Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen! Canon 135 2L

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Måste bara säga att jag älskar mitt senaste köp, 135 2L. Vilket objektiv! Snabb och skarpt som tusan. Tack Magnus Fröderberg för svar på alla frågor om det. Du hade rätt, det är så j***a bra.
Perfekt till gatufotografering i porträttform. Bilder från köpenhamn kommer förhoppningsvis senare idag.
Nu måste jag bara få min älskade 85 1.8 såld för ekonomin tillåter inte båda.

Hälsningar från en glad Andreas *som ett barn på julafton*

huff ja det är nog säkerligen en flott pryl i bagen;)

Jag hade nog ägt en också om det inte var så att jag prioriterade andra b,vidder,,
Försöker och försöker att hitta ett hål att stoppa den i = Ersätta en befitlig med denna legendariska lins;)

Mvh Niclas, som optimaliserar så att det spränger i tinningen;)

Härligt krispiga bilder utan direkt bearbetning!!
MKTMKT fina bilder föresten!
**

Visst blir man sugen på en EF135 2L, huff huff men det har jag väl å andra sidan varit länge;)

Kanske blir det en prioritering lite senare;)

Mvh Niclas,

Hej Anders :)

Du skulle inte kunna tänka dig lägga upp en bild med 85/1,8 @ 1,8 med ungerfär samma utsnitt? Jag är väldigt sugen på den optiken och det skulle vara bra att se oskärpa i bakgrund när man fyller bilden med ansiktet lite drygt, ungerfär som på testbilden med mannen, kanske lite närmare.....
Bara om du känner för det. MVH, Niclas

Tack Anders :)

Ser precis så bra ut som jag hade hoppats på. Snygg bild för övrigt, sv-v porträtt på parkbänk. Och perfekt oskärpa :)

Grattís till ett kompromisslöst objektiv (vad avser prestanda i alla fall), sanslöst skarp med möjlighet till kort skärpejup och fantastiskt snygg oskärpa, närgränsen är grym, speciellt med en 1,4 konverter.

Jag själv njuter av att använda det så ofta jag kan.

Mitt tips: Sälj inte 85:an, den är grym den också. (Ät gröt i en månad istället, så har du råd att behålla den)

Lycka till med "Il Objektivo Gigante"

Jonas

Det är redan sålt till en herre här på fotosidan. Tog inte lång tid... Hade gärna behållt det men plånboken vill det inte och jag har bestämt mig för en lätt och smidig line av objektiv. Ska någon gång äga ett 85 1.2 men det får bli ett senare projekt. In the meantime klarar jag mig med vidvinkel, 50 1.8 och 135 2 L.
Hade jag haft råd skulle jag komplettera med 85 1.2 och 300 4L IS.

Välkommen i 135/2-klubben, en klubb för vekliga finsmakare! :)

Jag måste säga att objektivet är overkligt skarpt på största bländare. 85/1,8 är riktigt bra, men 135/2 har en kusligt krispig skärpa.

Hoppas att det blir många nya fina bilder!

Ja visst är det ett ljuvligt objektiv. Och den dag man har råd med en 1Ds kommer 135 mm få en renässans, nu använder jag den ganska sällan.

Kul info i EXIF:en förresten:

Focal Length: 135.0mm (35mm equivalent: 643.2mm)

Inte mindes jag 10D som såå förlängande. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto