Har själv en 4.1mp kamera (D2Hs) och är mer än nöjd med den, den ger faktiskt inte ett dugg sämre bilder än min tidigare som hade 8mp (20D), inget jag kan se med mina ögon på en A3 utskrift i allafall.
Den enda fördelen jag kan se med mer pixlar är när man behöver cropa bilden hårt, fågelfotografer och dyligt tycker nog det är en stor fördel, själv komponerar jag bilden i kameran och cropar väldigt sällan, när jag eventuellt gör det så är det så lite att det inte spelar någon roll, sen är det också en fördel om man skriver ut jättebilder, men det gör jag aldrig själv, för min del är det till 99% A4 och 1% A3 som gäller, dom flesta bilderna hamnar aldrig på papper.
Fördelarna med dom små kvalitets filerna min kamera ger är väldigt stora, att dom tar mindre plats är ju självklart, men dom är också betydligt snabbare att hantera i PS och liknande program, många klagar på hastigheten i tex NX och Lightroom, men det gör inte jag, det flyter på hur bra som helst med mina 4.1mp från min D2Hs.
Själv hade jag sett att kameratillverkarna slutade med pixelracet och satsade på att ge oss större dynamiskt omfång istället, men det vet väl Svensson inte ens vad det är, dom tittar ju tråkigt nog enbart på hur många mp kameran har och det är ju dom som är kameratillverkarnas viktigaste kunder, så pixelracet lär tråkigt nog fortsätta.
kent.