Annons

Färginställning vid uppladdning?

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusWestermark

Aktiv medlem
Ja, jag har länge upplevt matthet och annorlunda färger när jag lagt upp bilder på fotosidan, och efter att tag skrev Christer Lindh (clindh):

"Det uppkommer inget matthet vid uppladdning om du först konverterar bilden till sRGB."

Det fungerade prima och det finns inga konstiga färger i bilden. Dock så har jag ett annat problem: Det känns som om bilden blir ljusare i webbläsaren och på fotosidan när jag laddat upp den och det har skapat mycket förtvivlan då bilder med mycket svärta helt plötsligt blir ljusgrå halvtaskiga bilder.

Finns det någon sida på fotosidan där allt dethär står eller är det någon som vet hur man ska göra? Är det någon speciell inställning i photoshop eller är det webbläsaren som spökar? Tacksam för svar!

PontusWestermark skrev:
Finns det någon sida på fotosidan där allt dethär står eller är det någon som vet hur man ska göra? Är det någon speciell inställning i photoshop eller är det webbläsaren som spökar? Tacksam för svar!

Att du får en annorlunda bild på din skärm efter det att du laddat upp bilden till en webbsida beror på att din skärm inte visar färg på samma sätt som sRGB. Många tror att webbsidor visas utifrån sRGB, men den visas utifrån din skärmprofil. Om du då har en skärmprofil som avviker mycket från sRGB kommer du se bilder på ett annat sätt. Det enda sättet som du kan se samma bild före och efter uppladdningen är att konvertera bilden till din skärmprofil. Men då kommer andra se dina bilder ännu mer felaktigt.

Stefan

Ok! Tack för svaret, men är det bogus att konvertera till sRGB för att ladda upp då och det räcker med AdobeRGB och det blir rätt ändå?

PontusWestermark skrev:
Ok! Tack för svaret, men är det bogus att konvertera till sRGB för att ladda upp då och det räcker med AdobeRGB och det blir rätt ändå?
Nej, fortsätt du med att konvertera till sRGB, det blir betydligt bättre för de flesta. Sedan kan du ev kalibrera din skärm till sRGB-standard om du har en skärmkalibrator.

Stefan

Okay, tack för svaren! Jag har ingen fysisk skärmkalibrerare men kanske kan låna en utav skolan... Dock så verkar skärmen ha någon software-funktion (alá "Ser denhär ut som 18% grå på skärmen") som jag kanske ska testa :D

Tack igen!

PontusWestermark skrev:
Okay, tack för svaren! Jag har ingen fysisk skärmkalibrerare men kanske kan låna en utav skolan... Dock så verkar skärmen ha någon software-funktion (alá "Ser denhär ut som 18% grå på skärmen") som jag kanske ska testa :D

Tack igen!

Jag är tveksam till alla dessa mjukvarukalibreringar, eftersom det är svårt att få rätt på dessa inställningar.

Stefan

Re: Re: Färginställning vid uppladdning?

stefohl skrev:
Många tror att webbsidor visas utifrån sRGB, men den visas utifrån din skärmprofil. Om du då har en skärmprofil som avviker mycket från sRGB kommer du se bilder på ett annat sätt. Det enda sättet som du kan se samma bild före och efter uppladdningen är att konvertera bilden till din skärmprofil. Men då kommer andra se dina bilder ännu mer felaktigt.

Stefan

Aha.. nu trillade ytterligare ett mynt ner här.

Det förklarar ju varför jag upplever mina bilder som rödare när jag konverterat dem och laddat upp dem på nätet. Är det då så att man ska nöja sig med att antingen visar skärmen rätt i PS CS och AdobeRGB och att det blir lite missvisande i webbrowsern. Eller att man kalibrerar så att det blir rätt i browsern och att man missar i PS med AdobeRGB?

Eller man kan ske ska ha två profiler, en för tryck i PS och en för visning i browsern?

Re: Re: Re: Färginställning vid uppladdning?

Jeppe skrev:
Aha.. nu trillade ytterligare ett mynt ner här.

Det förklarar ju varför jag upplever mina bilder som rödare när jag konverterat dem och laddat upp dem på nätet. Är det då så att man ska nöja sig med att antingen visar skärmen rätt i PS CS och AdobeRGB och att det blir lite missvisande i webbrowsern. Eller att man kalibrerar så att det blir rätt i browsern och att man missar i PS med AdobeRGB?

Eller man kan ske ska ha två profiler, en för tryck i PS och en för visning i browsern?
Jag har bara en profil för min skärm och ser till att det jag ser i Photoshop fungerar bra. Det jag ser i webbläsaren är alltid något som blir som det blir, med undantag av när jag använder Safari på Mac och det finns en inbäddad profil i bilden.

Stefan

Re: Re: Re: Re: Färginställning vid uppladdning?

stefohl skrev:
Jag har bara en profil för min skärm och ser till att det jag ser i Photoshop fungerar bra. Det jag ser i webbläsaren är alltid något som blir som det blir, med undantag av när jag använder Safari på Mac och det finns en inbäddad profil i bilden.

Stefan

Det är väl lite det som pudlens kärna handlar om... Jag får inte samma bild i PS som i safari. Den i safari är rödare än den i PS (efter konvertering från AdobeRGB till sRGB. Den blir rödare redan vid save for web-dialogen i PS.

ANNONS
Götaplatsens Foto