Annons

Analog blixt till digital?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mistik

Aktiv medlem
Hejsan
Är alldeles färsk på digital fotografering.
Jag tänkte köpa en blixt till min nikon D50, undrar om det går använda blixtar som man användar till analoga kameror?
Tacksam för all svar jag får.

Nyare blixtar passar både till film- och digitalhus.

Äldre blixtar funkar bara till filmhus.

Det du måste kolla innan köp är att blixten har stöd för i-ttl, som är Nikons senaste blixtsystem.

Min 20 år gamla blixt funkar utmärkt till min D200. Ställ in kameran manuellt så funkar det. (Förutsätter att det går med din kamera. :) )

Mistik skrev:
Vad menar du med nyare blixtar? 1-3 år gamla eller mer?
De första i-ttl-blixtarna kom för ca 3 år sen. SB-800 och SB-600 är det från Nikon. När det gäller piraterna tog det ett tag innan alla var ikapp, och det framgår inte alltid av modellbeteckningen om de klarar d-ttl.

Visst kan man som Nicro säger köra manuellt, men blixtljusmätning är faktiskt en av de bättre uppfinningarna inom kameraautomatisering. Speciellt när man vill blanda blixt och naturligt ljus. Åtminstone längtar inte jag tillbaka till ledtalstabellerna.

Visst är det skönt med teknikens framsteg..! Har kört min D!X med en SB28 ett tag och även om det inte är svårt att köra manuellt så underlättar det väldans med i-ttl..

Men visst går det att köra med äldre varianter..

jimh skrev:
De första i-ttl-blixtarna kom för ca 3 år sen. SB-800 och SB-600 är det från Nikon. När det gäller piraterna tog det ett tag innan alla var ikapp, och det framgår inte alltid av modellbeteckningen om de klarar d-ttl.

Visst kan man som Nicro säger köra manuellt, men blixtljusmätning är faktiskt en av de bättre uppfinningarna inom kameraautomatisering. Speciellt när man vill blanda blixt och naturligt ljus. Åtminstone längtar inte jag tillbaka till ledtalstabellerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto