Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra DPI i PS CS3?

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Ska sälja en bild för första gången, och då har min köpare skrivit så här:

"Dom ska vara 100 dpi i skala 1:1 och bilderna kommer att vara ca 1000
x 1200 mm"

Hur ändrar jag dpi, samt vad innebär skala 1:1 i det här fallet? Tyvärr har jag bara tillgång till en jpg-bild efter ett datorhaveri. Den är just nu 4000 pixlar bred på längsta sidan. Går detta att fixa?

Nåt annat att tänka på? Har aldrig tryckt bilder själv nämligen.

Tack på förhand.

1200 mm ~= 47,24 tum
1000 mm ~= 39,37 tum

Bilden behöver alltså vara minst 4.724 x 3.937 pixlar för att uppfylla kravet. Mitt tips är att interpolera upp bilden i ett bildbehandlingsprogram och lägga på en svag uppskärpning innan du skickar den till tryck.

Färghantering är ett stort område som någon här säkert kan hjälpa dig med.

1200 mm ~= 47,24 tum
1000 mm ~= 39,37 tum

Bilden behöver alltså vara minst 4.724 x 3.937 pixlar för att uppfylla kravet. Mitt tips är att interpolera upp bilden i ett bildbehandlingsprogram och lägga på en svag uppskärpning innan du skickar den till tryck.

Färghantering är ett stort område som någon här säkert kan hjälpa dig med.
Tack för snabbt svar! Interpolera upp den till dessa storlekar blir inget problem, värre med DPI då. Vet att man kan ställa in det direkt i Camera raw om jag inte minns fel.

Är högpassfiltret det bästa sättet att skärpa upp?

ANNONS
Götaplatsens Foto