Annons

Är det verkligen jättedumt...

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
...att i dagens läge införskaffa en ny 30D?

Jag frågar detta mest med tanke på den kommande 40D som ju tydligen verkligen är på gång. 30D blir ju givetvis inte en sämre kamera för det, men just att man kanske får punga ut med x-antal kronor mindre för en 30D om man håller sig i nån månad till, och det vore ju inte helt fel...

Synpunkter?

Förresten, minns någon på ett ungefär hur det såg ut prismässigt för 20D när 30D lanserades?

Jag har ganska nyligt köpt en 30D. Jag behövde den nu och då spelar det liten roll om det kommer en ny inom kort. Den dagen det kommer en ersättare så fungerar ju 30D lika bra som när den var ny! "Det kommer alltid att komma en efterföljare"....

Köp om du har behovet. Om det är en kul pryl som du vill visa fram så vänta, då är ju behovet inte primärt att fota.

Efterföljaren har säkert +10mp och kanske bättre af.. sämre lär den ju inte vara. Men betyder det att 30D är dålig.. nej och det är liksom svaret på din fråga. Räcker den så det rinner över så är den ju inte fel :)

Luddigt ?
Tja, alltså. Om du tycker att 30D är på gränsen för dålig och en efterföljare troligen duger ELLER om du vill ha det senaste och att själva prylen är viktigast Ja Då gör du rätt i att vänta!

Kan låta som lite hårda ord:)
Lycka till!

EDIT:
Ja många sålde ju ut 20D när 30D knackade på dörrarna runt om i landet.. Samma sker väl igen skulle jag tro.
Men jag kommer också ihåg att många valde 20D för att de slapp väntetid, sparade få kronor och fick typ en kamera med samma sensor, fps etc etc..
Jag tror personligen att skillnaden rent tekniskt kommer att vara större mellan 30D och efterföljaren än mellan 20D och 30D.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Om du väntar på en 40D så kommer det att finnas en 50D på G bakom kröken som du måste vänta på! Slå det ur hågen och skaffa dig en annan hobby för foto kommer du aldrig till skott med som du resonerar!

Såja Max, lugn nu...!

Det går ingen nöd på mig när det gäller kamera just nu då jag redan har tillgång till en 20D här som jag lånar när jag vill/behöver.

Jag fotar en hel del och tänkte skaffa mig en egen 30D nu när en ny modell precis är på ingång, just för att en 30D räcker alldeles förträffligt i prestanda och att man snart kan göra lite av ett kap. Jag menar bara att om man vet att något är på gång väldigt snart och att det kommer bli rea känns det väl onödigt att betala mer än man behöver...eller jag kanske har fel? :)

Ville mest höra hur det såg ut när 30D kom och hur pass mycket man kan förvänta sig att den sjunker nu. Man får ju ett nytt hus för ca. 8000:- i nuläget, vilket är väldigt bra.

Det är å andra sidan inte så långt till augusti nu, så har du ingen brådska så kan du lika gärna vänta. Kommer den inte i augusti kan du nog lugnt köpa en 30D. Men augusti är 18 månader sedan förra släppet, och under flertalet år nu så har Canon hålt 18 månader omväxlar, xxxD serien och xxD serierna. Att döma efter det som kommit på kameror runt omkring så lär den iaf få automatisk dammborttagning och lite annat.

Om du inte har någon direkt brådska kan det väl vara idé att vänta in 40D. Senare kameror brukar vara klart bättre på en och annan punkt, men den gamla modellen säljs å andra sidan ofta väldigt billigt, vilket gör att den senare modellen kanske inte är ett så solklart val ändå. Tänk på att leveranserna kan bli lite sena i början, så det gäller att inte vara alltför ivrig.

Jag köpte min 10D några dagar innan nyheten om att 20D var på gång släpptes. Hade jag vetat det och väntat en vecka så hade jag sparat 4000 kronor eller så. Men jag valde att inte gräma mig över det; jag köpte min kamera för det jag tyckte att den var värd, och rean veckan därpå förändrade inte kameran på något vis. Den gör fortfarande ett bra jobb, trots att snart den tredje generationen ersättare är på gång.

När du nu har möjlighet att invänta att 40D annonseras ut och priset på 30D kanske sjunker lite, så skulle jag vänta på det. Däremot skulle jag nog inte vänta tills jag kunde köpa en 40D, ifall 30D uppfyllde mina behov.

Nej precis, det är väl just den där situationen jag vill undvika, att köpa något som veckan därpå sjunker med flera tusen kronor bara för man inte orkade vänta...

I mitt fall behöver jag ingen kamera direkt på studs och 30D kommer garanterat att uppfylla mina behov med bravur.

Jag väntar en liten stund till... :)

Jag väntade på 20D och hade min någon vecka eller så efter att den annonserades. Så det är inte alltid som man behöver vänta direkt.Vet du att du ska köpa kameran när den kommer kan du ju alltid hoppa på en kö hos en handlare. Canons kameror blir ju inte direkt sämre i de stigande modellerna. Inte heller brukar de bli dyrare. Snarare tvärtom. En 30D med kit-objektiv kostar idag ca 40% mindre än vad en 20D kostade vid lansering. Mycket kamera för pengarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto