Annons

Råd för att snabba upp datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Hoppas på några goda råd från kunniga medlemmar här innan jag spenderar mina surt förvärvade slantar.
Upplever att min dator "storknar" lätt när jag importerar och konverterar skannade bilder med NegativeLabPro.
Youtube-filmen börjar hacka samtidigt som bearbetningen i Lightroom pågår.
Datorn är ett hembygge som jag satte ihop för snart fyra år sedan.

Vad är vettigast? Det kostar inte så mycket att öka RAM till 32GB men är det effektivast? Jag vet att grafikkortet inte är så märkvärdigt men vi trodde det skulle räcka eftersom jag nästan aldrig håller på med video.
Tacksam för tips!

Här är det som sitter i datorn nu

RAM
Corsair Vengeance LPX - DDR4 - 16 GB : 4 x 4 GB

Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD Ryzen 7 1700 37 °C
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1064MHz (15-15-15-36)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME B350-PLUS (AM4) 26 °C
Graphics
2 skärmar
BenQ GL2240 (1920x1080@60Hz)
DELL P2210 (1680x1050@60Hz)
Grafikkortet
2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series (ASUStek Computer Inc) 40 °C
Storage
SSD 500GB Samsung 2st. En 870EVO och en 970 EVO
En för Lightroom och för bilder som jag just arbetar med
En för Operativsystemet och alla andra program
4GB Hårddisk för långtidslagring av bilder
2 Externa diskar för backup

RAM
Memory slots
Total memory slots 4
Used memory slots 4
Memory
Type DDR4
Size 16384 MBytes
 

horvendile

Aktiv medlem
Nu är jag inte bekant med NegativeLabPro och förstår inte helt hur du menar med Lightroom och Youtube - är det att du kollar på YT samtidigt som LR importerar eller exporterar?

Hur som helst, mer minne skulle kunna hjälpa men om du inte jobbar med stora panoraman i LR borde 16 GB funka ok. Om något skulle jag säga att det är din CPU som är flaskhalsen.

Sedan kommer LR alltid lägga beslag på alla kärnor den kan när den gör import eller export. Och försöker du göra väldigt mycket annat samtidigt kan 16 GB vara ett problem också. Kanske.

Edit: Men, ska jag tillägga, nu kommer jag visserligen inte ihåg precis hur bra en Ryzen 7 1700 var, men jag tycker inte att din dator är uppenbart direkt klen på något sätt.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det verkar iofs som att ditt moderkort har stöd för tex en Ryzen 7 5700G, som vid snabb googling ser ut att vara ca 50-100 % snabbare än din nuvarande CPU beroende på vad man gör. Det förutsätter nog iofs att man har snabbare minnen, fast jag vet inte hur hårt det slår. Men 32 GB DDR-3200 verkar kosta från 1200 spänn. Med ca 2500 för CPU skulle du landa på strax under 4000 kr för en sådan uppgradering.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jo, medan konverteringen har jag musik eller youtube igång.
Fick hjälp av en kollega på mitt förra jobb att sätta ihop den.
Det är inget prestandamonster men har ändå rätt hyfsad prestanda.

1666888810414.png

Kollade medan den konverterar i NegativeLabPro. Just för tillfället verkar den behöva alla 16GB i minnet!
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det verkar iofs som att ditt moderkort har stöd för tex en Ryzen 7 5700G, som vid snabb googling ser ut att vara ca 50-100 % snabbare än din nuvarande CPU beroende på vad man gör. Det förutsätter nog iofs att man har snabbare minnen, fast jag vet inte hur hårt det slår. Men 32 GB DDR-3200 verkar kosta från 1200 spänn. Med ca 2500 för CPU skulle du landa på strax under 4000 kr för en sådan uppgradering.
Aha!
du menar att CPU:n kan behöva en uppgradering snarare än grafikkortet.
OK, tack!
Jag får titta på det. Själv tänkte jag att minnet skulle vara det första att försöka öka.
 

Mas71

Aktiv medlem
Hoppas på några goda råd från kunniga medlemmar här innan jag spenderar mina surt förvärvade slantar.
Upplever att min dator "storknar" lätt när jag importerar och konverterar skannade bilder med NegativeLabPro.
Youtube-filmen börjar hacka samtidigt som bearbetningen i Lightroom pågår.
Datorn är ett hembygge som jag satte ihop för snart fyra år sedan.

Vad är vettigast? Det kostar inte så mycket att öka RAM till 32GB men är det effektivast? Jag vet att grafikkortet inte är så märkvärdigt men vi trodde det skulle räcka eftersom jag nästan aldrig håller på med video.
Tacksam för tips!

