Annons

Är det dags för spegelfritt? Dags för nytt kamerahus, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Det är ju inte R3 "light" i den bemärkelse som Nikon Z8 är en Z9 "light", dvs att det i princip är samma innehåll i ett mindre kamerahus, med några undantag (t ex kortplatser och batteri). Sensorn i R6 MkII är konventionell FSI (inte "ens" BSI) och inte staplad/stackad som i R3, så det är väl rent konceptuellt lite mer likt det Nikon gjorde med Zf, dvs ta processor och delar mjukvarutekniken från flaggskeppen, men kombinerat med en konventionell (och billigare...) sensor. Ingen prestandajämförelse, utan mer konceptuellt. Dessa kameror har ju inte direkt samma målgrupp.
Trots alla skillnader billigare sensor osv, så skyfflar R6II ändå 40 bps, dubbla mot R5 som också var ostackad, Canon trollade med AF och R5 och följer tydligen upp detta R6MKIII trots ostackad sensor, hur tusan gör Canon igentligen.
 

Falumas

Aktiv medlem
40fps är inte så mycket i detta fallet. Många ostackade klarar att filma i 60/120fps.
Att kunna läsa ut väldigt snabbt har andra fördelar. T.ex. att slippa mekanisk slutare och slippa att objekt som rör sig snabbt blir missformade.

Fps handlar mest om hur stor buffer kameran har och/eller hur snabbt saker och ting är efter sensorn.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är som sagt inte samma innehåll i kamerahusen på det sätt som Nikon gjort med Z8 och Z9.
Jag har kollat lite och jag tror att de som kallar den en mini-R3 inte bryr sig alls om vad som sitter inuti kameran, utan syftar på hur man kan använda den. De verkar tänka på AF-funktionalitet och antal bilder per sekund.
 

PMD

Aktiv medlem
Tänker jag rätt här eller är det dags o satsa på spegelfritt och typ Canon R6 ?
Lägsta inlärningströskel kommer du att få med en Canon EOS 5 Mk IV. Du skulle känna igen dig ganska bra i den.
Näst lägsta inlärningströskel får du med en spegelfri Canon. Högst tröskel blir det med ett annat system, förstås.

Eftersom du har några riktigt bra EF-objektiv så finns det anledning att fortsätta med Canon. Det blir dyrt att byta system och EF-objektiv fungerar alldeles utmärkt på en EOS-R-kamera med adapter. Det finns rapporter om att EF-objektiv i vissa avseenden t.o.m. fungerar bättre på en R-kamera än på en spegelreflex-EOS.
Generellt sett blir det förstås bättre med RF-objektiv, men du behöver inte stressa med att skaffa sådana.

Jag har använt spegelfria systemkameror i 12 år och även om det är så som Anders skriver i inlägg #25 att det finns för- och nackdelar med både spegelreflexer och spegelfria så överväger fördelarna med spegelfritt för min del.
 

Brave66

Medlem
Hej Per
Tack för kloka ord
Låter skönt att objektiven är bra och fungerar även på R
Ja kollat lite på Tradera men inte hittat rätt än
Ja såklart , har tagit lite porträtt där det är tänkt 700x1000 mm , men pratat med printaren och han säger att det brukar bli bra 🤷🏻‍♂️
 

PMD

Aktiv medlem
På Tradera kan man sätta bevakning på sånt man är intresserad av, så slipper man in och kika så ofta.
 

Brave66

Medlem
Hej igen alla
Canon adapter EF till R, är det någon som vet vilken av dom som är bäst?
Finns från strax under 1000 lappen till 4200kr
Vad jag förstår är den dyrare varianten med en infälld filterhållare.
Har ni någon prövad favorit?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hej igen alla
Canon adapter EF till R, är det någon som vet vilken av dom som är bäst?
Finns från strax under 1000 lappen till 4200kr
Vad jag förstår är den dyrare varianten med en infälld filterhållare.
Har ni någon prövad favorit?
Jag har ringadaptern. På mina RF objektiv använder jag kontrollringen för iso. Det känns bra att kunna använda samma handgrepp även för EF objektiv. På en R5 hade jag lagt tid, bländare och iso på de tre hjulen som sitter på huset. R har bara två hjul så där blir kontrollringen extra viktig för mig. Oavsett så tackar jag aldrig nej till ett extra reglage.

Hade jag enbart använt EF objektiv vid filmning skulle även en adapter med variabelt ND-filter varit guld värd.
Med många EF objektiv hade inte ett polarisationsfilter till adaptern suttit fel heller. I mitt fall med mest RF så blir det inte värt kostnaden. Tänker du dig att mest använda EF objektiv så är ju lösningen med nd och polarisationsfilter i adaptern perfekt.
 
ANNONS