Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Är det någon skillnad på filmer när man fotar i naturen (fjällen)?
- Trådstartare proppen
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Största skillnaden ligger mellan dia och negativ film.
Nästa stora steg från 0-100 till 200-400.
Negativ film hänger väldigt mycket på labbet.
Sedan har olika filmer lite olika karaktärer.
Nästa stora steg från 0-100 till 200-400.
Negativ film hänger väldigt mycket på labbet.
Sedan har olika filmer lite olika karaktärer.
Hercules
Aktiv medlem
Det spelar ingen roll om du har ISO 50 eller 100 egentligen. Det svåra är att man måste testa sig fram. Olika filmer passar vid olika tillfällen. Därför är det guld om man kan ha 2st kameror med olika filmer i.
Fuji Velvia 50 och Kodak Ektachrome 100VS är två filmer som är snarlika och ger mycket färg. Sen finns ju Velvia 100F och Provia 100F som ger lite mindre färg. Ektachrome 200 lär också vara bra.
Fuji Velvia 50 och Kodak Ektachrome 100VS är två filmer som är snarlika och ger mycket färg. Sen finns ju Velvia 100F och Provia 100F som ger lite mindre färg. Ektachrome 200 lär också vara bra.
Senast ändrad:
Hercules
Aktiv medlem
proppen skrev:
ja, det blir juh mycket att testa sig fram. Jag har funderat på Fujichrom ISO 50, nån som har använt den..?
vore glad för kommentarer....
Men det måste ju vara Fujichrome Velvia 50 (RVP). Jo, den har jag testat och kan definitivt rekommendera. Det är mycket kontrast i den filmen. Om du vill kolla hur olika filmer ser ut gå till www.photosig.com, registrera dig och välj "browse by film".
Det finns över 3000 foton med den filmen på photosig, överlägset flest.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Förr innan jag började med negativ film parallellt använde jag alltid Velvia'n.
Den kräver en viss känsla, som brukar infinna sig rätt snart, för att inte sota igen i skuggorna.
Kodachrome Elite (har jag för mig den heter) drar lite åt det blå hållet. Det kan bli mycket fint vid rätt bildtyp (vattenbilder) och mindre fint i andra lägen.
Framförallt Kodak Gold ger en gulnande solnedgångskänsla i varje bild även Ektachrome 100SW ger lite samma känsla. Det passar inte mig alls.
Idag använder jag Ektachrome 100VS, den ger i och för sig mycket färg men jag tycker om den.
Den kräver en viss känsla, som brukar infinna sig rätt snart, för att inte sota igen i skuggorna.
Kodachrome Elite (har jag för mig den heter) drar lite åt det blå hållet. Det kan bli mycket fint vid rätt bildtyp (vattenbilder) och mindre fint i andra lägen.
Framförallt Kodak Gold ger en gulnande solnedgångskänsla i varje bild även Ektachrome 100SW ger lite samma känsla. Det passar inte mig alls.
Idag använder jag Ektachrome 100VS, den ger i och för sig mycket färg men jag tycker om den.