Annons

Ska jag välja eos 5 eller 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

mitsi

Ny medlem
Ok, nu har jag bestämt mig. Det blir antingen Canon eos 3 eller eos 5 som nästa inköp av hus. Syfte att fotografera porträtt, både ute och i studio. Men vilken ska jag välja? Den ena lockar mig med ett så bra pris att jag kan köpa ett objektiv också, den andra läskar mig med en massa annat som att slippa den inbyggda blixten till förmån för gott om plats för ögat plus alla andra häftiga funktioner som utlovas i reklamen:))

Vilken är bäst?

Jag har använt EOS3 i ett par år och det är en enl mig en mycket bra kamera, tekniken i den är nyare, du har en Autofocus som är snabbare och har fler punkter (45st). den skall enl. en del vara lite bättre tätat mot väta. du kan motera en riktig extra motor om man vill ha det, och man får vertikal avtryck med alla funktioner som hör till där... så att om du har befintligt objektiv eller kan spara ihop lite mer så skulle jag nog rekommendera 3an. nackdelen är att du förmodligen behöver en blixt oxå...

Jag har haft flera stycken Eos 5:eek:r och Eos 3:eek:r under åren.

Ska du ågna dig åt porträtt finns det ingen anledning att välja Eos 3 istället för Eos 5. Bättre att satsa pengarna på optik.

En stor med Eos 3 är att den är snabbare än Eos 5. Särskilt den förutsägande autofokusen (AI Servo) är snabbare. Det är bra för sportfotografen.

Eos 3 har ett bättre blixtexponeringssystem vilket är bra för pressfotografen. Porträtt bukar man ta under mer kontrollerade ljusförhållanden som man reflexskärmar eller studioblixtar. Men om du ska köra med en vanlig kompaktblixt (som Canons egna) ger Eos 3 dig bättre kontroll över blixtexponeringen med sin FEL-funktion (blixtexponeringslås) där du kan spotmäta och låsa blixtljuset. Vid porträtt är det bara att mäta i ansiktet så blir det rätt. men negativfilm brukar jag kompensera blixtljuset +1.

Eos 5 har flera funktioner som behövs vid porträtt foto som vertikalgrepp, uttag för studioblixt, blixtexponeringskompensation för kompaktblixtar, flera AF-punkter så att man kan sätta autofokusen i ögonen utan att behöva komponera om mm.

Jag är alltså tveksam om du behöver fördelarna hos Eos 3. Eos 5 är en riktigt bra kamera.

EOS3 Pga: Bättre AF och mekanisk tillförlitlighet.

Funktionsratten på EOS5 har fått mycket neg kritik,,

Jag personligen tror att EOS3 är en mer tillförlitlig kamera, speciellt om man jämför en nyare 3,a med en flera år gammal 5,a.

Prestandamässigt så räcker en EOS5 till de flesta av oss.

AF,en är helt klart myycket bättre i 3,an än i 5,an!!

Det mesta överväger enligt mig mot en EOS3 men samtidigt till ett litet högre pris såklart;)

Mvh Niclas,

Hej Jessica!

Jag använder nu en EOS 3 o använde tidigare främst en eos 5.

vissa synpunkter:

Autofokus:
3:ans är mycket snabbare och exaktare o täcker mycket större del av bilden - viktigt spec. vid saker som rör sig snabbt. Motivföljningen hos 5:an tycker jag e ett skämt om man jämför.

Blixtsynk:
5:an synkar på 1/200 eller 1/250 som snabbast, 3:an på alla slutartider (snabbast 1/8000) (om blixten stödjer HSS) - mycket viktigt vid tex. porträtt i dagsljus och stor bländare.

Vikt:
3:an e betydligt tyngre - spec med boostern på - ingen nackdel tycker jag när man väl använder den, men väl när man skall släpa den med sig.

Allmän hållbarhet och byggnad:
3:an e mkt stabilare och robustare - min har varit med om ett bad (hade den om halsen när jag gick genom isen ) men fungerade igen efter torkning. 5:an provade jag aldrig detta med. Spec. vertikalgreppet på 5:an känns plastigt.

Snabbhet: om man inte fotograferar mkt sport o natur räcker nog både 5:an (max 5 bilder/sekund) och 3:an (max 8 bilder /sekunder) till.

Slutsats:
5:an är en äldre och enklare kamera. En 3:a har jag sett från 4000 här o en 5:a borde du nog inte betala mer än hälften för.

/Tomas

Senast ändrad:
Re: EOS3 Pga: Bättre AF och mekanisk tillförlitlighet.

Niclasfoto skrev:
Funktionsratten på EOS5 har fått mycket neg kritik,,

Jepp, men den funkar även om den pajjar

Jag personligen tror att EOS3 är en mer tillförlitlig kamera, speciellt om man jämför en nyare 3,a med en flera år gammal 5,a.
Ja Eos 3 håller bättre för stötar och väta, men Eos 5 håller bättre än man tror. Det värsta som kan hända är att plasten kan spricka, men det påverkar inte funktionen i kameran.

Jag har använt 2 st Eos 5 professionellt från 1993 till 2001 och de har hållt.

AF,en är helt klart myycket bättre i 3,an än i 5,an!!

Autofokusen hos Eos 5 är bra och bättre än många moderna hus som Eos 10D, Eos 300N, 300D och D60 mfl. Som alltid i alla kamerahus blir det bättre med objektiv med ljusstyrka 2,8 eller bättre.

Exponeringsmätningen i Eos 5 är faktiskt bättre än i Eos 3 vars mätning är lite felprogrammerad och tar för stor hänsyn till vald fokuspunkt. Detta rättades till i Eos 1V som har samma mätare men annan programering.

Det mesta överväger enligt mig mot en EOS3 men samtidigt till ett litet högre pris såklart;)

Eos 3 är en klart bättre kamera, men det är också overkill. Eos 5 duger säkert hur bra som helst i detta fall.

Egentligen är valet av kamerahus ganska oviktigt. Ska du plåta porträtt är det bättre att satsa pengar på bra optik, bra ljus (blixtar, reflexskärmar), lös exponeringsmätare osv.´

Kamerahuset påverkar inte bildkvaliteten i någon större omfattning utan är mer en bekvämlighetsfråga.

Blixtsynk...

Har en 5:a + VG10 (vertikalgrepp) som jag använder ofta med 200/2,8L. Underbar porträttkombo! Men, jag skulle gärna vilja ha lite snabbare blixtsynk än 1/200 som 5:an har. 200/2,8 kräver ju lite kortare slutartider både p.g.a. möjligheten till stor bländare och den (relativt) långa brännvidden. I övrigt har jag inget mer att önska av 5:an...

Skillnaden mellan 1/200s och 1/250s är bara ett tredjesdels steg. Men Eos 3 kan du visserligen köra ännu snabbare med särskild HS-teknik om du har rätt blixtar, men då tappar man också massor av effekt.

Oftast är det bättre att använda reflexskärmar än blixt vid fotografering utomhus. Du får snyggare ljus och bättre kontroll.

Till studioblixtar ska man inte köra snabbare tid än 1/125s. Vissa studioblixtar har så långa brinntider som en 1/125s och bilden blir felexponerad med kortare tid.

Aha, "bara" 1/250-del på eos3. Jag hade (felaktigt) fått uppfattningen att den hade betydligt kortare blixsynk.

Finns det några fördelar med eos 5 förutom priset. Alla modernare kameror har snabbare autofokus. Om priset är en fråga och Canon är det självklara valet så skulle jag välja eos 30 eller 30v. Kän på kamerorna ordentligt.
Både för porträtt och andra situationer är en autofokus som inte maximalt distinkt enerverande. Eos 5 är en gammal kamera med mycket sämre elektronik än moderna kameror har.

a_mattsson skrev:
Finns det några fördelar med eos 5 förutom priset.

Ja. Den är lättare och exponerar bättre än Eos 3.

Jämfört med nyare kameror som Eos 30 har den fördelar som spotmätning och snabbare motor.

Alla modernare kameror har snabbare autofokus. Om priset är en fråga och Canon är det självklara valet så skulle jag välja eos 30 eller 30v. Kän på kamerorna ordentligt.

Både för porträtt och andra situationer är en autofokus som inte maximalt distinkt enerverande. Eos 5 är en gammal kamera med mycket sämre elektronik än moderna kameror har.

Alla moderna kameror har inte bättre autofokus. Digitalmodellerna D30, D60, 10D och 300D har alla sämre autofokus än Eos 5.

Autofokusen på Eos 5 är distinkt och snabb. De yttre AF-punkterna är inte av korstyp och mindre exakta, men så är det med alla modeller.

Eos 5 är visserligen från 1993, men när den kom var den otroligt mycket före sin tid och Canon populäraste modell och såldes till 2002. Jag har inte upplevt att Eos 30 skulle ha bättre autofokus, möjligen att 30V har det.

En begagnad Eos 30 är också ett bra val. Då får du dessutom E-TTL som är ett mer avancerat blixtsystem. Men du får inte spotmätning som kan vara bra vid porträttfotografering. En ny Eos 30V kostar mer än en begagnad Eos 3.

Så Eos 5 eller Eos 30. Båda bra och prisvärda.

Eos 5:ans autofokus har korssensor vilket gör autofokusen snabb och exakt med objektiv på 2,8 eller bättre.

froderberg skrev:
Alla moderna kameror har inte bättre autofokus. Digitalmodellerna D30, D60, 10D och 300D har alla sämre autofokus än Eos 5.
Jag upplever AF-hastigheten som identisk på Eos 10D och Eos 5..iaf i dagsljus/molnigt..har inte testat Eos 5:an i svagt ljus.

sagan skrev:
Jag upplever AF-hastigheten som identisk på Eos 10D och Eos 5..iaf i dagsljus/molnigt..har inte testat Eos 5:an i svagt ljus.

Jodå hastigheten är det inget fel på i 10D/300D. Men i motljus har den väldigt svårt. jag har flera gånger fått fokusera manuellt i motljus.

D60/D30 var bedrövliga i dåligt ljus och 10D/300D är betydligt bättre. Exakt hur skillnaden i dåligt ljus mellan 10D/300D är jämfört med Eos 5 vet jag inte (det skulle jeppe kunna koll) men mina Eos 5:eek:r har aldrig krånglat i dåligt ljus när jag använt mittpunkten.

Den här bilden klarade inte D60 eller 300D att fokusera. Motljuset var för jobbigt. Aldrig att Eos 5 hade haft problem här.

Bilagor

• skinnarmo-crw_3339.jpg
    skinnarmo-crw_3339.jpg
    34 KB · Visningar: 303
Tack för tipsen!

Jag följer med intresse de subdiskussioner som tog över, men fick nog de svar jag behövde i början:))

Det lutar åt femman, med en extra slant över till optik, så tack för att ni delade med er av era erfarenheter. Nu vågar man ju knappt fråga om ni har någon optik att rekommendera..eller?

ANNONS
Götaplatsens Foto