Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det någon skillnad på filmer när man fotar i naturen (fjällen)?

Produkter
(logga in för att koppla)

proppen

Medlem
Jag är lite nyfiken på hur stor skillnad det är på filmer när man fotar natur (i fjällen) under sommaren.

Är det någon skillnad om man fotar med ISO 50 eller 100?
Blir det mycket bättre? Det är juh ganska ljust...

Största skillnaden ligger mellan dia och negativ film.

Nästa stora steg från 0-100 till 200-400.

Negativ film hänger väldigt mycket på labbet.

Sedan har olika filmer lite olika karaktärer.

Det spelar ingen roll om du har ISO 50 eller 100 egentligen. Det svåra är att man måste testa sig fram. Olika filmer passar vid olika tillfällen. Därför är det guld om man kan ha 2st kameror med olika filmer i.

Fuji Velvia 50 och Kodak Ektachrome 100VS är två filmer som är snarlika och ger mycket färg. Sen finns ju Velvia 100F och Provia 100F som ger lite mindre färg. Ektachrome 200 lär också vara bra.

Senast ändrad:
ja, det blir juh mycket att testa sig fram. Jag har funderat på Fujichrom ISO 50, nån som har använt den..?
vore glad för kommentarer....

proppen skrev:
ja, det blir juh mycket att testa sig fram. Jag har funderat på Fujichrom ISO 50, nån som har använt den..?
vore glad för kommentarer....

Men det måste ju vara Fujichrome Velvia 50 (RVP). Jo, den har jag testat och kan definitivt rekommendera. Det är mycket kontrast i den filmen. Om du vill kolla hur olika filmer ser ut gå till www.photosig.com, registrera dig och välj "browse by film".

Det finns över 3000 foton med den filmen på photosig, överlägset flest.

Förr innan jag började med negativ film parallellt använde jag alltid Velvia'n.

Den kräver en viss känsla, som brukar infinna sig rätt snart, för att inte sota igen i skuggorna.

Kodachrome Elite (har jag för mig den heter) drar lite åt det blå hållet. Det kan bli mycket fint vid rätt bildtyp (vattenbilder) och mindre fint i andra lägen.

Framförallt Kodak Gold ger en gulnande solnedgångskänsla i varje bild även Ektachrome 100SW ger lite samma känsla. Det passar inte mig alls.

Idag använder jag Ektachrome 100VS, den ger i och för sig mycket färg men jag tycker om den.

ANNONS
Götaplatsens Foto