Här är det som sitter i datorn nu

RAM
Corsair Vengeance LPX - DDR4 - 16 GB : 4 x 4 GB

Windows 10 Pro 64-bit
CPU
AMD Ryzen 7 1700 37 °C
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1064MHz (15-15-15-36)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME B350-PLUS (AM4) 26 °C
Graphics
2 skärmar
BenQ GL2240 (1920x1080@60Hz)
DELL P2210 (1680x1050@60Hz)
Grafikkortet
2048MB ATI AMD Radeon R7 200 Series (ASUStek Computer Inc) 40 °C
Storage
SSD 500GB Samsung 2st. En 870EVO och en 970 EVO
En för Lightroom och för bilder som jag just arbetar med
En för Operativsystemet och alla andra program
4GB Hårddisk för långtidslagring av bilder
2 Externa diskar för backup

RAM
Memory slots
Total memory slots 4
Used memory slots 4
Memory
Type DDR4
Size 16384 MBytes

Hej, jag har lite att bidra med här för jag har jobbat en hel del med att försöka lösa detta på betydligt kraftfullare datorer än den du beskriver här ovan.

Jag har under mina lightroom år jobbat med antingen dubbla skärmar eller en ultrawide skärm och har som du suttit och njutit av youtube videos medan jag importerat materialet från mitt minneskort.

Alla år fram till ca 2019 så använde Lightroom enbart en kärna / tråd p g a att motorn för Lightroom var så föråldrad att den inte kunde dra nytta av modernare flerkärniga processorer. Detta fick Adobe ta en hel del kritik för och någon gång 2018-2019 så släppes en uppdatering som nyttjade flera kärnor, så till den grad att den fullständigt kväver CPU:n och Windows scheduler klarar inte av att reservera CPU kraft för övriga aktiviteter.

Jag slet mitt hår i flera år, jag trodde det var USB controller eller annan hårdvara som det var fel på innan jag hittade lösningen i form av en mjukvara som heter "Process Lasso" https://bitsum.com/ som går in och tyglar CPU utnyttjandet så att inte allt tilldelas en enda applikation som t ex Lightroom.

Min MacBook Pro som jag köpte nyligen lider inte av detta problem även om Lightroom även på MacOS går fram som en ångvält och det är en av få appar som får M1 processorn att bli så varm att CPU fläktarna går igång.

Jag hade en 16-kärnig CPU och den lyckades inte Lightroom köra i botten men nästa generations 8 kärniga 5800x kan strypas om man inte använder Process lasso för en vettigare allokering av CPU kraft.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tack för tipset! Kände inte till Process Lasso.
Ska testa det.
För mig är det ok om konverteringen i LR går lite långsammare. Särskilt om det sparar lite pengar...
 

Mas71

Aktiv medlem
Tack för tipset! Kände inte till Process Lasso.
Ska testa det.
För mig är det ok om konverteringen i LR går lite långsammare. Särskilt om det sparar lite pengar...
Ja precis, det gör ju inget om det tar lite längre tid om man kan titta på en youtube film utan att det hackar, medan importen sker. :)
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag har samma erfarenhet som Magnus, att Lightroom utnyttjar all CPU kraft så att allt annat blir nästan obrukbart. Det gäller även för andra CPU-tunga program.

Man behöver dock inget externt program, du kan "Set Affinity" direkt i Windows via Task Manager. Där väljer man helt enkelt vilka CPU-kärnor ett visst program får använda. Som default är det alla.

Detta återställs dock per session, så man tröttnar snabbt på att ställa in det varje gång. Då kan du skapa en egen genväg till ett program som har fördefinierat hur många kärnor du vill använda. Funkar perfekt för mig, Lightroom får använda 14 av 16 logiska kärnor. Här finns en liten guide.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag kan inte prova det där jag sitter nu, men skulle det inte kunna hjälpa att i task manager ändra prioritet på Lightroom till Low? Om man fortfarande kan göra det. Det är ju snabbt gjort i alla fall.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag kan inte prova det där jag sitter nu, men skulle det inte kunna hjälpa att i task manager ändra prioritet på Lightroom till Low? Om man fortfarande kan göra det. Det är ju snabbt gjort i alla fall.
Jag kommer att testa era förslag under helgen.
Tog ner Process Lasso och provade lite. Det verkar ha haft en god effekt åminstone initialt.
Stort tack!
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Kort uppdatering.
Jag köpte 32GB RAM och det har gjort saker bättre. Definitivt.
Dessvärre, nu visar sig andra begränsningar!
När jag inte slår i taket i RAM så blir processorn belastad till 100%.
Kommer inte att uppgradera processorn just nu. Det är ju bättre än tidigare.
ProcessLasso gör också skillnad.
Kommer att köpa den men kör för tillfället på provversionen.

Tack för hjälpen!
 
ANNONS