Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en bildstöld/faktureringsfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)
Alldeles självklart får gosa skydda sin kanelbullebild, för mig spelar det inte någon större roll hur absurda medlen än kan vara. Själv skulle jag aldrig komma på idén att norpa den, främst för att jag hellre tar en mycket bättre själv, vad nu bättre skulle kunna betyda i sammanhanget. Det är knepigt med värdeomdömen, vi har ju så olika ramar.

Men jag och min fru fick oss i alla fall ett gott skratt, och det ska Göran ha tack för, liksom för den eleganta benämningen snäcka (caracol), som ju också används på svenska. Jag hade bara inte reflekterat över den förr, så nu slipper jag kalla den f***a, som ju är vad bollo betyder på Kuba. Att dessutom templar betyder kn***a där var kanske orsak till att vi skrattade så gott.

Så det är bara att hålla med: "un mordisco de este bollo es un momento de puro placer. Una forma popular de comerlo es templado"
http://www.pastelito-sueco.com/caracolas.html

Los falsos amigos del castellano nunca me acaban de sorprender.
 
Själv skulle jag aldrig komma på idén att norpa den, främst för att jag hellre tar en mycket bättre själv,

Kan erkänna att jag nog också skulle göra det bättre idag än för 8 år sedan när jag precis köpt min EOS 400D och knappt ens visste vad pp var. Bakar regelbundet, och njuter var gång.
... liksom för den eleganta benämningen snäcka (caracol), som ju också används på svenska. Jag hade bara inte reflekterat över den förr, så nu slipper jag kalla den f***a, som ju är vad bollo betyder på Kuba. Att dessutom templar betyder kn***a där var kanske orsak till att vi skrattade så gott.
Jajajaja! Den var bra! En annan "false friend" som min spanska fru och jag båda gillar är engelskans "constipated" vs spanskans "constipado".
Tror f.ö. att benämningen "rollo" eller "rollito" är mer vanlig här i Spanien då caracola var något jag själv översatte till just pga svenskans kanelsnäcka...
 
Det finns en växande medvetenhet om att det inte är ok, sen att folk väljer att bryta mot lagen ändå är en annan femma. Ingen tror att tanka piratebay-filmer är lagligt längre vilket var en vanlig åsikt för 10 år sedan.

Har du någon källa till dina påståenden?
 
Har du någon källa till dina påståenden?

Ja. Mig själv. Har nämligen ögon och öron öppna och är gammal nog för att ha varit i branschen när fildelningen började. I början pratades om en "gråzon", att det faktiskt kanske var lagligt ändå. Det är utrett nu.
 
Sant, jag har endast ödmjukhet inför det faktum att jag inte kan förklara världen utifrån betraktelser av min bakgata.

Vad är ditt problem då eftersom du ifrågasatte mig eller det som jag trodde var allmän kunskap? Mitt påstående bygger på en konkret observation.
 
Ironi i forum är svårt, och flera inlägg på slutet går ut på att ironisera över ämnet. Försök föra tråden framåt utan att göra billiga poänger!!!

/Mod
 
Bildens unikhet är inte det som påverkar upphovsrätten och NASA skänker alltid bort bilderna så det var inget vidare exempel, utan faktiskt ett exempel på motsatsen, det är vad som är bestämt om bilden som gäller och inte dess unikhet.

Men jag hävdar fortfarande inte att en bilds unikhet skulle påverka upphovsrätten på något vis!

Det jag pratar om är att ju mer unik en bild är, desto mindre kan den som använder den hävda att hen trodde att den »bara var att använda«. Ungefär som när man använder Clipart-verktyget i Word. Och omvänt: Ju mer generell en bild är, desto mer tror jag att folk känner att »en sådan bild finns det tusentals av; jag väljer att använda den här väldigt anonyma bilden«, utan att skänka en tanke på att det finns en fotograf i Spanien som skickar fakturor för tilltaget.

Det förstnämnda, vilket var det jag råkade ut för när någon kopierade min video på YouTube, finns det inget försvar för. Det ska beivras. Det sistnämnda, när någon letar efter en bild på ett dörrhandtag för att använda i sin blogg och hittar en sådan, är också juridiskt fel – men jag har större förståelse där.

Men: Om nu någon skulle ta den där anonyma dörrhandtagsbilden och publicera den som sin egen, kanske rentav sälja den. Ja, då har personen också trätt över min gräns för vad som är okej. Det är inget som går att förklara med något annat än att personen har ont uppsåt. Då spelar det ingen roll hur många bilder på dörrhandtag det finns.

(Och ja, jag vet att NASA låter folk använda sina bilder (nästan) fritt; det var därför jag skrev det. Poängen med bildexemplet var att ingen kan hävda att den var allmän och generell, med tanke på att det bara kan finnas en upphovsman.)


Fel igen: TS verkar beaktar visst vem och varför enligt hans inlägg ovan eller har du information som inte står i tråden?

Det enda jag har hört av TS som är konkret i frågan är att han tänker skicka fakturor. Han verkar ha bestämt sig för att inte kräva lika mycket i pengar från den som tjänar multum på sin verksamhet som den som bara bloggar lite sparsamt, men alla kommer att höra av honom.


Åsikt får du gärna ha, det kan vara kul att diskutera, men skriv dem inte i form av "så här är det".

Om jag presenterar något som fakta och det inte är det, rätta det då i så fall. Annars har jag skrivit rätt mycket som är mina åsikter om hur jag hade agerat; blanda inte ihop det med att jag menar att »så här är det«.


/ Kiwi
 
För att din analogi ska fungera så måste det vara en kopia.

Fast jag var inte ute just efter att göra en poäng kring kopiering (då hade jag hållit med dig).

Min poäng är att det är jag som bestämmer vad som är rätt av mig att trampa på andra och gå över lagen när det passar mig - och att "brottsoffret" inte skall ha någon talan i fallet (fotoägare, bilägare, etc). Det är jag som bestämmer vad vilka öveträdelser som är OK, eller inte - inte du som ägare/offer.
 
Intressant! Det är nog första fallet, gissar jag. Jag tvivlar dock på att det kommer att bli ett domslut. Parterna kommer att göra upp i godo och i hemlighet.

Tror att din gissning kommer att stämma väl (blir oftast för dyra rättsliga kostnader för bägge parter om det drar ut lång tid).
 
Småbarnsmamman ska förstås inte heller behöva betala fortkörningsböter eller skattetillägget när hon deklarerade fel.

Om facebook, bilderna man länkar/delar mellan användare på facebook är inte bildstöld.

Om någon kör för fort oavsiktligt eller inte spelar noll roll när polisen står där med radarn. Om denne person dessutom snor en cykel för att sälja för att tjäna pengar eller bara för att komma hem...ska det spela roll?

Ju, fler barn småbarnsmamman har klämt fram - ju mer bötesrabatt skall hon ha. Egentligen borde man efter tillräckligt många barn få "frikort" och imunnitet emot många brott. Det är taskigt annars.
 
ANNONS