Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är detta datorn för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

RHelena

Aktiv medlem
Ska köpa en ny dator inom kort, har läst på en del, och förstått att processorn i5 eller i7 och SSD som systemdisk är att föredra med tanke på bilder och bildhantering. Har tittat på en ny dator Challenger i7 med följande innehåll:
Processor Intel CoreT i7, klockfrekvens 3.5 GHz, kärntyp Quad Core, L3 8 MB, socket 1155, integrerad grafikprocessor med Hyper Threding, grafikkort 1024 MB, minne 16384 MB och minneshastighet 1600 MHz, mekanisk disk 1000 GB och cache 64 MB, SSD 120 GB med skriv- och läshastighet 550 Mb/s.

Har inte klart för mig vad allt ovanstående står för, t.ex. RAM, är det samma som det som betecknas som L3 8 MB? Priset för datorn är ca 13.000 kr. Genom lägga till 900 kr kan man byta den befintliga SSD:n mot en 256 GB SSD. Vad skulle det finnas för anledning att göra det?

Vad får ni för tankar om denna dator? Är det något ytterligare ni behöver veta för att kunna ge tips?

Ska köpa en ny dator inom kort, har läst på en del, och förstått att processorn i5 eller i7 och SSD som systemdisk är att föredra med tanke på bilder och bildhantering. Har tittat på en ny dator Challenger i7 med följande innehåll:
Processor Intel CoreT i7, klockfrekvens 3.5 GHz, kärntyp Quad Core, L3 8 MB, socket 1155, integrerad grafikprocessor med Hyper Threding, grafikkort 1024 MB, minne 16384 MB och minneshastighet 1600 MHz, mekanisk disk 1000 GB och cache 64 MB, SSD 120 GB med skriv- och läshastighet 550 Mb/s.

Har inte klart för mig vad allt ovanstående står för, t.ex. RAM, är det samma som det som betecknas som L3 8 MB? Priset för datorn är ca 13.000 kr. Genom lägga till 900 kr kan man byta den befintliga SSD:n mot en 256 GB SSD. Vad skulle det finnas för anledning att göra det?

Vad får ni för tankar om denna dator? Är det något ytterligare ni behöver veta för att kunna ge tips?

Jag antar att det är denna du kikar på.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=CHALLENGERI7-Q122
Då kan man väl säga att för bildbehandling så behövs nog inget extra. Minnet är på 16GB och lite större systematisk alternativt en till på 128GB är kanske inte fel...

Men från annan diskussion här på fotosidan så borde en http://www.inet.se/produkt/1517081/inet-vox-define-i5-3570k räcka och då blir ju en liten slant över till nytt objektiv eller liknande....

Förslaget med den billigare datorn i5 (iom att den har quad-processor) och SSD som systemdisk kommer att räcka utmärkt för foto. Jag hade inte satsat pengarna på en större systemdisk / i7, lägg dem hellre på bra skärm eller en skärmkalibrator. Eller varför inte en extern disk för backup, förr eller senare kommer din dator att gå sönder. Ta med backupen till jobbet eller annan plats. Värsta scenariot är brand!

För vissa nya datorer så ingår Windows 8-uppgradering, kolla det!. W8 startar mycket fortare! Släpps i oktober.

Jag antar att det är denna du kikar på.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=CHALLENGERI7-Q122
Då kan man väl säga att för bildbehandling så behövs nog inget extra. Minnet är på 16GB och lite större systematisk alternativt en till på 128GB är kanske inte fel...

Men från annan diskussion här på fotosidan så borde en http://www.inet.se/produkt/1517081/inet-vox-define-i5-3570k räcka och då blir ju en liten slant över till nytt objektiv eller liknande....

Tack för tipset! Kollade situationen för den föreslagna datorn och den verkade inte finnas tillgänglig någonstans när jag checkade detta någon dag sedan. Och så fick det bli maskinen jag tittade på hos Alina (du hade rätt!). Eftersom deras butik finns nära mig ser jag förstås fördelar med att få hjälp rätt lätt om det skulle behövas någon gång.

