Annons

Ännu en tråd om att skapa sin egen fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Har planerat en liten fotobok men det är ju en djungel bland alla som trycker. Först och främst skulle jag vilja se ett provtryck på 1-3 bilder först innan jag trycker en hel bok. Känns riktigt segt om man trycker boken och så blir man missnöjd med hur några bilder blev i tryck, som enkelt kan åtgärdas i Lightroom t ex.

Men informationen är kass hos Cewe med fler om provtryck så gissar på att det inte är möjligt. Så då behöver jag helt enkelt beställa ett tryck på vanlig A5 eller liknande på dom bilder jag vill provtrycka först...?

Finns det ingen som har möjlighet till provtryck? Tar gärna emot tips om bra ställen som ni provat förutom t ex Cewe som är så känt.

Sen vad ska man ha för upplägg när det gäller hur man sätter ihop bilderna? Denna boken tänkte jag mer ge till min Morsa och nära bekanta bara. Så har inget projekt utan tänkte ta med dom bilder jag tagit igenom åren som jag är nöjd med. Det är ju en salig blandning av gatufoton, landskap, djur till makro.

Ska jag dela uppå boken i olika delar med gatufotona i en del t ex och makro i en annan? Jag vill ju ändå att det ska se okej ut..

Blurp rekommenderar jag. Kör ut det på en prooferskrivare innan så ser du ungefär hur det kommer se ut

Blurp rekommenderar jag. Kör ut det på en prooferskrivare innan så ser du ungefär hur det kommer se ut

Har inte tillgång till någon skrivare tyvärr. Det som gör att jag gärna vill se ett provtryck är att vissa av mina bilder är verkligen beroende av att dom blir bra i tryck. Då jag jobbat med sol/skugga i dom. T ex denna.

Den kommer ju se illa ut om den inte blir perfekt i tryck med skugga osv. (nu kanske ni tycker den är usel ändå, men det är inte det jag frågar efter). jag vill ju att den ska bli så som jag vill se den hur skugga/ljus i mina ögon ska vara.

Sen litar jag inte helt på att min skärm är bra kalibrerad...

Bilagor

• DSCF2822-2.jpg
    2.7 MB · Visningar: 34
Har inte tillgång till någon skrivare tyvärr. Det som gör att jag gärna vill se ett provtryck är att vissa av mina bilder är verkligen beroende av att dom blir bra i tryck. Då jag jobbat med sol/skugga i dom. T ex denna.

Den kommer ju se illa ut om den inte blir perfekt i tryck med skugga osv. (nu kanske ni tycker den är usel ändå, men det är inte det jag frågar efter). jag vill ju att den ska bli så som jag vill se den hur skugga/ljus i mina ögon ska vara.

Sen litar jag inte helt på att min skärm är bra kalibrerad...
Du behöver inte ha en egen kontakta något ställe som har en prooferskrivare. Tryckeri, retuchbyrå, reklambyrå tex?

ANNONS
Götaplatsens Foto