Jan Olof foto

Fokus på bilder och fototeknik

Traditionell film och framkallning. HP5 och D76 hör ihop.

Ilford HP5 plus tycker jag ska framkallas i Kodak D76 (samma som Ilford ID 11)
D76 kom redan 1927 och håller fortfarande ställningarna.


"Gitarrist". Yashica Electro 35 1,7/45mm f2. Ilford HP5+
Kameran kom 1970

D76 i brukslösning ger mycket fin gradiation, fint korn och bra skärpa.
Många använder D76 1+1 eller ytterligare spädning. Detta ger längre framkallningstid, större korn, mer skärpa och mer teckning i skuggpartier.
Det är väl en smaksak vad man väljer för koncentration, jag föredrar brukslösningen men skillnaderna är små.

 

"Janne" Canon EOS med Sigma ART 50mm och grönt filter. Foto Rohny Gustavsson.
Skärpa i bilden gör att kornigheten knappast märks.  

Silverkornen i traditionell svartvit film är som byggstenar i bilden fotografens bästa vän .
T-korns film är mer finkornig än traditionell film och därmed skarpare, men det sker på bekostnad av förmågan att samla ljus.
T-kornsfilm har sämre egenskaper i de mörka partierna av bilden och kräver speciella T-kornsframkallare för bästa resultat.

 

Det är viktigt att välja rätt framkallare till sin film. Här går åsikterna och tyckandet isär. Man får helt enkelt prova sig fram som i all övrig fotografi för att hitta vad som passar en själv enligt tycke och smak.
Grundprincipen är traditionell framkallare till traditionell film som TRI-X, HP5 , FP4, Fomapan m.fl.
T-kornsframkallare till TMAX och Ilford Delta.
För att undvika störande kornighet bör man framkalla kort tid och kanske välja finkornsframkallare.

Det är lätt som "nybörjare" att förväxla kornighet med allmän dålig skärpa och kontrast i bilden.
En bild som saknar detaljer och ordentlig kontrast blir genast kornig och får inget som helst skärpeintryck.
Då ska man inte gå i fällan och skylla på själva kornen när det egentligen är bildens övriga svagheter det handlar om.
Däremot ger en kontrastrik bild med bra gradiation och skärpa på rätta stället ett bra intryck och eventuell kornighet stör inte alls utan kan snarare ge karaktär.

Det finstilta: T-korn står för tabular-grain, silverkristallerna är relativt små och flata. Till skillnad mot traditionella eller kub-formade silverkristaller som är klumpigare och kräver tjockare filmemulsion. T-korn används framförallt i negativ färgfilm som består av flera olika skikt i emulsionen.
Kornigheten man ser i en bild är kluster eller ansamlingar av kristaller som i sig själva är mikroskopiskt små.
Ett bra sätt att undvika ful kornighet är att undvika överframkallning och överexponering som ger upphov till "pancro-sjuka" där ljusa partier saknar teckning och blir störande. Ansamlingarna av korn har då bakats ihop till större kakor. Det påminner om utfrätta partier i en digitalbild fast fulare ändå.


Vit hund överexponerad. Negativet till vänster. Pancro-sjuka

Alla bilderna är från samma HP5 plus-rulle och framkallad i D76 brukslösning.

Om intresse så läs vidare om svartvitt i andra inlägg i bloggen.
Hälsar Janne

Postat 2020-05-28 14:48 | Läst 189 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Att vara eller icke vara svartvit, det är frågan

Färg är fantastiskt men ibland så säger svartvitt mer.
I vilket fall som helst är det kul att mixtra med färger och gråtoner i bildbehandlaren.


Färger i motsats till gråtoner. Volvo Bolinder-Munktell.

 


Traktorn med teleobjektiv och kort skärpedjup. Först i färg utan krusidull.

 
Konverterad till svartvitt. Dragit en del i spakarna framförallt i röda toner och lagt på kornighet.

Det som är bra när man konverterar till svartvitt från färg är att man kan ändra varje färg individuellt.
T.ex om en röd traktor och grön bakgrund återges med samma gråton i en vanlig svartvit bild så blir det ofta kontrastlöst och tråkigt. Med en färgbild i botten så kan man i stället göra det röda mörkare och det gröna ljusare för att få effekt i bilden.


Variant med de röda tonerna ljusare för att illustrera skillnad vid konverteringen.

Vid analog fotografering med svartvit film så får man styra kontrasten med olika färgade filter.
Gult filter kan nästan sitta på för jämnan vid landskap, det mörkar ned blå himmel och ger behaglig kontrast.
Orange och rött ökar kontrasten ytterliggare för t.ex ökad dramatik i landskap.
För porträtt kan ett grönt filter framhäva hudtoner som är rödaktiga.

