Annons

Äldre NIKON-objektiv vs AI(S)-obj

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Jo,
har skaffat på mig ett gäng fina, gamla NIKON-objektiv (50 F/1.4, 85 F2, 35 F2, 55 Micro etc)
och jag har också ett gäng äldre gluggar, någon märkt QF (eller nåt i den stilen, ett 200mm-objektiv),
men jag undrar - jag har hört att ENDAST objektiv
från 1979 funkar med mer moderna AF-kameror, använder manuella gluggar på min D1 (och även med adapter till min Canon EOS 1ds) och trivs utmärkt med det men har hört att man kan förstöra
fattningen/spegeln genom att använda äldre gluggar.
--
så mina frågor är:
Hur vet man att gluggen är från 1979 och framåt?
Vad skiljer, rent tekniskt, en äldre glugg från ett AI-S-objektiv?

allt gott från ett vårsoligt Blekinge,
/Christian
(vill också passa på att hylla alla de här äldre AIS-gluggarna. Skärpan är ju något helt enastående. Konstruktionen också. Har mycket svårt för dagens plastskräp, även om dagens objektiv, rent optiskt, säkert är bättre i många fall.)

tack tommi för konkret svar,
alla gluggar jag använder (analogt som digitalt)
har "kaninöron" och då förmodar jag att det är lugnt, att de ej kan förstöra någonting.
tack!

/C
(bara en fråga, under vilka år producerades AI och AI-s-gluggarna?, Nikon gör väl fortfarande manuella systemkameror, men tillverkas det några manuella objektiv numera? (tror inte det)

Nej, kaninöronen har inget med saken att göra.

Titta på de två översta bilderna på den här sidan:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfmount/lens2.htm

Om dina objektiv inte har urfräsningen av skörten som i bild 2 kan du sabba kameran om du monterar dem. Bild 1 är alltså icke AI och har en helt slät bajonett - dessa är ajabaja.

Nikon har fortfarande en del manuella objektiv i sortimentet. Dock inga kameror.

Men ett icke-AI kan mycket väl vara konverterat och gå att använda ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto