Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag välja eos 5 eller 3?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle jag börja idag ocoh tänkte investera i "allt" på en och samma gång så skulle det se så ut idag;
-24 2,8 (ca3000)
-105 2,8 Macro (ca4000)
-28-135IS 4,5-5,6 (ca5000)
-Ett större teleobjektiv med f2,8 eller f4 med IS,,,,(10000 +)
(Givetvis så söker man allt detta begagnat;)

Utifråns ens egna personliga behov och intressefält så prioriterar man helt enkelt,, För mig så täcker alla dessa linser ett stooort behov utan att "kosta föör mycket", dessutom så går denna utr,stn att bära omkring utan problem!

Lycka till;)!

mvh Niclas,

Om det är porträtt du är ute efter så ser min lista ut så här:

28-105/3,5-4,5 USM, billig och bra glugg i studio, ca 2000 kr
50/1,8 mk II, en skarp och ljusstark klassiker, ca 500 kr.
100/2,0, superskarp porträttglugg, ca 3000
200/2,8L, superkarp för bilder utomhus, ca 4000

pengar över...

Jan, jag har ca 6000 kr just nu att spendera på optik. Har precis köpt ett EF 50 1.8, vilket var ett trevligt uppsving mot min tidigare rätt ljussnåla zoom...:)) Så nu blir man ju raskt sugen på mer...fler...bättre grejor! Har du något att rekommendera?

När det gäller just porträttfoto så har jag använt ett 135mm (FDn135) en hel del och anser det vara en utmärkt brännvidd såväl inne som ute!

Om jag skulle köpa ett objektiv till porträtt idag så skulle det vara en ljusstark EF135 f2L!!

Den kanske går att hitta för runt 6000,- beg,,,

Men nu var det ju Jan du frågade om tips;)

Mvh Niclas,

Re: pengar över...

mitsi skrev:
Jan, jag har ca 6000 kr just nu att spendera på optik. Har precis köpt ett EF 50 1.8, vilket var ett trevligt uppsving mot min tidigare rätt ljussnåla zoom...:)) Så nu blir man ju raskt sugen på mer...fler...bättre grejor! Har du något att rekommendera?

det verkar som om önkelistorna radas upp, så en liten titt på dom så får du förslag i alla fall, själv så köpte jag en 80mm/1,8USM när jag hade min EOS3, har kvar den idag och gillar den skarpt, den e skarp oxå :eek:) ..... den ganska smidig så du inte behöver ha någon bärare med dig när du skall iväg och fota. en ny sådan får du fär ca 5000 beroende på var du köper den, och billigare om du hittar någon beg.

om/när du får ihop lite mer penagar så skulle jag personligen rekommendera ett 70-200/2,8L det är dock lite tyngre att bära på men det ger lite mer flexibilitet och har ändå bra ljus. skulle tro att man kanske kan få ett begagnat sådant för ca 8000.

om du köper begagnat kan det vara bra att få testa det några bilder, kan dock vara svårt men då vet du att det focuserar som det skall...

Berätta gärna vad det blev när du köpt ett....

Lycka till...

Re: pengar över...

mitsi skrev:

85/1,8 och 100/2,0 är båda bra objektiv med hög ljusstyrka och riktigt bra skärpa. Jag har själv 85:an och ett 100/2,8 macro USM. För utomhusporträtt är 100mm att föredra. Det känns inte så mer naturligt med ett lite större avstånd till motivet utomhus. Båda 85/1,8 och 100/2 ligger på ca 2500-3000 begagnade.

Väljer du 100/2,8 macro eller 100/2,8 macro USM så får du både porträtttele möjlighet att gå riktigt nära, t ex ett halv ansikte eller bara ett öga. Perfekt att plåta små bebisar med. USM-versionen är nyare, dyrare och bättre mekanikst, men inte skarpare. Ca 3500-4000 för USM-versionen.

135/2 är ett helt otroligt bra objektiv. Kort närgräns och en magisk skärpa. Det korrta skäöpedjupet ger en otroligt vacker oskärpa. Jag köpte mitt i nyskick begagnat för 7000.

200/2,8L finns det gott om begagnade på marknaden. Superskarpt Kostar ca 4000 kronor och är bra till lite mer modeporträtt och bröllopsbilder utomhus. Men annars lite lång brännvidd.

Ett 70-200/2,8 är okej men har inte riktigt samma magiska skärpa som de fasta objektivet. Dessutom en närgräns på 1,5m viket gör att man måste ta tahta porträtt med lång brännvidd. I hemmastudion är 1,5 meter ganska långt. Dessutom är objektivet skrämmande stort och få människor tykcer att det känns naturligt att bli fotograferad med ett så skräckinjagande obkektiv. Zoomen är dubbelt så stor och tung som en 200/2,8 och med en taggig hink till motljusskyd. Jag undviker mitt 70-200 till porträtt.

Funktionsmässigt så tycker jag EOS5 är en riktig fullträff, men med tanke på hur ofta funktionsratten går sönder på 5:eek:rna och hur dyrt det är att få det åtgärdat så skulle jag starkt överväga att köpa en EOS3:a.
Funktionsratten på min EOS5 pajade för ett par månader sedan. Efter mycket besvär lyckades jag laga den, men den är inte helt ok efter mina ingrepp.

Köpte själv en EOS 5:a för ett tag sedan. Ett klipp enligt mig själv iaf.

EOS 5 + VG10 + Sigma 28-70 2.8 APO + Canon EF 100-300 USM

För 3k :)

Jag lyckades hitta följande på nätet eftersom den just var trasig på programratten.
http://eosdoc.com/manuals/body/5/5DialFix/#t2

Jag fick den att fungera fint igen. Dock inget "klickljud" mellan programvalen men det kan jag leva utan. Jag tog bort den irriterande fjädern enligt rekomendation från ngn som postat det som en kommentar. Fjädern går som flera säger sönder igen.

Sprade 1500 :- på att laga den själv. Lite pilligt var det men med tålamod, rent skrivbord, bra ljus och rätt verktyg så löste det sig fint.

Pelar skrev:
Funktionsmässigt så tycker jag EOS5 är en riktig fullträff, men med tanke på hur ofta funktionsratten går sönder på 5:eek:rna och hur dyrt det är att få det åtgärdat så skulle jag starkt överväga att köpa en EOS3:a.
Funktionsratten på min EOS5 pajade för ett par månader sedan. Efter mycket besvär lyckades jag laga den, men den är inte helt ok efter mina ingrepp.

Jag bytte funktionsratten på en EOS5 för ett tag sedan. När jag väl fått hem delarna från Canon (vilket de bjöd mig på utan diskussion) så gjorde jag jobbet på ca en timme. :)

Powershooter skrev:
Jag bytte funktionsratten på en EOS5 för ett tag sedan. När jag väl fått hem delarna från Canon (vilket de bjöd mig på utan diskussion) så gjorde jag jobbet på ca en timme. :)

Du kanske hade tur, inte alla får delarna gratis.
Sedan är det ju lite pyssel att fixa det hela.
Utrustad med instrumentmejslar och massor av tid och tålamod så lyckades jag också fixa min programratt enligt ovan nämnda fix, och de enda pengar jag la ut var för instrumentmejslarna. Hur som helst så är den rackliga programratten ett stort minus för EOS5:an.

ANNONS
Götaplatsens Foto