Annons

Fotopapper gammalt!

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
Har idag kopierat med ett gammalt fotopapper, AGFA-GEVAERT BROVIRA.
Fiberpapperet har fast gradation, 5 och kopierades från en Ilford XP2 som gick ut 1994, exponerad 28/12 2002.

Är det någon som kan ge ett hum om hur gammalt papperet är?
Bilderna blev bra, men kan ej publicera dom då jag ej är fotografen.

Bilagor

• agfa-gevaert.jpg
    agfa-gevaert.jpg
    41.4 KB · Visningar: 341
Undrar om det räcker?
Pappren ligger i något pappers/plastliknade innerpåse, när slutade vi använda papper och gick över till plast?
Har kopierat svartvitt sedan 1993 och aldrig sett annat än plastpåsar.

En annan sak.
Vi koperade på både Single Weight och Double Weight.
Har aldrig förstått varför man ska köpa double weight idag men efter att ha använt båda varianter av denna gamla sort förstår jag orsaken.
Double Weight var enkelt att torka och få plant, Single Weight var en ren plåga.

Jag har Agfa Portriga Rapid med pappers-innerpåse från mitten på 90-talet.

Jg föreslår att du mailar Agfa och frågar dem. Gör bilden ännu mindre och maila den, och skriv emulsionsnumret i mailet.

Håller med om att single weight är en plåga att få plant. Till riktigt små bilder kan det duga, eller om man ska montera bilderna med press. Förr användes mest single weight. De gick snabbare att skölja och antagligen enklare att glanstorka. Bilder från 20-30-talen du har i album är säkerligen mestadels på tunt papper.

hasse lundberg skrev:
Sagt och gjort, återstår och se om det blir något svar, vilket jag lovar att redovisa här isåfall.

Ja, det ska bli intressant. Jag har sett mycket fotopapper från 30-talet och framåt säljas på eBay. Det är nog mest för samlare. Såg i en gammal fotobok från runt 1935 att Agfa hade fotopapper med 25 olika ytor plus de olika hårdhetsgraderna. Ack om någon kunde fixa en tidsmaskin så jag kunde resa tillbaka och köpa papper. Bara att köpa några gamla sedlar från en myntaffär och ge sig iväg i maskinen. :)

Sture, som hade med sig papperet visste inte, han hade fått papperert från en fotobutik som gett upp hoppet om att säljs det och stället gett bort det.
Att en fotoaffär skulle spara det så länge som från 70/80 talet är ju är ju inte sannolikt men inte helt otänkbart.

Hoppas Agfa svar på min fråga.

Jo men fotopapper tål lagring tämligen bra.
1976 köpte jag en förpackning Kodakpapper i storlek 50 x 60, blankt, gradation 4. Det reades då eftersom det var kort datum, utgång någon månad efter inköp. Av någon anledning använde jag inte pappret, vi flyttade och det här paketet kom ifrån övriga fotoutensilier och blev liggande i ett icke uppvärmt uthus. Jag hittade det i mitten på 90-talet, och la förpackningen bland andra fotopapper,(mörkt och svalt)
1998 var det dags för student i familjen och det behövdes en stor bild. Eftersom jag fotograferade av papperskopior i färg med B/W film blev negativen ganska slätstrukna i gradationen och sålunda behövde jag papper som var 1: Tämligen stort och 2: litet hårdare gradation.
Gick det att använda 23 år gammalt papper?? Jajamensan! Inga problem. Så det är bara att använda upp det som finns, de tappar något i hårdhet vid lagring, annars ingen synbar skillnad.
Us

Det är olika med hållbarheten på papper. Klorbrompapper håller inte lika länge som brompapper t.ex. Jag har råkat ut för att papper som bara var ett par år gammalt började få slöja, och ibland ojämn sådan, vilket gjorde dem i stort sett oanvändbara. Har man större mängd papper är det bra att kyla/frysa in det man inte använder på ett tag. Dessutom bör man inte använda svaveltonare i det rum man förvarar papperet och film/negativ i. Ångorna kan fördärva materialet.

ANNONS
Götaplatsens Foto