Annons

Är det värt pengarna att byta F-objektiv mot S-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
Ja, frågan är alltså om S-objektiven är så pass mycket bättre än F-objektiv med FTZII att det motiverar utgiften att byta. Jag har idag ett F 500/5,6 PF och har börjat snegla på 600/6,3S.

Visst, det skiljer 100mm men det är en bisak. Det intressanta är den optiska kvalitén.

/PeO

En hel del är det, om man har pengarna, men jag har väldigt svårt att se att det bytet skulle vara i närheten av prisvärt. Skillnaden mellan två bra exemplar lär vara alldeles för liten. Det är redigt med pengar du kommer att få lägga emellan, som du skulle kunna använda till ett annat objektiv istället. Om pengarna alls ska användas till det, vill säga.

Du kan annars vända på det. Vilket är det problem hos 500 PF som du förväntar dig att 600 PF ska lösa, genom att du stoppar in en rejäl bunt sedlar emellan?

En hel del är det, om man har pengarna, men jag har väldigt svårt att se att det bytet skulle vara i närheten av prisvärt. Skillnaden mellan två bra exemplar lär vara alldeles för liten. Det är redigt med pengar du kommer att få lägga emellan, som du skulle kunna använda till ett annat objektiv istället. Om pengarna alls ska användas till det, vill säga

.

Du kan annars vända på det. Vilket är det problem hos 500 PF som du förväntar dig att 600 PF ska lösa, genom att du stoppar in en rejäl bunt sedlar emellan?
Rent faktiskt upplever jag inga problem med mitt 500. Det ska möjligen vara att det ibland vägrar att fokusera när jag använder det ihop med konverter 1,4x, men rucklar jag lite i objektivet brukar det komma igång igen.

Det är framför allt vidvinklar som har blivit bättre. Skarpa över hela bilden. På 50+mm är det enligt mig inte samma enorma steg. Det är helt tysta fokusmotorer, snabbare AF i många fall, samt kompaktare och större omfång på superzoomarna. Alla Z är nog bättre, men på telesidan upplever jag inte samma revolution utan mer nästa version lite bättre med andra ord.

ANNONS
Götaplatsens Foto