Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tell

Aktiv medlem
Snälla snälla d3000-hus med EVF o focus peaking! O så gärna en lika fulländad sensor som i D800an (fast megapixlarna är inte så viktiga). Dåå blir jag nog nöjd :D
 

phool

Aktiv medlem
Tror att det kommer att sitta samma sensor i den som Sonys nya A99? På 24mp. Resten av dina önskningar tror jag inte på direkt :) varken EVF eller ett minihus, det vore inte likt Nikon.
 

matti

Aktiv medlem
Ytterligare en kamera som smiskar Mark III ;) ;) ;P

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
 

phool

Aktiv medlem
Ytterligare en kamera som smiskar Mark III ;) ;) ;P

Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
Att smiska nya mark III är lika omöjligt som att försöka bre kall äkta smör på vitt mjukt bröd, det går bara inte. Men det är roligt att det kommer lärjungar och undersåtar till den brutala 5DIII ;-)
 

Tell

Aktiv medlem
Tror att det kommer att sitta samma sensor i den som Sonys nya A99? På 24mp. Resten av dina önskningar tror jag inte på direkt :) varken EVF eller ett minihus, det vore inte likt Nikon.
Det tror inte jag heller, men man kan ju alltid önska. :p ett något större D7000-hus med typ 95%ig OVF är dock inte helt otroligt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Att smiska nya mark III är lika omöjligt som att försöka bre kall äkta smör på vitt mjukt bröd, det går bara inte. Men det är roligt att det kommer lärjungar och undersåtar till den brutala 5DIII ;-)
Ja 5DIII är ju så långt efter att det är helt omöjligt att nå att smiska den om man har en D600 eller D800. Själv har jag fortfarande en D700 och den är bara snäppet före (porträtt fotograferar jag inte alls och bortser helt från den kategorin) 5DIII när det gäller foto, så jag når att smiska den. :)

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/795|0/(brand)/Canon/(appareil2)/792|0/(brand2)/Nikon/(appareil3)/441|0/(brand3)/Nikon

/Karl
 

phool

Aktiv medlem
Ja 5DIII är ju så långt efter att det är helt omöjligt att nå att smiska den om man har en D600 eller D800. Själv har jag fortfarande en D700 och den är bara snäppet före (porträtt fotograferar jag inte alls och bortser helt från den kategorin) 5DIII när det gäller foto, så jag når att smiska den. :)

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/795|0/(brand)/Canon/(appareil2)/792|0/(brand2)/Nikon/(appareil3)/441|0/(brand3)/Nikon

/Karl
Åh dxo =) jag har också haft en D700. Dom där siffrorna betyder mycket när man jämnför filerna från D700:an jag hade och min nuvarande kamera ;-) Men denna tråd ska vi inte förstöra med att diskutera hur värdelösa Nikon är att dom inte ens kan göra egna sensorer utan måste förlita sig på Sony. Vi ska inte diskutera att både Sony och Nikon mutar Dxo med att sätta lite högre poäng till deras kameror då ingen kan ifrågsätta Dxo:s skämt betygstruktur och jokerpoängsättning. Vi ska inte diskutera att pengar styr allt i världen och att dxo inte är ett dugg speciella så att dom inte skulle gå att köpa, 99% av världens befolkning vet inte vad dxo är för nåt. Kanske Canon börjar muta dom nån dag också? Den som lever får se =) Själv tittar jag på hur filer ser ut i verkligheten. Nu diskuterar vi Nikon D600 som vi hoppas kommer att bli verklighet! För personligen så tror jag att Sony D600 kommer bli nåt i hästväg.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
D600

Efterlängtad kamera för oss som tycker att D800 36mp är för mycket, tror att D600 16mp eller 24mp blir alldeles lagom/perfekt. Jag har inte sett några BILDER/FOTON som visar att D800 ger bättre kvalitet en Canon MK III, alla jävla staplar å diagram från tester visar INTE det man ser med ögonen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Åh dxo =) jag har också haft en D700. Dom där siffrorna betyder mycket när man jämnför filerna från D700:an jag hade och min nuvarande kamera ;-) Men denna tråd ska vi inte förstöra med att diskutera hur värdelösa Nikon är att dom inte ens kan göra egna sensorer utan måste förlita sig på Sony. Vi ska inte diskutera att både Sony och Nikon mutar Dxo med att sätta lite högre poäng till deras kameror då ingen kan ifrågsätta Dxo:s skämt betygstruktur och jokerpoängsättning. Vi ska inte diskutera att pengar styr allt i världen och att dxo inte är ett dugg speciella så att dom inte skulle gå att köpa, 99% av världens befolkning vet inte vad dxo är för nåt. Kanske Canon börjar muta dom nån dag också? Den som lever får se =) Själv tittar jag på hur filer ser ut i verkligheten. Nu diskuterar vi Nikon D600 som vi hoppas kommer att bli verklighet! För personligen så tror jag att Sony D600 kommer bli nåt i hästväg.
Phool du har mitt medlidande, din otålighet fick ett högt pris denna gången. :)

Nikon har slutat med en tvåårings otålighet och envisa "kan själv" och gör således allt för att skapa den bästa slutprodukten istället.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Efterlängtad kamera för oss som tycker att D800 36mp är för mycket, tror att D600 16mp eller 24mp blir alldeles lagom/perfekt. Jag har inte sett några BILDER/FOTON som visar att D800 ger bättre kvalitet en Canon MK III, alla jävla staplar å diagram från tester visar INTE det man ser med ögonen.
Vilka staplar och diagram har visat annat än det man ser med ögonen.

/Karl
 

mapem

Aktiv medlem
DxO mutade eller inte (inte, tror jag), man kan ändå se D800:s högre upplösning i bilder som finns på nätet. Men bara vid så extrema förstoringar att det i praktiken knappat betyder något i de flesta fall.

Medan kameror smiskas hit och dit är jag ute och plåtar lite med min Canon 40D. Och, hör och häpna, det går fortfarande att fotografera med den. Och ibland blir det riktigt bra till och med, trots skit bakom sökaren.
 

phool

Aktiv medlem
Vilka staplar och diagram har visat annat än det man ser med ögonen.

/Karl
Karl, jag ska göra det väldigt väldigt enkelt för dig. Det bästa är att alltid vara ärlig mot sig själv och andra... Länken du postade med dxo:s tester. Kolla igenom measurements och titta på snr, alltså isoprestandan mellan 5DIII och D700, i den tabellen så syns det tydligt att 5DIII presterar bättre än D700 på precis alla isotal. MEN dxo har valt att sätta en HÖGRE slutpoäng på D700 gällande iso. Ett sånt mysterium är för mig helt obegriplig, jag kan bara tänka mig två alternativ.
1. Dxo testarna är helt hjärndöda.
2. Dom är mutade.
Ingen i världen kan förklara varför poängsysstemet är som den är i dxo. Sist men inte minst, jag har ganska mycket erfarenhet av D700, vet inte om du bor schweiz eller falun =) Men vi kan träffas och göra ett test nån dag på många olika motiv. Kanske då får du veta att D700 och 5D3 inte ens ska ligga nära varandra gällande ett "overall score" om dxo hade varit en pålitlig testare. Men helt allvarligt så vill jag inte förstöra denna tråd. D600 kan bli en riktigt bra kamera och det är väl den som ska diskuteras. Vill du göra ett test så får du gärna pm:a mig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Karl, jag ska göra det väldigt väldigt enkelt för dig. Det bästa är att alltid vara ärlig mot sig själv och andra... Länken du postade med dxo:s tester. Kolla igenom measurements och titta på snr, alltså isoprestandan mellan 5DIII och D700, i den tabellen så syns det tydligt att 5DIII presterar bättre än D700 på precis alla isotal. MEN dxo har valt att sätta en HÖGRE slutpoäng på D700 gällande iso. Ett sånt mysterium är för mig helt obegriplig, jag kan bara tänka mig två alternativ.
1. Dxo testarna är helt hjärndöda.
2. Dom är mutade.
Ingen i världen kan förklara varför poängsysstemet är som den är i dxo. Sist men inte minst, jag har ganska mycket erfarenhet av D700, vet inte om du bor schweiz eller falun =) Men vi kan träffas och göra ett test nån dag på många olika motiv. Kanske då får du veta att D700 och 5D3 inte ens ska ligga nära varandra gällande ett "overall score" om dxo hade varit en pålitlig testare. Men helt allvarligt så vill jag inte förstöra denna tråd. D600 kan bli en riktigt bra kamera och det är väl den som ska diskuteras. Vill du göra ett test så får du gärna pm:a mig.
Om du nu inte kan läsa diagramen som helhet, titta då på exemplen så får du se att D800 klarar sig bättre vid höga ISO. Nu är vi i helt fel tråd och skriver vi kan gärna fortsätta i D800 vs 5Dmk3-tråden där det just nu jämförs en bild i ISO25600.

/Karl
 

Pupillen

Aktiv medlem
Karl, jag ska göra det väldigt väldigt enkelt för dig. Det bästa är att alltid vara ärlig mot sig själv och andra... Länken du postade med dxo:s tester. Kolla igenom measurements och titta på snr, alltså isoprestandan mellan 5DIII och D700, i den tabellen så syns det tydligt att 5DIII presterar bättre än D700 på precis alla isotal. MEN dxo har valt att sätta en HÖGRE slutpoäng på D700 gällande iso. Ett sånt mysterium är för mig helt obegriplig, jag kan bara tänka mig två alternativ.
1. Dxo testarna är helt hjärndöda.
2. Dom är mutade.
Det beror på att ”sports”-värdet under ”scores” enligt DxO:s regler är det lägsta ISO-tal som klarar 30 dB i SNR, 9 Ev i DR eller 18 bits i color sentitivity. I fallet 5D3 är det color sensitivity-ISO som är lägst och för D700 och D800 är det SNR-ISO.

Metoden att redovisa det lägsta av tre värden och strunta i de två andra är förvisso så primitiv att man häpnar (och i mitt tycke under DxO:s värdighet, en algoritm för att beräkna ett viktat medelvärde av de tre ISO-talen hade inte tagit fem minuter att göra:)) men spelregeln ifråga är lika för alla och inte riktad mot Canon.

Observera att man på sätt och vis kan säga att Canon i just detta fall råkade ”drabbas” av de stelbenta spelreglerna eftersom de tvingades ståta med sitt låga CS-värde i ”sports” men man kan lika gärna vända på det och få det till att Nikon ”drabbas” för att de inte får skryta med sitt höga CS-värde (både D700 och D800 klarar ju av mer än 18 bits vid det ISO-tal som redovisas i ”sports”).
 

WeeBee

Aktiv medlem
Snälla snälla d3000-hus med EVF o focus peaking! O så gärna en lika fulländad sensor som i D800an (fast megapixlarna är inte så viktiga). Dåå blir jag nog nöjd :D
Okay.... Och hur tänkte du liksom peta in FF sensor, FF spegel och FF prisma i ett D3000-hus? =p

Det vore ju logiskt om man faktiskt släppte en ny konsumentvänlig FF-kamera med tanke på hur D800 lämnade kvar icke-proffsen hos D700.

Logiskt vore det också om Nikon kunde lära sig i vilken ordning de numrerade sina kameror.... Det skulle liksom finnas plats för D750!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS