Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en telezoomtråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne76

Medlem
Jag ska köpa en telezoom och jag står i valet och kvalet vad jag ska välja och hoppas ni kan hjälpa till.

Det jag kikat på är:

Canon EF 70-200 4L
Tamron AF 70-200 2,8 DI IF Macro
Sigma 70-200 F2,8 II APO EX HSM

Har även kikat på lite begagnat men vill helst köpa nytt.

Har en Canon EF 17-55 2,8 IS USM som normal och är supernöjd med den.

Huset är ett 550D

Vad rekommenderar ni?

Tamronet är intressant men det skall ha vissa problem med AF samt låta en hel del.

Sigman vet jag inte så mycket om.

Canon objektivet är ju bra och ett ganska säkert kort men det ligger ju på F4, vill helst ha 2,8 men det är för dyrt i Canon.

Tacksam för hjälp.

Har du provat objektiven? Om inte rekommenderar jag att du tar med din kamera och besöker butik (om möjlighet finnes) och jämför lite. Känna, klämma och knäppa lite bilder.

Det är svårt att säga vad du kommer bli mest nöjd med, klarar du dig utan problem med f/4 tror jag att Canons är bästa alternativet.

Jag har inte provat objektiven ännu. Det är lite begränsat med butiker i min närhet.

Jag har läst recensioner på nätet osv. Vore kul och höra vad ägarna till dom här objektiven på Fotosidan har att säga. Måste finnas fler som har valt mellan dessa objektiv.

Tack för ditt svar.

Om du berättar lite mer om vad du fotar så är det nog lättare att komma med något eftersom objektiven har olika fördelar och nackdelar.

Det har du nog rätt i, det blir nog betydligt lättare.

Jag har tänkt att använda objektivet till djurfoto + lite sport samt lite tajta porträtt. En snabb AF vill jag ha. Den är jag mest tveksam på med Tamron objektivet.

Senast ändrad:
Ja jag har tittat lite på Cyberphotos recension tidigare. Jag börjar dock tveka mer och mer på att köpa ett objektiv utan stabilisering.

Kanske får lägga lite mer pengar än vad jag tänkt =)

Canon 70-200

Hej
har själv funderat mkt kring 70-200 och olika alternativt. Prövade Canon ef 70-200 f/4 och var mkt nöjd med mina bilder, även prövat Canon 70-200 f/2,8 is men tyckte inte att objektivet imponerade så mkt. Slutade sedemera med Canon ef 70-200 f/2,8 is II. Ett objektiv som jag är otroligt nöjd med... Nackdelen jämfört med Canons f/4 är vikten (och priset). F/4 är otroligt smidiga och bildkvaliteten på den jag använt var riktigt bra.

Har ingen erfarenhet av de andra objektiven.

Mvh John

ANNONS
Götaplatsens Foto