Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det skillnad på objektiv som har samma märke som kameran eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

skribenten

Aktiv medlem
blir det bättre om jag tex har en nikon kamera och mikon objektiv än att jag tex har en nikon kamera och ett sigma objektiv?
Jag har sett att det finna objektiv av olika märken som passar ihop med kameror.
blir det bättre med samma märken eller spelar det ingen roll?

skribenten skrev:

Kort svar: Det spelar ingen roll.
Ett bra objektiv är ett bra objektiv oavsett om tillverkaren heter Canon, Nikon, Sigma, Tamron etc.
De har allla både bra och dåliga objektiv, så du måste ändå alltid ha koll på vad du köper.

Långt svar:
Den garanti du får av att köpa tillverkarens egna objektiv är "bara" att de fungerar med din kamera.

Det finns tillfällen då tredjepartsobjektiv har behövt skickas in på omchippning för att någon kameratillverkare har gjort en uppdatering i protokollet mellan objektiv och kamera. Detta har dock varit kostnadsfritt i de fall jag hört om.

Rent kvalitetsmässigt kan det annars helt klart löna sig att köpa andra objektiv än kameratillverkarens egna.
Det kan bli både bättre och billigare. Kan också vara så att någon annan har ett sådant objektiv du vill ha för en budget du klarar av och då kan det ibland vara värt ett sämre objektiv för att man helt enkelt har råd till det.

Kameratillverkarens egna eller tredjepart, balansgången mellan ok pris och tillräcklig kvalitet finns fortfarande.
Sen får du själv avgöra om de större valmöjligheterna, om man även tittar på tredje part, är bra eller dåliga ;-)

Re: Re: Är det skillnad på objektiv som har samma märke som kameran eller inte?

sinuz skrev:

Det finns tillfällen då tredjepartsobjektiv har behövt skickas in på omchippning för att någon kameratillverkare har gjort en uppdatering i protokollet mellan objektiv och kamera. Detta har dock varit kostnadsfritt i de fall jag hört om.
[/B]

Vad betyder omchippning?

Det sitter en liten mikroprocessor i alla moderna objektiv. I denna lilla datorn så körs det ett program som pratar med kameran.

Det är bara original-objektiv som "vet" hur man ska prata, de andra har bara gissat. Om de har gissat fel, vilket kan visa sig genom att objektivet inte fungerar tillsammans med nya kameramodeller, måste man programmera om, eller byta ut, chippet. Dvs. om man har tur och det överhuvudtaget går...

Å andra sidan ska vi nog inte överdriva riskerna. I och med att vi nu har klarat av övergången till digitala systemkameror så verkar de flesta tredjeparstillverkare fått det rätt.

skribenten skrev:
blir det bättre om jag tex har en nikon kamera och mikon objektiv än att jag tex har en nikon kamera och ett sigma objektiv?
Jag har sett att det finna objektiv av olika märken som passar ihop med kameror.
Kortare svar; Nej

Längre kort svar: Man får normalt vad man betalar för.

andersli skrev:
Det sitter en liten mikroprocessor i alla moderna objektiv. I denna lilla datorn så körs det ett program som pratar med kameran.

Det är bara original-objektiv som "vet" hur man ska prata, de andra har bara gissat. Om de har gissat fel, vilket kan visa sig genom att objektivet inte fungerar tillsammans med nya kameramodeller, måste man programmera om, eller byta ut, chippet. Dvs. om man har tur och det överhuvudtaget går...

Å andra sidan ska vi nog inte överdriva riskerna. I och med att vi nu har klarat av övergången till digitala systemkameror så verkar de flesta tredjeparstillverkare fått det rätt.
Har aldrig hört talas om sådana problem med Nikon. Jag vet att gamla Sigmaobjektiv inte alltid funkar med nya Canonkameror men inget om Nikon.

Re: Re: Är det skillnad på objektiv som har samma märke som kameran eller inte?

Erik Schalin skrev:
Längre kort svar: Man får normalt vad man betalar för.

Sant. Bara det att en Nicon/Canon-logga kostar så märkligt mycket mer än en Sigma/Tamron.

Per

Re: Re: Re: Är det skillnad på objektiv som har samma märke som kameran eller inte?

Per skrev:
Sant. Bara det att en Nicon/Canon-logga kostar så märkligt mycket mer än en Sigma/Tamron.

Å andra sidan så ligger begagnatpriset på orginalglas högre. Om du köper begagnade objektiv idag så kan du ofta sälja dom för samma pengar om några år.

Det spelar roll när det gäller Pro-gluggarna, dom spelar i en annan liga en piraternas, sen är det oftare problem med felfokus på piraterna, det får man intrycket av när man läser här på forumet i allafall.
Själv skulle jag hellre köpa en begagnad orginalglugg än en ny pirat för samma pengar, orginalgluggen håller sitt värde längre, sen känns helhetsintrycket tryggare, man slipper strul när det gäller service då man kan lämna hela paketet till samma serviceställe.

/kent

Senast ändrad:
Ofta är skillnaden i bildkvaliteten liten, men man får lite annat för pengarna när man köper originaloptik (t.ex. service, se ovan), mindre risk för fokusproblem etc... Är väl upp till var och en att avgöra om det är värt extrapengarna.

För proffs är det inget att snacka om men för oss glada amatörer duger mycket ofta piratgluggarna mer än väl.

Stod i valet och kvalet mellan Tokinas och Nikons 12-24 men valde tillslut Tokinas då jag inte ansåg att extravärdet med Nikons glugg inte motiverade prisskillnaden, för min del bör då påpekas.

Re: Re: Re: Är det skillnad på objektiv som har samma märke som kameran eller inte?

Per skrev:

Är det verkligen så fortfarande? Jag tycker att åtminstone Nikons konsumentoptik verkar ligga i ungefär samma prisklass som tredjepartstillverkarnas.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto