Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ägare till A620: hur har ni det m färgerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kakan74

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en A620 och känner mig i stort sätt nöjd med den. Men jag upplever att en del bilder blir väl "gulaktiga" i tonen. Särskilt när jag tar inomhusbilder m blixt och tex porträtt i solljus. Är det någon mer än jag som upplevt detta? Och finns det något man kan göra?

En annan fråga: Jag är lite sugen på att köpa en slavblixt till kameran. Är det någon som har erfarenhet om det funkar bra? Märke o kostnad?

~Karin

kan det vara din vitbalans som inte fungerar som den ska? kolla vilka inställningar du har i kameran...

ang slavblixt så är det bara o köpa en som triggar loss på din interna blixt. Tror även att du har blixtsko i kameran så kolla om du inte kan köpa en fjärr utlösare...

A620 har ingen blixtsko.
Man måste ha en slavblixt som klarar av att hantera förblixtarna hos den interna blixten.

Ang. bilderna är det nog enklast om vi får se exempel på vad du menar, men antagligen är det nog något som har med vitbalansen att göra, precis som Kalle är inne på.

Hej igen!

Efter ha gått igenom en del bilder för att kunna visa upp som exempel så har jag kommit fram till att det är som mest tydligt på foton jag tagit soliga dagar. Alltså när det är lite överexponerat. Mitt mål är att ta bilder där jag väljer slutartider och bländare själv men i dagsläget, med två små barn, så blir det mest tagit på "autolägen", så som "P" och porträtt. Så jag gissar att jag delvis har svaret där... att lära mig att ta rätt exponerade bilder?!

Hur funkar det med vitbalans då? Jag brukar oftast använda "auto" inställningen men i bland byter jag till "dagsljus" el "moln". Har försökt att göra en egen inställning men då blir det riktigt knasiga färger.

Blixtbilderna blir som sagt tråkiga och det är väl så det blir med den befintliga blixten. När jag såg att det går att köpa till blixt så tänkte jag att det kanske vore något att ha, att kunna rikta ljuset. Men hur funkar det med slavblixt? Är det så att den går i gång på den interna blixten. Blir det inte väääldigt mycket blixt då?(kunskapsnivån är inte så hög som ni kanske märker.. ;-) )

Bifogar en bild som jag upplever som gul i nyansen.

Mvh Karin

Bilagor

• img_0235 kopiera.jpg
    img_0235 kopiera.jpg
    96.7 KB · Visningar: 181
Jag tycker inte direkt att din bild ser gulaktig ut. Däremot är den ju överexponerad och det är nog det största problemet med den.
Det går att ställa in exponeringskompensation på minus i situationer där kameran ofta brukar överexponera om man vill komma undan från det. Man får komma ihåg att ändra tillbaka bara. :)

Automatskt vitbalans brukar ofta funka bra i dagsljus, men mindre bra i artificellt ljus. Både glödlampor och lysrör kan vara svåra. Ännu svårare är det när det är blandljus, dvs många olika ljuskällor som har olika färgtemperatur.

Kör på auto om du är utomhus och ställ in den vitbalans som bäst motsvaras av det ljus som finns där du fotar när du är inomhus. Använder du blixten är det ju blixten som blir huvudljuskällan, om det är inomhus.

Visst är det en stor fördel att kunna rikta blixljuset. Det blir inte så kul med bara den inbyggda blixten, rakt på motivet. En slavblixt triggas av den inbyggda blixten, så båda blixtarna kommer att bidra till exponeringen.

Japp hålelr med Robert.. bilden ser ut att ha "riktiga" färger, problemet ser ut att ligga i en kraftigt överexponerad bild. Dock är ju delar av bilden rätt exponerad och detta stälelr till det för en kamera eftersom det är för stora skillnader mellan ljust och mörkt. För att få bra exponering på det mörka så blir slutartiden för lång för den solbelystadelen. Hadde du istället riktat kameran mot det ljusa så hadde slutartiden blivit mycket kort och det mörkare hadde blivit mycket mörkt.
Så är det bara.

det jag kan tycka är synd är att du verkar kunna en hel del och vet vad som blir fel. Du verkar också intresserad av lite mer avancerade manövrar... det du ska ha är en systemkamera, helt klart.

