Annons

Äldre blixt på en ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

leuffve

Medlem
hej på er!

Jag har länge velat köpa en blixt till min Nikon d3000 men dem jag tittat har kostat lite för mycket för min plånbok just nu.

Sen slog det mig att min morfar har en ordentlig utrustning till hans gammla analoga Nikon kamera.

Fungerar det om jag tar hans blixtar som hanöver som han har haft till sin analoga till min digitala systemkamera?

jag är nybörjare jag har inte så bredkunskap

Vänliga hälsningar

Hej,

svårt att veta när du inte anger vilken blixt det rör sig om!
Här är lite matnyttigt:
http://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/886/~/d-slr-and-nikon-speedlight-compatibility

Möjligen så fungerar de delvis.. kanske endast helt manuellt... kanske inte alls.. :)

/Ola

Tack för svar Ola!
Jag förstår, jag vet inte vad det är för blixtar därför skrev jag inte det,
dem ligger hamma hos min morfar nu, men detblir att besöka honom och testa med blixtarna med min kamera !

Tack för länk!

Ha trevlig sommar

Nu vet jag ju inte hur gamla din morfars blixt och kamera är, men på "tillräckligt" gamla blixtar är spänningen över kontakten på flera hundra volt. Det kan skada elektroniken på en del kameror. En del kameror av senare modell tål dock höga spänningar. Jag vet inte vad som gäller för din kamera, men det bör stå någonstans i bruksanvisningen hur många volt den tål.

Om du uppger vilken blixt det är, kanske någon vet om den har hög eller låg spänning. Eller så mäter du spänningen med en voltmeter. Om den är högre än vad din kamera tål enligt Nikon, så gör du bäst i att inte prova den.

Olle

Mycket bra info Olle!

Jag har också använt en gammal blixt på en Nikon DSLR utan att tänka på att den kan bränna upp kameran! Det har fungerat bra under flera månader, så jag antar att just denna blixt(25 år gammal eller mer) klarar kameran av bra. Men från och med nu så ska jag alltid kolla på vad spänningen är om det är en annan kombination.

ANNONS
Götaplatsens Foto