Annons

Ändra exponering under filmning, bra eller dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

axelbophoto

Medlem
Jag var häromdagen med och sände några hockeymatcher på nätet. Vi använde oss av två kameror som var tänkta att matcha varandra i ljusförhållande m.m. Vitbalansen ställdes in och kameraoperatörerna försäkrade att exponeringarna var desamma (vet inte om de ställde in iris m.m. men det hör inte hit ändå..) Filmarna envisades med att ändra exponeringarna individuellt under sändningens gång vilket enligt mig gav ett halvbra resultat då bilderna från kamerorna inte såg lika dana ut.

Ska man hålla på att ändra exponering under filmning med multipla kameror, finns det någon fördel med detta? Självklart ska man anpassa inställningarna efter ljuset, men det förändras ju inte i en inomhushall under en match så varför inte bara ställa in det innan matchen?

Vore skönt att få höra någon annans åsikt om detta så jag vet om det är värt att bråka med filmarna nästa gång..
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag gissar att bästa sättet i en hockeyhall är att hålla samma exponering rakt igenom. Så gör många stillbildsfotografer.

Fotboll utomhus däremot, där kanske halva planen är fullt solbelyst och andra halvan i skugga så ser man ju på tv hur de ställer om exponeringen allteftersom de följer spelet.

Petter.,.
 
ANNONS