Vid nästa fotografering av gårdens gamla traktorer sitter det förmodligen en svartvit rulle i kameran i stället för en digital sensor.
Silverkorn det är grejor det.

/Janne

Postat 2020-05-23 20:49 | Läst 161 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Fågelskrämman

"Jag får nu tjäna som fågelskrämmare på åkrarna när nya moderna maskiner tar över verksamheten på gården"
Volvo B-M


Volvo Bolinder-Munktell. EOS R med EF 135/2 L

 


Hur kan något så gammalt, fult och ärgat bli så vackert? EF 135/2 L och EF 24-70/2,8 L

 


Ingen AC men ergonomisk stol. EF 135/2 L och EF 24-70/2,8 L

 


Som en groda ser mig. EF 24-70/2,8 L

 

Den gamla traktorn och hans kompis en Ferguson har varit försvunna från gården några dagar och jag var orolig för att de vart borta för gott. Men det visade sig att de stod ute på en åker för att skrämma bort fåglar. Så nu kan jag fortsätta att ta bilder på dem.

De gör sig givetvis väldigt bra i analogt svartvit foto klassisk stil också, men det får jag återkomma till.
/Janne

Postat 2020-05-23 09:17 | Läst 218 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Avskalat med den gamla traktorn

Senaste dagarna har jag saknat gårdens två gamla traktorer. De är några av mina favoritmotiv när det killar i Nervus Creativus.
Svartvitt med avskalade detaljer och toner i minimalistisk anda.


Jo, det är luftfiltret som sticker upp. Canon EF 24-105 L IS.

Bilderna är inte analoga utan konverterade digitala färgbilder till svartvitt.


Traktorn står i en öppen lada typ "carport" så motljuset blir härligt kraftigt. Bort med störande bakgrund.

De digitala bilderna blir kliniskt rena jämfört med analoga bilder från film som får patina.


Huven med ett rejält och rostigt lock mer framifrån än bilden ovan.

 

Ibland funderar jag på att lägga på kornighet med något filter i photoshop. Eller använda något instick som simulerar vald analog filmemulsion. Men, jag sk*ter nog i det i alla fall.

Nu hoppas jag att de två gamla ärrade profilerna kommet tillbaks till ladan, det är tomt utan dem.

/Janne

Postat 2020-05-20 16:52 | Läst 170 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Grönt ljus för filmen HP5

Jag har alltid gillat Ilford HP5. När det begav sig innan den digitala revolutionen var den ofta första val till kameran.


Ett grönt filter på kameran till den svartvita filmen.

 

När jag ändå får ett återfall till gammal hederlig svartvit analog fotografi kan man passa på att lära sig lite nytt.
Olika färgade filter var användbara till svartvit film. Framförallt gula, orangea och röda filter. Gult var nästan standard för att få fin kontrast och tonskala i landskap. Orange och rött ökade kontrasten dramatiskt med mörk (blå) himmel och vita moln.
Men vad gör man med grönt, det har jag aldrig använt tidigare?


Rohny. Canon EOS med Sigma 50mm ART, grönt filter. Ilford HP5 Plus

Grönt filter gör gröna nyanser ljusare och dämpar rödaktiga färger. Filtret är speciellt användbart vid porträtt eftersom hudfärg är rödaktig.

 


Björn. Canon EOS med Sigma 50mm ART. Grönt filter. HP5
Hur mycket det gröna filtret påverkar i denna bild är svårt att säga men jag gillar kontrasten och skuggorna.

HP5 utan filter.
Det är verkligen grönt ljus för HP5 utan filter. Det är en mycket användbar allroundfilm som passar för det mesta.
Jag tycker att den enda anledningen att välja bort denna svartvita film är när finkornighet och detaljrikedom prioriteras.
Känsligheten är i normalfallet 400 ASA (ISO) och det går bra att pressa filmen till 1600 ASA. Man kan även minska känsligheten något steg till 200 ASA om man önskar lite finare korn.


Guitar Man. Yashica Electro 35. HP5, 400 ASA
Det är så här jag gillar analogt svartvitt foto. Kameran är från 1970. 

 


Gusse vid tangenterna. Yashica Electro 35. HP5 400 ASA. "klassiska korn"

 

Den analoga processen är långsam och helt annorlunda än den digitala som ger omedelbar behovstillfredsställse.
En lyckad hybrid blir när man digitaliserar svartvita negativ och trollar med dem i photoshop (eller annat program)

 

Tack för titten, kika gärna på mina andra inlägg om svarvitt foto och filmer
/Janne

Postat 2020-05-19 11:36 | Läst 249 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
1 2 3 ... 4 Nästa