Nu lever även systemkameror efter samma fysiskalagar som kompaktkameror, men stora skillnaden är att kameran är skapad för just manuell hantering på ett smidigt sätt. Även om en kompakt fungerar manuellt också så är den inte byggd runt manuell hantering och det gör det bara tråkigt krångligt... :(

Nu vet jag inte om du kan ta RAW bilder med din kamera (systemkamera kan det) men om du kan det så gör det. Då kan du nämligen från RAW filen exponera om bilden i datorn och därmed rädda filer till en viss grad och du kan även "framkalla" två olika exponerade bilder från samma RAW fil, sedan sätter du ihop dessa bilder och du får helt plötsligt en bild med bra exponering över hela bilde! Dock kan man inte göra underverk, men du kommer bli förvånad över vilken skillnad den kan skapa!

Lycka till!

Tack för era svar! Det känns verkligen kul att kunna få hjälp på det här viset!

Nej, bilden i sig kanske inte är gul men jag tycker hudtonen är riktigt konstig.

Nej, jag kan inte ta RAW bilder, tyvärr.

JAAA, visst vill jag ha en systemkamera! Hade jag bara pengar till det så! Så småningom får det nog bli en d50 el canon 350. Det är väl vad jag kommer att ha råd med. Jag har varit sugen länge och priserna har sjunkit rätt bra. Så jag får avvakta lite till...

Ang slavblixten så vill jag ju komma bort från den vanliga blixten men om det nu är den som kör igång slavblixten så blir jag inte av med den. Fast om jag inte minns fel så fanns det någon inställning på blixten. Där kanske man kan göra något...

Tack än en gång för era tips!

Att hudtonen känns lite konstig beror nog på överexponeringen, iaf i just denhär bilden. Huden består ju av mycket röd färg, men den röda kanalen kan inte bli mer än maximalt röd och när den slår i taket så blir det så att den gröna kanalen börjar komma ifatt. Eftersom grönt och rött blandat blir gult, så kan man då, i de partier som är väldigt överexponerade, men inte så kraftigt att de är helt vita, få lite gulaktiga ytor. Det syns inte direkt i den förminskade bild du postade, men det är det jag skulle kunna tänka mig är det som händer iaf.

Ang. blixten så är det ändå en stor förbättring att kunna använda en slavblixt och få ljus från ett annat håll åxå.
I manuellt läge kan du, på din kamera (om jag inte är helt fel ute), ställa in styrkan på den inbyggda blixten manuellt. På så sätt kan man minska inverkan av den blixten en del. Däremot är jag lite osäker på om den har blixtkompensation.

Kakan74 skrev:
Hej!

Jag har en A620 och känner mig i stort sätt nöjd med den. Men jag upplever att en del bilder blir väl "gulaktiga" i tonen. Särskilt när jag tar inomhusbilder m blixt och tex porträtt i solljus. Är det någon mer än jag som upplevt detta? Och finns det något man kan göra?

En annan fråga: Jag är lite sugen på att köpa en slavblixt till kameran. Är det någon som har erfarenhet om det funkar bra? Märke o kostnad?

~Karin

Du har väl kollat att din datorskärm visar färgerna riktigt? Många skärmar är riktigt dåligt färgkalibrerade och kan ha kraftiga färgstick.

Kolla om någon vän har en kalibrerare och gör en körning. Det visar sig alltid vara en god idé. Ofta fattar man inte hur man kunde fixa bilder innan man kalibrerade skärmprofilen.

Men det är väldigt lätt att få gulstick i inomhusbilder med blixt om det kommer in dagsljus från fönster och/eller det finns lysrör någonstans. Blandljus kan ge hemska färgstick i hudtonerna.

Senast ändrad:
Robert: Ja, det stämmer att jag kan ändra styrkan på blixten. Har nu provat lite och det blir mycket bättre om man drar ner på styrkan! Inte alls lika utfrätt och gult. Och tack för "färgläran"! Jag lär mig hela tiden nya saker tack vare forumet, kul! Men jag funderar ändå på att kanske komplettera med en slavblixt.

Bo: Jag har just gjort en färgkalibrering med hjälp av en artikel här på fotosidan. Så jag hoppas att skärmen är hyfsat ok ändå. TYvärr känner jag ingen som har en kalibrerare. :-(

~Karin

ANNONS
Götaplatsens Foto