ThomasM
Aktiv medlem
Hade en köprådstråd ute förut angående systemkamera men då jag avskrivit systemkamera så söker jag nu efter en riktigt bra kompaktkamera. Har idag en Olympus C5050-Z men vill ha något som kan lite mer.
Det jag inte gillar med Olympusen är 3x optisk zoom som jag tycker är en begränsning, även bristen på vidvinkel vid zoom gör att vyer inte blir så bra. Inte helt hundra nöjd med makroresultaten samt att jag börjat störa mig en hel del på bruset i bilderna, vybilder i naturen t ex ger en hel del brus trots dagsljus och låga isotal.
Det har givetvis tagits en mängd bilder som jag är nöjd med så kameran är inte dålig, är kanske mer att vi inte är på riktigt samma nivå längre.
Jag gillar att fota natur och djur, har bland annat en hund som väldigt ofta hamnar framför linsen. Vad gäller natur så gillas, förutom dagfoton, även skymning och gryning med allt vad det innebär. Lek med bländare och sluttider kan ge riktigt trevliga bilder.
Arkitektur är ett annat område som är kul att fota, gammalt som nytt. Sen ska det även fungera till vardagliga bilder både inom- och utomhus förstås. Makro är ett område som även det kommer att utforskas mera, dock inte en prio i början.
Kraven jag har är mao bra vidvinkel samt bra zoom, behöver inte vara 40x zoom men hyffsad iaf. RAW ska stödjas samt att jag vill ha vinklingsbar skärm. Vill gärna kunna leka med skärpedjup också.
Har kollat runt lite och de flesta kameror har ungefär F2,8-F5,6 medans min gamle har F1,8-F2,6 om jag inte minns helt fel. Just det här känner jag mig osäker på, vad betyder det i praktiken? Är de nya inte lika ljusstarka och tappar lite i mörker jämfört med gammeln eller är jag helt ute och cyklar?
De modeller jag kikat på är följande:
Nikon CoolPix P7100 - 3 990 kr
Bildsensor storlek: 1/1,7''
Upplösning bildsensor: 10 100 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 3648 x 2736
Kompressionsstandard: JPEG, RAW
Objektiv: Motsvarande 28-200mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8–5,6
Optisk zoom: 7,1x
Panasonic Lumix DMC-FZ150 - 4 490 kr
Bildsensor storlek: 1/2,3 High Sensitivity CMOS
Upplösning bildsensor: 12 100 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 4000 x 3000
Kompressionsstandard: JPEG , RAW
Objektiv: Motsvarande 25-600mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-5,2
Optisk zoom: 24x
Fujifilm X-S1 - 6 790 kr
Bildsensor storlek: 2/3 EXR-CMOS
Upplösning bildsensor: 12 000 000 pixlar
Kompressionsstandar: JPEG, RAW
Objektiv: Motsvarande 24-640mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: F2.8 - F5.6
Optisk zoom: 26x
Canon PowerShot G12 - 4 790 kr
Bildsensor storlek: 1/1,7" High Sensitivity CCD
Upplösning bildsensor: 10 000 000 pixlar
Objektiv: Motsvarande 28-140 mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-4,5
Optisk zoom: 5x
Canon G1 X - 6 990 kr
Bildsensor storlek: 1,5 CMOS (18,7 x 14 mm)
Upplösning bildsensor: 14 300 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 4352 x 3264
Objektiv: Motsvarande 28-112 mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-5,8
Optisk zoom: 4x
Alla verkar ha möjlighet till fjärrstyrning antingen trådad eller trådlös, möjlighet att använda filter via antingen konverteringsring eller inbyggda gängorna samt att alla har nån form av bildstabilisator vilket känns positivt så är ingen sån funktion som är avgörande.
Ska jag vara ärlig så säger mig objektiv-infon ingenting, har för dålig kläm på det.
Men rent spontant så är jag tveksam till om X-S1 är värd pengarna då den är ganska dyr i sammanhanget. Priset är inte vad som styr köpet men ett högre pris ska ge en bättre kamera.
G1 X är väl den som på pappret verkar mest kompetent, är väl den enda som har möjlighet till motljusskydd och macrolite av dessa modeller. En lite mer avancerad bildstabilisator osv. Det som gör mig tveksam är den lite nödtorftiga zoomen, 4x är inte så stor skillnad mot 3x som jag har idag vilket känns som en deal breaker.
