christianhylse
Aktiv medlem
Jo,
har skaffat på mig ett gäng fina, gamla NIKON-objektiv (50 F/1.4, 85 F2, 35 F2, 55 Micro etc)
och jag har också ett gäng äldre gluggar, någon märkt QF (eller nåt i den stilen, ett 200mm-objektiv),
men jag undrar - jag har hört att ENDAST objektiv
från 1979 funkar med mer moderna AF-kameror, använder manuella gluggar på min D1 (och även med adapter till min Canon EOS 1ds) och trivs utmärkt med det men har hört att man kan förstöra
fattningen/spegeln genom att använda äldre gluggar.
--
så mina frågor är:
Hur vet man att gluggen är från 1979 och framåt?
Vad skiljer, rent tekniskt, en äldre glugg från ett AI-S-objektiv?
allt gott från ett vårsoligt Blekinge,
/Christian
(vill också passa på att hylla alla de här äldre AIS-gluggarna. Skärpan är ju något helt enastående. Konstruktionen också. Har mycket svårt för dagens plastskräp, även om dagens objektiv, rent optiskt, säkert är bättre i många fall.)
har skaffat på mig ett gäng fina, gamla NIKON-objektiv (50 F/1.4, 85 F2, 35 F2, 55 Micro etc)
och jag har också ett gäng äldre gluggar, någon märkt QF (eller nåt i den stilen, ett 200mm-objektiv),
men jag undrar - jag har hört att ENDAST objektiv
från 1979 funkar med mer moderna AF-kameror, använder manuella gluggar på min D1 (och även med adapter till min Canon EOS 1ds) och trivs utmärkt med det men har hört att man kan förstöra
fattningen/spegeln genom att använda äldre gluggar.
--
så mina frågor är:
Hur vet man att gluggen är från 1979 och framåt?
Vad skiljer, rent tekniskt, en äldre glugg från ett AI-S-objektiv?
allt gott från ett vårsoligt Blekinge,
/Christian
(vill också passa på att hylla alla de här äldre AIS-gluggarna. Skärpan är ju något helt enastående. Konstruktionen också. Har mycket svårt för dagens plastskräp, även om dagens objektiv, rent optiskt, säkert är bättre i många fall.)