Annons

Är det nåt galet med min 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marols

Aktiv medlem
Hej!
Har nog nåt galet med min kamera, men vet inte riktigt vad det kan vara....
Upptäckte i vintras, efter en resa till Svalbard att när jag fotar en "helvit" bild får jag liksom ett svagt rosa "färgstick" längst nere i höger hörn på bilderna. Trodde då att det berodde på kylan, och att batterierna fick jobba hårt. MEN..var igår ute och fotade dimbilder och döm om min förvåning när jag ser samma sak på bilderna där. Alltså, vid de "helgrå" bilderna är det ett svagt rosa skimmer nere i höger hörn. Oerhört frustrerande - har någon nån aning om vad det kan vara? Nåt galet måste det ju vara, eller?
Mycket tacksam för svar!
/maria
 
Överhettad sensor? Men då borde det dyka upp i varje hörn. Har du en råbild att lägga upp en länk till?
 
Överhettad sensor? Men då borde det dyka upp i varje hörn. Har du en råbild att lägga upp en länk till?

På fs kan man bara lägga upp 1024 väl? Alltså..får jag bara en aaaaaning om vad jag ska göra, så lägger jag mer än gärna upp en länk - hinta mig bara hur jag ska göra...!
Får jag bara en hint om vad det är, så vet jag hur jag ska "angripa" detta. Har en Svalbardbild, och en bild från igår. Bägge alltså tagna med olika objektiv....
 
Senast ändrad:
Du har en gammal firmware, du har auto lightning optimizer igång och så även med peripheral illumination. Dina bilder är dessutom underexponerade allihopa.

För övrigt ser jag inget speciellt fel med bilden och det ser lika mörkt ut i alla dina hörn, men så bländar solen min skärm just nu.
 
Senast ändrad:
Du har en gammal firmware, du har auto lightning optimizer igång och så även med peripheral illumination. Dina bilder är dessutom underexponerade allihopa.

För övrigt ser jag inget speciellt fel med bilden och det ser lika mörkt ut i alla dina hörn, men så bländar solen min skärm just nu.

Oj...alltså...jag är rätt så tekniskt "begåvad", men kan du förklara det där lite mer??? Firmwaren begriper jag, hur får man nyare sådan? Skickar in till Canon?

Men resten...har du lust att ägna mig några rader till? Att dom är underexponerade det är jag medveten om...Brukar lägga mig så, korkat jag vet...:)
 
Oj...alltså...jag är rätt så tekniskt "begåvad", men kan du förklara det där lite mer??? Firmwaren begriper jag, hur får man nyare sådan? Skickar in till Canon?

Men resten...har du lust att ägna mig några rader till? Att dom är underexponerade det är jag medveten om...Brukar lägga mig så, korkat jag vet...:)
Firmware laddar du ned från hemsidan jag länkade till och installerar i kameran. Kamerans batteri måste vara fulladdat.
Här är filen: http://gdlp01.c-wss.com/gds/4/0400000304/01/eos7d-v125.exe
Ladda ned och klicka på den och packa upp. Sedan kan du läsa PDF:en två gånger innan du gör något. Finns alltid en risk att du dödar kameran vid firmwareuppgraderingar, men aldrig hört talas om det när det rört sig om Canons kameror.

auto lightning optimizer är andra fliken i 7D:s menysystem och heter Auto ljuskorrigering på svenska.

Peripheral illumination är första fliken och heter Periferibelysning korrigerad.
 
Senast ändrad:
Jag kollade Svalbardbilden och jag ser inget rosa. Kan det vara din bildskärm det är fel på?

Petter ...

Alltså...den ska väl vara ok...tror jag...Om det vore fel på skärmen borde jag väl ha rosastick på varje bild? Börjar snart tro att det är fel på Olsens ögon...:)
Men på Svalbardsbilden syns det jättetydligt här hos mig. Vore det så, är jag rätt nöjd ändå....Skärmfel eller kamerafel...gissa vilket jag föredrar...:)

Men gissa tre gånger om jag blir glad över att du inte ser nåt på din skärm!
 
Jag ser inget färgstick heller..
har du en plattskärm? kör "rätt" upplösning?
kan vara nått med bilden + din skärm som bråkar kanske..
 
Jag ser inget färgstick heller..
har du en plattskärm? kör "rätt" upplösning?
kan vara nått med bilden + din skärm som bråkar kanske..


Gissa hur glada ni gör mig nu! :)
Skärmen är kalibrerad, men är det nåt mer jag kan göra...för NU är vi utanför min bekvämlighetszon...:) (Men jag är rätt lättlärd...:))
/maria
 
Alltså...den ska väl vara ok...tror jag...Om det vore fel på skärmen borde jag väl ha rosastick på varje bild? Börjar snart tro att det är fel på Olsens ögon...:)
Men på Svalbardsbilden syns det jättetydligt här hos mig. Vore det så, är jag rätt nöjd ändå....Skärmfel eller kamerafel...gissa vilket jag föredrar...:)

Men gissa tre gånger om jag blir glad över att du inte ser nåt på din skärm!

Jag sitter på laptop så min skärm är väl inte bästa referensen.
Gjorde 400*400 utsnitt ur varje hörn i vilden. I tur och ordning
övre vänstra
övre högra
nedre högra
nedre vänstra

är det någon annan som ser rosa stick?

Petter ...
 

Bilagor

  • nv.JPG
    nv.JPG
    81.5 KB · Visningar: 172
  • no.JPG
    no.JPG
    81.2 KB · Visningar: 168
  • so.JPG
    so.JPG
    92.9 KB · Visningar: 168
  • sv.JPG
    sv.JPG
    85.9 KB · Visningar: 162
Jo nu är vi flera som inte ser några rosa färgstick:)

Dessa nymodiga plattskärmar har ju fasta pixlar så om man kör en för låg upplösning så blir bilderna konstiga. men det borde du märka på att allt känns lite oskarpt.. men man måste ju fråga:)
 
Inget stick i dom bilderna.

Jag bugar och tackar...för här är det stick, som försvinner när jag drar i lila kanalen i rawläget...Men då ser det ut som om det är skärmproblem alltså...(Har en Dell 2209WA Ultrasharp 22# Wide TFT)
Men borde jag inte ha lila/rosastick i varje bild i så fall?
 
ANNONS