Så vad säger den samlade expertisen, vilket kamera tror ni passar mig bäst av ovanstående eller finns det alternativ jag missat?
Tack på förhand! )
Mvh
Thomas
Det jag inte gillar med Olympusen är 3x optisk zoom som jag tycker är en begränsning, även bristen på vidvinkel vid zoom gör att vyer inte blir så bra. Inte helt hundra nöjd med makroresultaten samt att jag börjat störa mig en hel del på bruset i bilderna, vybilder i naturen t ex ger en hel del brus trots dagsljus och låga isotal.
Det har givetvis tagits en mängd bilder som jag är nöjd med så kameran är inte dålig, är kanske mer att vi inte är på riktigt samma nivå längre.
Jag gillar att fota natur och djur, har bland annat en hund som väldigt ofta hamnar framför linsen. Vad gäller natur så gillas, förutom dagfoton, även skymning och gryning med allt vad det innebär. Lek med bländare och sluttider kan ge riktigt trevliga bilder.
Arkitektur är ett annat område som är kul att fota, gammalt som nytt. Sen ska det även fungera till vardagliga bilder både inom- och utomhus förstås. Makro är ett område som även det kommer att utforskas mera, dock inte en prio i början.
Kraven jag har är mao bra vidvinkel samt bra zoom, behöver inte vara 40x zoom men hyffsad iaf. RAW ska stödjas samt att jag vill ha vinklingsbar skärm. Vill gärna kunna leka med skärpedjup också.
Har kollat runt lite och de flesta kameror har ungefär F2,8-F5,6 medans min gamle har F1,8-F2,6 om jag inte minns helt fel. Just det här känner jag mig osäker på, vad betyder det i praktiken? Är de nya inte lika ljusstarka och tappar lite i mörker jämfört med gammeln eller är jag helt ute och cyklar?
De modeller jag kikat på är följande:
Nikon CoolPix P7100 - 3 990 kr
Bildsensor storlek: 1/1,7''
Upplösning bildsensor: 10 100 000 pixlar
Objektiv: Motsvarande 28-200mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8–5,6
Optisk zoom: 7,1x
Panasonic Lumix DMC-FZ150 - 4 490 kr
Bildsensor storlek: 1/2,3 High Sensitivity CMOS
Upplösning bildsensor: 12 100 000 pixlar
Kompressionsstandard: JPEG , RAW
Objektiv: Motsvarande 25-600mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-5,2
Optisk zoom: 24x
Fujifilm X-S1 - 6 790 kr
Bildsensor storlek: 2/3 EXR-CMOS
Upplösning bildsensor: 12 000 000 pixlar
Kompressionsstandar: JPEG, RAW
Objektiv: Motsvarande 24-640mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: F2.8 - F5.6
Optisk zoom: 26x
Canon PowerShot G12 - 4 790 kr
Bildsensor storlek: 1/1,7" High Sensitivity CCD
Upplösning bildsensor: 10 000 000 pixlar
Objektiv: Motsvarande 28-140 mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-4,5
Optisk zoom: 5x
Canon G1 X - 6 990 kr
Bildsensor storlek: 1,5 CMOS (18,7 x 14 mm)
Upplösning bildsensor: 14 300 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv): 4352 x 3264
Objektiv: Motsvarande 28-112 mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik: 2,8-5,8
Optisk zoom: 4x
Alla verkar ha möjlighet till fjärrstyrning antingen trådad eller trådlös, möjlighet att använda filter via antingen konverteringsring eller inbyggda gängorna samt att alla har nån form av bildstabilisator vilket känns positivt så är ingen sån funktion som är avgörande.
Ska jag vara ärlig så säger mig objektiv-infon ingenting, har för dålig kläm på det.
Men rent spontant så är jag tveksam till om X-S1 är värd pengarna då den är ganska dyr i sammanhanget. Priset är inte vad som styr köpet men ett högre pris ska ge en bättre kamera.
G1 X är väl den som på pappret verkar mest kompetent, är väl den enda som har möjlighet till motljusskydd och macrolite av dessa modeller. En lite mer avancerad bildstabilisator osv. Det som gör mig tveksam är den lite nödtorftiga zoomen, 4x är inte så stor skillnad mot 3x som jag har idag vilket känns som en deal breaker.
Så vad säger den samlade expertisen, vilket kamera tror ni passar mig bäst av ovanstående eller finns det alternativ jag missat?
Tack på förhand! )
Mvh
Thomas