Förslaget med den billigare datorn i5 (iom att den har quad-processor) och SSD som systemdisk kommer att räcka utmärkt för foto. Jag hade inte satsat pengarna på en större systemdisk / i7, lägg dem hellre på bra skärm eller en skärmkalibrator. Eller varför inte en extern disk för backup, förr eller senare kommer din dator att gå sönder. Ta med backupen till jobbet eller annan plats. Värsta scenariot är brand!

För vissa nya datorer så ingår Windows 8-uppgradering, kolla det!. W8 startar mycket fortare! Släpps i oktober.

Jag köpte datorn i fråga även om jag kanske hade kunnat hitta något lämpligt för en billigare peng (och fått över slantar för annat, sådant som du föreslog...). Butiken ligger nära mig så det blev svårt att motstå bekvämlighetsaspekten. Windows 8-uppgraderingen följde inte med, men jag får komplettera inköpet för en billig peng när i W8 kommer, sannolikt i slutet av oktober.

Har haft ständigt strul med min nuvarande dator rätt länge nu och tack vare det har jag blivit extremt noga med backuper, köpte även en extern disk 1 TB för ändamålet ett tag sedan. Får försöka fortsätta på den inslagna vägen med den goda vanan fast jag har en ny maskin. Förvaringen av backup på annan plats borde man ta itu med, så långt har jag inte kommit i säkerhetstänkandet ännu...

Och tack för hjälpen!

16 GB i ram är guld värt om du ska göra fler saker samtidigt, tex Klippa film och redigera bilder samtidigt. När jag är inne i ett flow och jobbar hårt brukar jag använda 13-14 GB ram och då skull allt gå mycket långsammare om det "bara" fanns 8gb ram...

16 GB i ram är guld värt om du ska göra fler saker samtidigt, tex Klippa film och redigera bilder samtidigt. När jag är inne i ett flow och jobbar hårt brukar jag använda 13-14 GB ram och då skull allt gå mycket långsammare om det "bara" fanns 8gb ram...

Tack för info! Hmm, har inte packat upp datorn än så jag har fortfarande tid att fundera... För närvarande har jag inte behovet att hålla på med filmer, men man ska ju tänka framåt förstås.

Den där datorn ska nog fungera bra, och Alina brukar vara bra att ha att göra med om något strular (jag har köpt alla mina datorkomponenter därifrån i många år nu).

Jag vet inte om du använder Lightroom, men om du gör det kan det vara värt att tänka på att lägga katalogfilerna och cache på SSD:n (om det finns plats) - det upplevs mycket snabbare om man gör så.

Du kan också stänga av hiberneringsfunktionen för att spara utrymme på systemdisken (om du inte vill använda funktionen förstås, men jag tycker inte den gör så stor nytta på en stationär dator). Det gör du genom att göra följande:

1. Klicka på startknappen och skriv cmd i sökfältet
  2. Högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör"
  3. Skriv "powercfg.exe -hibernate off" utan citattecken i fönstret som visas

I och med att datorn har 16 GB minne kommer du att frigöra 16 GB från SSD:n om du stänger av hiberneringen :)

Den där datorn ska nog fungera bra, och Alina brukar vara bra att ha att göra med om något strular (jag har köpt alla mina datorkomponenter därifrån i många år nu).

Jag vet inte om du använder Lightroom, men om du gör det kan det vara värt att tänka på att lägga katalogfilerna och cache på SSD:n (om det finns plats) - det upplevs mycket snabbare om man gör så.

Tack för tipset om LR och katalogfilerna! Visserligen använder jag inte LR för närvarande, av någon anledning fattade jag inte tycke för den vid test. Man kan ju ändra sig vid efter ett nytt försök!

Och tack för de övriga tipsen också förstås!

ANNONS
Götaplatsens Foto