Annons

Är det fel på min lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astral

Medlem
Hej!

Jag har ett Canon 28-70 2,8L och sitter och tittar igenom RAW bilder jag tagit med den. Den verkar teckna skarpt i mitten, men i ena kanten verkar det bli ovanligt oskarpt. Om jag tvärställer kameran och fotograferar exempelvis en människa så blir kroppen skarp, men huvudet blurrigt ( Fastän jag låser skärpan på huvudet) Bilden jag bifogar visar exempel på detta

Vid fototillfället hade jag F5,6 så den borde väl teckna skarpt över hela bildytan vid det avståndet??

Bilagor

• img_0123.jpg
    img_0123.jpg
    49.1 KB · Visningar: 539
Om man tittar på originalbilden är han skarp ända fram till gitarrkroppen. Detta är bara ett exempel. När jag placerat gitarristen till höger och använde liggande bildutsnitt blev nästan hela han suddig och landskapet i skärpa

Bilagor

• img_0121.jpg
    img_0121.jpg
    47.3 KB · Visningar: 450
Om du använder mittenfokuspunkten och sedan komponerar om så kan skärpan hamna på fel ställe. Skärpeplanet är sällan helt plant, plus att det blir en avståndsskillnad när man riktar om kameran från det man fokuserade på.

Efter att du fokuserat och vill komponera bilden, vrid inte på kameran, utan flytta den enbart i sidled. Då har du (förhoppningsvis) motivet hela tiden inom skärpeplanet.

Men jag tror iofs inte att det är det som har spökat här, eftersom om du vill ha motivet vid sidan av och vrider på kameran efter att du fokuserat med mittpunkten, då brukar skärpan hamna bakom motivet, inte framför.

Kan finnas många möjliga felfaktorer i din bild, som jag ser det. Möjliga orsaker kan vara följande:
-Objektivet frontfokuserar.

-Du har fokuserat på fel ställe.

-Du har använt för stor bländaröppning (för kort skärpedjup).

-Objektivet tecknar markant suddigt vid hörnen av bilden. jag misstänker nästan detta i ditt fall. De som är mera insatta i teknik kan nog hjälpa dig ytterligare och föreslå lämpliga åtgärder om det verkligen är hårdvaran som strular. Är det däremot SBS så är det träning som gäller. ;)

Fotnot SBS = Skit bakom spakarna

Astral skrev:
Om man tittar på originalbilden är han skarp ända fram till gitarrkroppen. Detta är bara ett exempel. När jag placerat gitarristen till höger och använde liggande bildutsnitt blev nästan hela han suddig och landskapet i skärpa

Det här låter däremot som att du har vridit på kameran och därmed lagt skärpeplanet bakom honom. Det jag sa i förra inlägget gällde det du sa i första inlägget, där du hade fått skärpan framför och inte bakom motivet.

Åtgärd i detta senare fall (skärpan bakom motivet efter kompositionen) är det som jag skrev redan i mitt förra inlägg: Flytta kameran i sidled är bättre än att vrida på den när du komponerar bilden efter att du fokuserat.

Eeros skrev:
Flytta kameran i sidled är bättre än att vrida på den när du komponerar bilden efter att du fokuserat.
Hur ska det gå till har du tänkt? Då måste man ju rigga upp kameran på någon slags släde, och dessutom blir utsnittet helt annorlunda med tanke på bakgrunden om man flyttar kameran.

Makten skrev:
Hur ska det gå till har du tänkt? Då måste man ju rigga upp kameran på någon slags släde, och dessutom blir utsnittet helt annorlunda med tanke på bakgrunden om man flyttar kameran.

Nja, noga behöver det nog inte vara i förkommande fall, att man skulle behöva en släde. :) Det räcker oftast att du för hand för kameran kanske 10 cm i sidled i förhållande till motivet. Och utsnittet ändras även när du vrider kameran.

Frågan var alltså när man har fokuserat med den mittersta fokuspunkten, men vill ändå ha motivet vid sidan av. Då finns bara två alternativ som jag kan se det; antingen vrida på kameran eller flytta kameran lite i sidled, varav det senare är att föredra (enligt min erfarenhet).

Ett tredje alternativ skulle vara en försiktig kombination av dessa två, blir nog oftast automatiskt det, fastän man försöker bara flytta i sidled, eftersom det är vanskligt att försöka förflytta kameran i sidled någon längre sträcka.

Makten skrev:
(---) dessutom blir utsnittet helt annorlunda med tanke på bakgrunden om man flyttar kameran.

Aha, nu förstår jag vad du menar. Jo, jag brukar först komponera bilden som jag vill ha den, sen flyttar jag kameran i sidled för att kunna fokusera med mittenpunkten. När jag väl har fokuserat flyttar jag kameran tillbaka till ursprungsläget. Ibland får man finjustera lite med manuell fokus när man kommit tillbaka till ursprungsläget.

Är det däremot bra ljus försöker jag i möjligaste mån använda den fokuspunkt som ligger närmast motivet, eller så använder jag enbart manuell fokus.

Tack för svaret! Vi kan utesluta teknikbeskrivningar, eftersom jag får bilderna precis som jag vill med alla mina andra objektiv ( Vad gäller skärpedjup, skärpeplacering o.s.v)

Det jag upptäckte nu när jag kollar gluggen är att det även ser oskarpt ut i höger hörn när man tittar genom sökaren. Vart jag än riktar gluggen så är det "blurrigt" i ena hörnet

ANNONS
Götaplatsens Foto