Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äldre Canonblixt till 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

bug

Aktiv medlem
Jag undrar om man kan använda en Canon 430 EZ, d v s EOS-1:ans blixt till 5D. Jag vet att man inte får all automatik som finns tillgänglig i kameran, men om man fick allt blixten klarar av vore det OK. Om någon vet vore jag tacksam, för jag är nöjd med min gamla blixt, och använder inte blixt så mycket, så det är egentligen inte värt nära tretusen för en ny blixt om jag inte måste köpa den.

Problemet är att du inte får någon automatik alls. Canon har bytt metod för att läsa av hur mycket ljus som träffar filmen/sensorn eftersom sensorer reflekterar ljuset helt annorlunda jämfört med film.

A-TTL och TTL fungerar alltså inte alls. Blixten borde kunna användas helt manuellt, men då får du problem med att beräkna ljusmängden om du vill vinkla den åt något håll. Om du bara använder blixten för upplättning utomhus (blixten riktad rakt fram) blir beräkningarna något lättare.

Bästa tipset om du vill komma ner i pris är nog att leta efter en begagnad 420EX som är betydligt smidigare tillsammans med en EOS 5D.

TRyvärr fungerar inte Canons EZ-blixtar, de ska heta EX för att fungera. Ett nog så bra alternativ är Sigma EF-500 DG Super II, som jag tycker fungerar utmärkt och är inte heller avskräckande dyr.

bug skrev:
Jag undrar om man kan använda en Canon 430 EZ, d v s EOS-1:ans blixt till 5D. Jag vet att man inte får all automatik som finns tillgänglig i kameran, men om man fick allt blixten klarar av vore det OK. Om någon vet vore jag tacksam, för jag är nöjd med min gamla blixt, och använder inte blixt så mycket, så det är egentligen inte värt nära tretusen för en ny blixt om jag inte måste köpa den.

Hej.

Det funkar om du ställer tid/slutare manuellt, men ej med automatik.

Jag kör med en 10D och en 540 EZ och det funkar skapligt, även om jag visst skulle vilja ha en EX blixt. Det skulle underlätta en hel del. Framförallt alla de gånger man vill få till det direkt.

Fördelen med digitalt är ju att du, om det finns möjlighet till det vill säga, kan ta en bild och direkt se om exponeringen stämmer. Gör den inte det så kan du ju öka/minska blixtintensiteten till nästa bild och på så sätt prova dig fram.

Lycka till!

/Henrik

Tack för alla snabba svar! Det får nog bli en dedicerad blixt ändå. Den vanliga TTL:en funkar bra, men helt manuellt känns litet för basic.

ANNONS
Götaplatsens Foto