, softbox, etc, men det kräver ju en hel del förberedelser. Själv fotar jag oftast mina barn och då har jag inte riktigt tid med sånt, och då är det väldigt smidigt med en blixt som går att vinkla. Helst en som du kan vinkla 180 grader åt båda hållen (har själv en 430 EX II som du kan vinkla 180 grader åt höger men endast 90 grader åt vänster).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Spot on!
Så skönt att bara slänga ut sig hur man inte får ihop det och att någon förstår hur man menar. =)
Kan man säga att ha en vinklad blixt på kameran är mer en nödlösning, optimalt vore att rigga en ljuskälla från sidan när man vill åt den här typen av bilder?
Då behöver jag en blixt som kan operera utan att sitta på kameran. Funkar ovan nämnda blixt till det? Läst specen men hittar inte (förstår inte) hur det ligger till.
Ljus är ljus, så visst kan man använda lampor. Problemet med lampor är att de kan blända modellen. Bortsett från att det är obehagligt, får det också pupillerna att dra ihop sig, vilket inte ser så trevligt ut. Beroende på vilka sorters lampor du använder kan det också bli olidligt varmt. Blixt har också fördelen av att ha kort brinntid vilket leder till mindre risk för rörelse/skakningsoskärpa.

Vinklad blixt på kameran är bättre än blixt rakt på, men man måste ju ha något att reflektera den mot för att det ska fungera. Är motivet nära kan det ibland vara bra att rikta blixten bakåt istället för uppåt ifall det finns något ljus bakom ljuset kan studsa mot. Finns inget lämpligt reflexmaterial bakom kan man prova rikta blixten rakt uppåt mot taket men då är risken stor att ögonen hamnar i skugga från ögonbrynen, och det fordrar förstås att det finns ett tak. Tänk även på ytorna man reflekterar ljuset mot är neutralt färgade annars får du färgstick

Och ja blixt på kameran är nödlösning, men kan ibland vara enda alternativet i t.ex reportage situationer. Har inte koll på vilka funktioner den aktuella blixten har men kör du manuellt kan du utlösa vilken blixt som helst med hjälp av radio triggers.
Dock bättre att välja billigare blixt från Yongnuo eller ännu hellre Godox brukar hålla lite bättre kvalitet, samt har mer att välja på. Fördelen med Godox är att de använder samma raidotrigger för både små speedlights till mera kraftfulla studioblixtar.

Fotograferar du mycket med porträtt kan det vara fördel att använda studioblixtar med inställningsljus som du kan slå på för att belysa motivet så att du kan se hur ljuset kommer att falla när blixten går av. Lite kraftfullare blixt är också bra ifall du vill fotografera utomhus och genom att överglänsa solljuset och göra dag till natt och därigenom få den blixtbelysta modellen att stå ut mot bakgrunden.
 

unoengborg

Aktiv medlem
”3. Sätt slutartid för hur mörk eller ljus din bakgrund ska vara”

Så det är med slutartiden jag kan få en mörk bakgrund? Skulle vilja kunna fota och mörka bakgrunden tex i ens vardagsrum för att framhäva objektet.
Tänk dock på att de flesta systemkameror har ridåslutare, som inte kan synkronisera med blixt med hur korta tider som helst. Oftast kring 1/250s eller längre, men kolla kamerans manual hur kort tid du kan använda. För att använda kortare tider behöver du använda HSS (High speed sync) som innebär att blixten skickar iväg massvis med blixtar, så att sensorn blir belyst under hela exponeringsstiden.

Ljusstyrkan från blixten avtar med kvadraten på avståndet från blixten, vilket innebär att vill du ha mörk bakgrund låt modellen vara nära blixten och bakgrunden långt borta då blir skillnaden i ljusstyrka stor mellan modell och bakgrund.
 

PMD

Aktiv medlem
”3. Sätt slutartid för hur mörk eller ljus din bakgrund ska vara”

Så det är med slutartiden jag kan få en mörk bakgrund? Skulle vilja kunna fota och mörka bakgrunden tex i ens vardagsrum för att framhäva objektet.
Exponeringen av bildsensorn görs ju både med befintligt ljus och med blixtljuset. Det befintliga ljusets påverkan styrs av vilken bländare och slutartid du använder, medan blixtljuset kan styras antingen av vilken styrka du har ställt in på blixten manuellt eller av vilken brinntid blixten får med hjälp av blixtljusmätaren i kameran.

Genom att balansera de båda ljuskällorna på olika sätt kan man åstadkomma en hel del olika resultat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!
Har aldrig fotat med någon annan blixt en den inbyggda.
Nu när fotointresset börjar ta fart till nåt annat än bara ”minnesbilder” så förstår jag ganska snabbt att en blixt kan vara något att ha och lära sig använda.
Men det uppstår ju en del frågor och tankar.
Jag använder inte den inbyggda blixten för att jag tycker de bilder jag tagit med den blir förskräckliga. Blixten mitt i nyllet på den man fotograferar, vars drag helt förvinnet och det ser ut som personen i fråga har vaselin i hela ansiktet.
Men när jag tittar på andras bilder som fotats med blixt upplever jag inte samma resultat. Är det enbart för att fotot då förmodligen är taget med en blixt som studsat på något vid sidan tex? (Svår fråga eftersom ni inte vet vad jag kollat på kanske)
Men även när jag tittade på nån video på youtube så hade fotografen en stor jäkla strålkastare till blixt som givet är starkare än den inbyggda och ändå så blev hans porträtt mjukt och vackert med kontraster i ansiktet. Kan iofs bero på att de gånger jag använt blixt har varit med auto funktion, ofrivilligt, när jag fotat inomhus i svagt ljus. Då är det heller inte så konstigt att dragen suddas ut. Utomhus är ju helt andra förhålllanden.

