Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Äldre Metz blixt med batteridrift

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack alla för era svar och input! Jag ska fortsätta med AA batterier som inte är laddbara med en bättre typ. Har också en Bärbar blixt från Falconetes MK-400BP men batteriet klarar bara ett fåtal blixtar annars gillar jag den. Kan man skrämma nytt liv i ett urladdat NI-MH 12V 3350mAh? Det vore bra då den är lätt att ställa blixtstyrkan med och när batteriet är friskt klarar många blixtar. Tyvärr är batteriet inte tillverkat längre men man ser ju folk som bygger om och sätter in nya moduler.

Som jag redan har påpekat, med tanke på att det här med batterierna går runt runt:

Visa bilaga 179029
Sedan nämns även P 50, men det är en annan sida emellan pga flerspråkig manual.

Uppenbarligen kroknar den väldigt snabbt, vilket inte låter korrekt, även om man förvisso kan ha olika förväntansbild:

Visa bilaga 179030

Notera att NiMh bara anges till 1200 mAh, vilket är ett skräpbatteri idag, plus att de inte självurladdar snabbt som de gjorde på den tiden blixten var ny. De flesta av mina är 2600 och de nämnda från IKEA är ju 2450, så de får i stort betraktas som likvärdiga i det avseendet. Jag har en uppsättning på 1000 mAh som kom ihop med en radio och de väger typ ingenting... Dock går det bra att köra mina blixtar på dem också, dvs inte ens med dessa vägrar de att fungera.

Det spekuleras i måtten, och nu vet jag inte hur det är med just IKEA:s, men min generella erfarenhet av NiMh med lite högre kapacitet är snarast att de brukar vara lite större än alkaliska. I och med det är det mest sannolika rimligen, om de inte får kontakt alls av fysiska skäl, att det är polerna som har mindre utstick, snarare än att batteriet i sig är mindre.
Jag ber om ursäkt om jag har tagit för mycket utrymme här på fora!

Tack alla för era svar och input! Jag ska fortsätta med AA batterier som inte är laddbara med en bättre typ. [...]
Om du absolut vill forsätta med din (förmodligen defekta) blixt så är mitt sista tips Litium-jon-batterier. De finns i AA-storlek hos till exempel Clas Ohlson, heter PaleBlue och de håller 1,5V samt kan laddas med en vanlig USB-laddare.

De ligger på 1,5V från fulladdat tills de stängs av. En reservation, eller kanske två: De är lite smådyra och jag vet inte hur bra de är på att lämna hög strömstyrka till laddningen. Det innebär att laddningen kan ta något längre tid än normalt.

Blir du inte nöjd med dem till blixten så fungerar de förstås finfint i alla möjliga apparater som vill ha 1,5V-batterier.

Men varför ge upp? Inget du har sagt kan vad jag förstår visa att blixten är kass. Tvärtom verkar den ju funka.

Jag skulle göra som jag föreslog lite löst och testa om det är batterierna eller laddaren det är fel på först. Jag frågar igen om du testat batterierna i nån annan mojäng? Det är det första jag skulle göra. Kanske laddas de helt enkelt inte som de ska. Då får du gå vidare och klura ut om det är laddaren eller batterierna det är fel på. T.ex. ladda dina batterier i kompisens laddare och se om det blir bättre. Testa andra uppladdningsbara laddade i annan laddare. Funkar det är du bombis på att blixten går att köra på uppladdningsbara, varför den nu inte skulle det när den funkar bra med vanliga batterier. Ladda de andra batterierna i din laddare. Går inte det nåt vidare, släng återvinn laddaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto