Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det normalt att objektivet går att vrida några mm när den är låst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Märkte det för ett par veckor sen när 70-200:n satt monterad på kameran. Plötsligt vreds hela objektivet ett par millimeter i förhållande till kameran, när jag skulle vrida på zoomen. Jag tänkte att objektivfattningen i objektivet är glapp, men när jag testade med 85/1.8 så var det samma sak där.

Är det normalt att objektivet inte sitter som berget, eller är det fel på objektivfattningen i min kamera? Hur lång garanti är det på Canon 20D? Säg inte 1 år, kameran hade sin första födelsedag förra veckan... :)

jimh skrev:
Kolla här, här och här. Min slutsats är i alla fall att det får betraktas som normalt på Canon.

Ooops. sry :D Jag borde ha provat mr. Sökaren innan jag skrev inlägget. Hmmm, få se, då kan jag använda honom för att hitta om det kommit ny firmware till min 20D sen... ja vad var det, dec-jan?

ANNONS
Götaplatsens Foto