Kollat på Canon Speedlite 480ex. Billig begagnad att lära sig med, en grej jag undrar över är om det går att sänka blixtens kraft? Är lite fundersam på hur man kommer åt det svaga vackra ljuset som inte slår ut alla kontraster och texturer. Men det kanske är bouncer som krävs för det?

Varsågoda, världens rörigaste och flummigaste inlägg som till råge på allt kanske besvarade sig självt i skrivande stund. =)
Jag använder ofta blixtar. Har både softboxar och stativ.
Fast oftast är det bara bökigt att behöva använda detta. Oftast kör jag bara med blixtarna riktade mot taket,
Min favorit är Godox.
Har en trigger för Fuji och en för Canon. Båda kan då utlösa och styra samma blixtar. Godox är klart billigare än Canons egna blixtar och har uppladdningsbara batterier. De är klart kraftigare än Canons egna.
Att fota lekande barn fungerar perfekt,
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Hej!
Har aldrig fotat med någon annan blixt en den inbyggda.
Nu när fotointresset börjar ta fart till nåt annat än bara ”minnesbilder” så förstår jag ganska snabbt att en blixt kan vara något att ha och lära sig använda.
Men det uppstår ju en del frågor och tankar.
Jag använder inte den inbyggda blixten för att jag tycker de bilder jag tagit med den blir förskräckliga. Blixten mitt i nyllet på den man fotograferar, vars drag helt förvinnet och det ser ut som personen i fråga har vaselin i hela ansiktet.
Men när jag tittar på andras bilder som fotats med blixt upplever jag inte samma resultat. Är det enbart för att fotot då förmodligen är taget med en blixt som studsat på något vid sidan tex? (Svår fråga eftersom ni inte vet vad jag kollat på kanske)
Men även när jag tittade på nån video på youtube så hade fotografen en stor jäkla strålkastare till blixt som givet är starkare än den inbyggda och ändå så blev hans porträtt mjukt och vackert med kontraster i ansiktet. Kan iofs bero på att de gånger jag använt blixt har varit med auto funktion, ofrivilligt, när jag fotat inomhus i svagt ljus. Då är det heller inte så konstigt att dragen suddas ut. Utomhus är ju helt andra förhålllanden.

Kollat på Canon Speedlite 480ex. Billig begagnad att lära sig med, en grej jag undrar över är om det går att sänka blixtens kraft? Är lite fundersam på hur man kommer åt det svaga vackra ljuset som inte slår ut alla kontraster och texturer. Men det kanske är bouncer som krävs för det?

Varsågoda, världens rörigaste och flummigaste inlägg som till råge på allt kanske besvarade sig självt i skrivande stund. =)
Du kan testa på en gång med ett vitt papper på din inbyggda blixt och vinkla om så ljuset hoppar åt sidan eller upp i taket och se vilken otrolig skillnad det gör i bilden jämfört med att blixten är rakt på. Däremot är väl blixtstyrkan inte så kraftfull i den.
 

cardazio

Aktiv medlem
Exponeringen av bildsensorn görs ju både med befintligt ljus och med blixtljuset. Det befintliga ljusets påverkan styrs av vilken bländare och slutartid du använder, medan blixtljuset kan styras antingen av vilken styrka du har ställt in på blixten manuellt eller av vilken brinntid blixten får med hjälp av blixtljusmätaren i kameran.

Genom att balansera de båda ljuskällorna på olika sätt kan man åstadkomma en hel del olika resultat.
Ska förtydliga att jag brukar välja att placera modellen i skugga och ha ljus bakgrund. kan vanligtvis välja en slutartid där bakgrunden är ca 1 steg underexponerad och modellen är kolsvart innan jag lägger till blixtljuset dvs. Jag undviker inblandning av omgivande ljus på modellen för att inte blanda två typer av ljus och för att få mer definierade skuggor. Gäller att det är klart väder dock. Fungerar ej då det är molnigt eftersom du har en gigantisk softbox i form av molntäcket som sprider ljus överallt. Det gör att bakgrunden blir för mörk eller att man får mycket omgivande ljus med på modellen. (Fördel om modellen har osmickrande drag man vill fylla i dvs reducera skuggor som definierar porer eftersom de delvis fylld med ljus på Monica dagar när ljuset studsar från alla vinklar.

HSS ser jag som en nödvändighet om man ska fota porträtt utomhus utan ND filter. Annars måste man blända ned och tappar då effekten av kort skärpedjup (om du inte kör ett längre teleobjektiv.

När du slår blixteni taket får du en jättestor ljuskälla, därav mjukt ljus.
 
ANNONS